Części i regeneracja

ponad rok temu  03.02.2014, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Motoryzacja a handel zagraniczny Polski

Motoryzacja pełni kluczową rolę w polskim handlu zagranicznym, jednak znaczenie branży pod tym względem systematycznie maleje. W 2012 roku nastąpił spadek wartości zarówno importu, jak i eksportu szeroko rozumianych towarów motoryzacyjnych.

Import


Import towarów motoryzacyjnych do Polski napędzany jest zarówno przez sektor handlu i usług motoryzacyjnych, jak i przez zakłady produkcyjne. Choć motoryzacja ma bardzo duży udział w wartości importu do Polski ogółem, to z perspektywy pięciu lat widoczny jest stopniowy spadek znaczenia tej kategorii produktów.
Import szeroko rozumianej kategorii towarów motoryzacyjnych osiągnął w 2012 roku wartość 54,7 mld zł (13,1 mld euro) i był o 3,9% mniejszy niż rok wcześniej. Kluczową rolę w wartości importu odgrywały samochody osobowe (16,3 mld zł) oraz części i akcesoria (22,1 mld zł).
Rok 2013 przyniesie najprawdopodobniej spadek importu towarów motoryzacyjnych. Choć odbicie jest możliwe w 2014/2015 roku, to jednak nie będzie ono na tyle duże, by powstrzymać spadek znaczenia motoryzacji w imporcie ogółem.

Eksport

Choć produkty przemysłu motoryzacyjnego wciąż mają kluczowe znaczenie dla polskiego eksportu, to ich udział systematycznie maleje.
Eksport produktów przemysłu motoryzacyjnego z Polski osiągnął w 2011 roku wartość 90,4 mld zł (21,9 mld euro) i był o 15,5% większy niż rok wcześniej. W 2012 roku eksport spadł o 5% i wyniósł 86 mld zł (20,5 mld euro). Najważniejszą kategorią eksportowanych produktów były samochody osobowe (22,3 mld zł) oraz części i akcesoria (37,1 mld zł). Duże znaczenie ekonomiczne ma także eksport samochodów użytkowych (12,6 mld zł) oraz silników (10,4 mld zł).
Dostępne dane na 2013 rok wskazują na dalszy, umiarkowany spadek wartości sprzedaży zagranicznej pojazdów osobowych oraz dostawczych, ciężarowych i ciągników drogowych. Wzrośnie z kolei wartość eksportu części i akcesoriów motoryzacyjnych. Ogółem eksport towarów motoryzacyjnych może nieznacznie przekroczyć poziom z 2012 roku.

Źródło: Stan branży motoryzacyjnej oraz jej rola w polskiej gospodarce, Raport KPMG w Polsce z inicjatywy Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, Październik 2013

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony