Diagnostyka

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 6 minut

Mycie podzespołów układów Common Rail
Transformacje wymagań rynkowych dotyczących wymiany podzespołów układów Common Rail przechodziły różne etapy, zaczynając od konieczności wymiany wszystkich elementów układu (łącznie ze zbiornikiem paliwa), do wymiany wyłącznie jego pojedynczych części. Nie zmieniło jednak to wymogu technologicznego co do zapewnienia odpowiedniej czystości przede wszystkim wewnątrz układu zasilania.
Zanieczyszczenia układu zasilania typu Common Rail niczym się nie różnią od zanieczyszczeń tradycyjnych układów. Zwiększone wymagania czystości w układach CR uwarunkowane są wyłącznie ich konstrukcją i zasadami działania. Dlatego między innymi większość producentów układów Common Rail w ostatnim czasie zwiększyła dokładność stosowanych filtrów paliwa z 5 µm na 2 µm. Występujące zanieczyszczenia umownie można podzielić na dwie grupy: mechaniczne i chemiczne. Do zanieczyszczeń mechanicznych zalicza się zarówno cząstki stałe pochodzące ze źródeł zewnętrznych, jak i powstające w wyniku niewłaściwej eksploatacji (opiłki, rdza itp.) Zanieczyszczenia chemiczne to masy żelowe, kleiste, substancje agresywne itp. Zakładając,
że do momentu usterki auto nie było naprawiane, przyczyny powstania usterek można określić jako:
- ujawnione wady materiałowe podzespołów układu Common Rail;
- stosowanie przez użytkownika niewłaściwych elementów filtrujących;
- paliwo niskiej jakości;
- niewłaściwe paliwo.



Oferta myjek ultradźwiękowych danego producenta zwykle obejmuje myjki różnych rozmiarów, maksymalnie dostosowując się do zapotrzebowań klientów.

Oddziaływanie na układ CR zanieczyszczeń odbywa się drogą przepływu paliwa. W przypadku zastosowania przez użytkownika właściwego filtra paliwa, zanieczyszczenia mechaniczne dostarczane z paliwem z obwodu niskiego ciśnienia zazwyczaj zostają całkowicie zatrzymane i powodują jedynie obniżenie przepływu paliwa przez filtr (obniżenie jego wydajności). Gorzej jest w przypadku usterki układu powodującej pojawienie się w obwodzie wysokiego ciśnienia opiłków lub większych kawałków metalu. Posiadające ostre krawędzie te kawałki metalu potrafią przecinać materiał filtrujący i przedostawać się z powrotem do obwodu wysokiego ciśnienia, zwiększając powstałe uszkodzenia lub powodując nowe. Filtr paliwa nie jest w stanie zatrzymać żadnych zanieczyszczeń chemicznych, w wyniku czego przedostają się one bezproblemowo do obwodu wysokiego ciśnienia.



Myjki ciśnieniowe służące do mycia zbiorników paliwa i przewodów paliwowych występują w rożnym wykonaniu i mogą być zasilane elektrycznie lub niezależnymi silnikami spalinowymi.

Rozpoznanie przyczyn uszkodzenia danego podzespołu należy do zadań dość skomplikowanych i wymagających odpowiedniego wyposażenia i doświadczenia. Niemniej na podstawie wiedzy teoretycznej i doświadczenia praktycznego można pokusić się o stwierdzenie, że przy każdej naprawie układu Common Rail związanej z wymontowaniem pompy wysokiego ciśnienia lub więcej niż jednego wtryskiwacza wskazane jest wyczyszczenie w samochodzie całego układu zasilania paliwem.

Wyczyszczenie układu umownie można podzielić na trzy grupy:
- czyszczenie wtryskiwaczy i pompy wysokiego ciśnienia;
- czyszczenie przewodów wysokociśnieniowych i zasobnika;
- czyszczenie zbiornika paliwa z osprzętem i przewodów paliwowych.



Myjka ciśnieniowa.

Do mycia i czyszczenia podzespołów układów Common Rail stosowane są myjki rotacyjne, ultradźwiękowe i ciśnieniowe. Myjki ciśnieniowe używane są przeważnie do mycia zdemontowanych zbiorników paliwa i przewodów paliwowych bez ich demontażu. Mycie zbiorników paliwa jest sprawą skomplikowaną i czasochłonną, lecz konieczną przy obecności opiłków w układzie lub zanieczyszczeń chemicznych. Zastąpić tę operację może tylko wymiana zbiornika na nowy. Myjki rotacyjne są stosowane do mycia zewnętrznego pomp, wtryskiwaczy, zasobników i przewodów wysokiego ciśnienia. Do mycia precyzyjnego tych elementów stosowane są myjki ultradźwiękowe. Dlaczego właśnie takie, a nie inne i czy sam fakt stosowania myjki ultradźwiękowej pozwala zabezpieczyć odpowiednią jakość czyszczenia podzespołów Common Rail?



Szeroki dostępny asortyment myjek ultradźwiękowych wymaga przemyślanego wyboru.

Mycie ultradźwiękowe to proces mycia polegający na generowaniu drgań wysokiej częstotliwości, powodujących silną kawitację kąpieli myjącej. Miliony małych implodujących pęcherzyków usuwają cząstki wszelkiego rodzaju zanieczyszczeń z powierzchni zewnętrznych i wewnętrznych podzespołów. Dzięki temu odbywa się dokładne umycie elementów bez względu na kształty, ukierunkowanie, rozmiar kanalików i otworów nie przelotnych. Zasada działania mycia ultradźwiękowego opiera się o fale ultradźwiękowe, które są generowane w przetworniku i przenikają przez kąpiel myjącą znajdującą się w zbiorniku do czyszczonej części. Przy tym powstają zmienne fale wysokiego i niskiego ciśnienia o częstotliwości 40 kHz. W stanie niskiego ciśnienia formują się miliony pęcherzyków próżniowych. Jest to tak zwany proces formowania się kawitacji. W stanie wysokiego ciśnienia pęcherzyki implodują (eksplodują do wewnątrz), wyzwalając przy tym olbrzymią energię. Implozje działają jak cały szereg małych czyszczących szczoteczek.



Myjki rotacyjne używane są przede wszystkim do mycia zewnętrznego układów Common Rail.

Rozprzestrzeniają się one we wszystkich kierunkach, atakują wszystkie powierzchnie i wnikają we wszystkie wgłębienia i otwory. Mycie ultradźwiękowe jest bardziej skuteczne do czyszczenia twardych materiałów. Im twardsza powierzchnia, tym bardziej efektywne jest działanie ultradźwięków. Stąd podzespoły Common Rail idealnie nadają się do oczyszczania ultradźwiękowego.

Wybór właściwej myjki ultradźwiękowej nie jest zagadnieniem prostym. Przechodzenie fal ultradźwiękowych przez ciecz wywołuje zjawiska, które są ważne w procesie oczyszczania, są to:
- kawitacja;
- wiatr akustyczny;
- ciśnienie promieniowania;

W stosunku do parametrów myjek są to odnośniki zazwyczaj niejawne lub podawane bez wskazania metody pomiaru. Z użytkowego punktu widzenia, odnośników do porównania parametrów myjek nie jest aż tak dużo. Zazwyczaj producenci podają ich następujące parametry:
- pojemność zbiornika;
- wymiary zbiornika;
- wymiary zewnętrzne;
- zasilanie;
- pobór mocy z grzaniem;
- pobór mocy bez grzania;
- moc generatora ultradźwięków;
- częstotliwość pracy generatora.



Myjka ciśnieniowa z programowanym sterowaniem.

Biorąc pod uwagę, iż na prawidłowy proces oczyszczania ma wpływ natężenie ultradźwięków, temperatura cieczy i skład chemiczny cieczy (zdolność przenoszenia kawitacji); odporność materiałów na działanie kawitacji – można założyć następujące kryteria wyboru właściwej myjki:
- pojemność i wymiary zbiornika;
- sposób i zakres regulacji temperatury;
- metoda i zakres regulacji natężenia (mocy) ultradźwięku;
- zakres regulacji czasu mycia;
- jakość wykonania;
- dostępność akcesoriów.



Myjki klasyczne mogą zastępować myjki rotacyjne, ale zmniejszają efektywność mycia.

Faktyczne porównanie jakości mycia w poszczególnych myjkach ultradźwiękowych może być wykonane wyłącznie metodą porównawczą z zastosowaniem jednakowych warunków testowych. Niestety, metoda ta jest praktycznie niedostępna dla każdego warsztatu samochodowego. Przy wyborze myjki ultradźwiękowej najczęściej zadawane pytanie to: jaki płyn najlepiej stosować do danej myjki. Jest to pytanie zawierające kardynalny błąd, ponieważ płyn się dobiera nie do myjki, a do czyszczonego elementu. Jest to bardzo skomplikowane zagadnienie, wymagające dobrego rozeznania tematu i wykonania wielu testów. Często w praktyce w celu osiągnięcia maksymalnej efektywności czyszczenia ultradźwiękowego stosuje się rożnego rodzaju mieszanki płynów lub różne kąpiele. Analiza charakteru i przyczyn powstania usterek w układach Common Rail różnych producentów pozwala wywnioskować, iż przy naprawie układu CR (szczególnie w układach Delphi) wskazane jest pełne czyszczenie podzespołów z zastosowaniem myjki ultradźwiękowej. Pod pełnym czyszczeniem należy rozumieć mycie podzespołu po rozebraniu na części zamienne. Ponieważ ta operacja związana jest z późniejszym sprawdzeniem parametrów podzespołów w zakresie zgodności z test-planem producenta, wykonanie tej czynności powinno się odbywać wyłącznie w specjalistycznych serwisach napraw układów zasilania silników wysokoprężnych.

Siergiej Jaroszenko
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony