Autoelektryka

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Multimetr warsztatowy AT-2150B
Oferta samochodowych przyrządów pomiarowych firmy Labimed Electronics poszerzyła się niedawno o multimetr warsztatowy AT-2150B. Mimo niskiej ceny, przyrząd ten ma komplet funkcji niezbędnych do serwisowania instalacji i podzespołów samochodowych.

8463 Multimetr warsztatowy AT-2150B. left Samochodowy multimetr cyfrowy AT-2150B charakteryzuje się dużym wyświetlaczem ciekłokrystalicznym o wymiarach 70 na 48 mm, wysokości cyfr 28 mm i maksymalnym wskazaniu 1999. Zielone podświetlenie wyświetlacza, ułatwiające wykonywanie pomiarów w trudnych warunkach oświetleniowych, włącza się i wyłącza specjalnym przyciskiem. Wskazanie wyświetlacza można w razie potrzeby „zamrozić”, korzystając z funkcji „HOLD”, aby odczytać i zanotować je później w wygodnym do tego miejscu i czasie. Pod wyświetlaczem, w jednym rzędzie, umieszczono cztery przyciski. Służą one kolejno do włączania i wyłączania zasilania, wyboru typu sygnału stały/przemienny, włączania i wyłączania podświetlenia oraz „zamrażania” wskazania wyświetlacza. Osobny wyłącznik zasilania „POWER” zwiększa komfort wykonywania pomiarów i przedłuża czas „życia” przełącznika obrotowego (funkcyjnego), gdyż nie ma potrzeby każdorazowo po zakończeniu pomiarów przekręcać go w pozycję „wyłączone”, jak to ma zwykle miejsce w typowym, przenośnym multimetrze cyfrowym. Potrzebną funkcję i jednocześnie podzakres pomiarowy wybiera się ręcznie, ustawiając w odpowiednią pozycję obrotowy przełącznik funkcyjny znajdujący się w centralnym miejscu płyty czołowej. Bezpośrednio pod tym przełącznikiem, po prawej i lewej stronie płyty czołowej, znajdują się dwa gniazda oznaczone symbolami „Cx” i „TEMP”. Korzysta się z nich przy pomiarze odpowiednio pojemności i temperatury.

Pod wymienionymi gniazdami umieszczono w jednym rzędzie pozostałe, tj. cztery główne gniazda pomiarowe („20A”, „mA”, „V” i „COM”), a z ich lewej strony gniazdo pomiarowe współczynnika wzmocnienia tranzystora (hFE) z możliwością wyboru jego typu n-p-n lub p-n-p. Rozdzielono gniazda pomiarowe prądu. Osobne gniazdo przewidziano do pomiaru dużych prądów do 20 A. Multimetr ma łatwo zdejmowaną, grubą, czerwoną osłonę gumową zintegrowaną z odchylaną podstawką, chroniącą go przed narażeniami mechanicznymi, a ze względu na kolor ułatwiającą odnalezienie pozostawionego np. pod maską silnika. Od spodu osłona ma wycięcia na „magazynek” sond przewodów pomiarowych. Podzakresy pomiarowe, wartości dokładności pomiaru i rozdzielczości wskazania multimetru AT-2150B podano w tablicy załączonej do artykułu.


Funkcje samochodowe
Zestaw funkcji samochodowych multimetru AT-2150B jest typowy, jak w każdym multimetrze warsztatowym klasy podstawowej. Użytkownik może nim mierzyć prędkość obrotową, współczynnik wypełnienia impulsu i kąt zwarcia styków przerywacza. Ta ostatnia funkcja, choć spotykana bez wyjątku w każdym współcześnie produkowanym multimetrze warsztatowym, jest już obecnie rzadko wykorzystywana. Przy pomiarze prędkości obrotowej wykorzystuje się metodę bezpośrednią, wymagającą od operatora połączenia przyrządu przewodami pomiarowymi z odpowiednimi punktami pomiarowymi instalacji samochodowej, np. z wyprowadzeniem cewki zapłonowej i masą pojazdu. Aby wykonać pomiar trzeba jeszcze ustawić przełącznik obrotowy w pozycję odpowiadającą liczbie cylindrów testowanego silnika: 1, 3, 4, 5, 6 lub 8 w ramach funkcji „TACH X10”. Dostępny zakres pomiaru rozciąga się od 500 do 1000 obrotów na minutę, przy czym otrzymany wynik mnoży się przez 10. Test współczynnika wypełnienia impulsu jest dostępny w pozycji „DUTY” przełącznika obrotowego. Zakres pomiaru współczynnika wynosi od 0 do 100%. Przed pomiarem kąta zwarcia przerywacza trzeba wybrać przełącznikiem obrotowym liczbę cylindrów w ramach funkcji oznaczonej symbolem „DWELL” - podobnie jak w przypadku pomiaru prędkości obrotowej.

Funkcje uniwersalne
Należą do nich funkcje pomiarowe napięcia stałego i przemiennego, prądu stałego i przemiennego, rezystancji, pojemności, temperatury, współczynnika wzmocnienia tranzystora oraz testy diody i ciągłości obwodu. Mierząc napięcie użytkownik ma do dyspozycji cztery podzakresy napięć stałych (do 1000 V) i przemiennych (do 700 V). Dolny podzakres (2 V) może wykorzystywać do pomiaru prądu za pośrednictwem przystawki cęgowej. Dokładność pomiaru napięcia stałego, nazywana też dokładnością podstawową, jest równa ±0,5% w szerokim zakresie aż do 200 V. Przy pomiarze prądów stałych i przemiennych są dostępne dwa podzakresy 200 mA i 20 A. Do pomiaru prądów małych używa się podzakresu 200 mA, a do dużych – 20 A. Dopuszczalny czas pomiaru prądu o wartości bliskiej 20 A jest jednak krótki i wynosi 10 s. Trzeba o tym pamiętać, tym bardziej, że wejście „20A” nie jest chronione bezpiecznikiem. Na uwagę zasługuje szeroki zakres pomiaru rezystancji. Użytkownik multimetru ma do dyspozycji aż 7 podzakresów pomiarowych od 200 Ω do 200 MΩ. Oznacza to, że z zadeklarowaną przez producenta dokładnością 0,8% można mierzyć rezystancję już od 20 Ω. Testy diody i ciągłości obwodu są dostępne w jednej, lecz przyporządkowanej tylko tym dwóm funkcjom pozycji przełącznika obrotowego (w wielu multimetrach wykorzystuje się do tego dolny podzakres pomiarowy rezystancji). Przy sprawdzaniu diody przyrząd wymusza przepływ przez nią w kierunku przewodzenia prądu stałego równego ok. 1 mA, jednocześnie mierząc i wyświetlając spadek napięcia powstałego na złączu tej diody. Przy sprawdzaniu ciągłości obwodu sygnał dźwiękowy włącza się, gdy rezystancja obwodu jest mniejsza od 30 Ω. Pomiar pojemności jest funkcją rzadko spotykaną w multimetrach tej klasy. Warto to docenić, mimo że w multimetrze AT-2150B są dostępne tylko trzy podzakresy pomiarowe (patrz tablica). W celu pomiaru pojemności kondensatora umieszcza się jego wyprowadzenia w osobnym gnieździe oznaczonym „Cx”, a znajdującym się na płycie czołowej multimetru. Funkcją wykorzystywaną często w pomiarach samochodowych jest pomiar temperatury. Producent dostarcza wraz z multimetrem sondę temperaturową TP-01 – nieosłoniętą, szybką termoparę typu K umożliwiającą dotykowy pomiar temperatury powierzchni płaskich, powietrza i gazów w dość szerokim zakresie, bo od -50 do 400°C. Przewód pomiarowy sondy jest zakończony typowym wtykiem, który w celu pomiaru umieszcza się w gnieździe „TEMP”, znajdującym się na płycie czołowej multimetru. Dokładność pomiaru temperatury jest sumą dokładności sondy (w tym przypadku 0,75% w.w. ±2,5°C) i multimetru (patrz tablica). Przy potrzebie pomiaru temperatur substancji innych niż wymienione lub temperatur większych od 400°C, można użyć sondy dostępnej w handlu przyrządami pomiarowymi.

Zasilanie
Multimetr AT-2150B jest zasilany z jednej typowej, 9-woltowej baterii 6F22. Czas pracy baterii wydłuża funkcja automatycznego wyłączania zasilania, odłączająca je po 15 minutach. Konieczność wymiany zużytej baterii na nową jest sygnalizowany wyświetleniem jej symbolu.

Wymiary i masa
Przyrząd ma ciemnoszarą obudowę o wymiarach 192x88x42 mm, na którą jest nałożona czerwona osłona gumowa. Masa przyrządu włącznie z osłoną i baterią wynosi ok. 550 g.

Wyposażenie
Producent multimetru AT-2150B dostarcza go wraz z sondą temperaturową TP-01, baterią i zestawem przewodów pomiarowych zakończonych sondami szpilkowymi o średnicy 2 mm. W komplecie są też dwa chwytaki krokodylowe nakręcane na sondy przewodów pomiarowych.

Leszek Halicki
Labimed Electronics

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony