To największe na Bliskim Wschodzie międzynarodowe targi techniki motoryzacyjnej. Ubiegłoroczna, dziewiętnasta już, edycja, gościła 1145 wystawców z 53 krajów, co oznacza 98-procentowy wzrost w stosunku do tej z 2021 r. Jeżeli chodzi o imponujące liczby, to jest ich więcej. Jak chociażby ta dotycząca powierzchni użytkowej targów – wzrosła ona rok do roku o 79%. Targi oczywiście (w Dubaju nie może być inaczej) mają bardzo międzynarodowy charakter, ale wciąż pojawiają się klienci z nowych rynków zbytu.
W 2022 roku pawilony krajowe po raz pierwszy wystawiły Indonezja i Maroko. W targach czynny udział brało stowarzyszenie przemysłu motoryzacyjnego z Hongkongu. W Dubaju naprawdę spotyka się cały motoryzacyjny świat. Choć oczywiście bazą do rozmów są rynki Bliskiego Wschodu i północnej Afryki. – Uczestniczyliśmy w innych targach z cyklu Automechanika na całym świecie, w Dubaju jesteśmy po raz pierwszy i nie możemy się doczekać, aby zaangażować się w przemysł i nawiązać nowe partnerstwa – mówił podczas otwarcia Norman WH Ng, prezes organizatora pawilonu Hong Kong Auto Parts Industry Association. Rynek krajów Zatoki Perskiej to 17,4 mln samochodów osobowych, z czego ponad 8,5 mln w Arabii Saudyjskiej i 4,1 mln w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Przy trzyprocentowej rocznej stopie wzrostu liczba lekkich pojazdów wzrośnie w 2025 roku do 19,1 mln.
– Sektor motoryzacyjny przez ostatnie 50-60 lat był taki sam, ale za 10 lat już nie będzie taki sam – ocenia Tony Abouzolof, współzałożyciel i dyrektor zarządzający w firmie Syncron. – Tak wiele zmian zachodzi w tym samym czasie, że za 10 lat nie będziemy nawet wspominać o sektorze motoryzacyjnym, zamiast tego będziemy mówić o „mobilności”. Świat się zmienia, aby nie tyle nadążać za zmianą, co przede wszystkim odnaleźć się w nim z własnym biznesem, na pewno łatwiej będzie tym, którzy uczestniczą w międzynarodowych wydarzeniach tego typu.
Około 68% ankietowanych przedsiębiorców z Bliskiego Wschodu stwierdziło, że przewiduje duże (48%) lub niewielkie (20%) zmiany w swoim sektorze w ciągu najbliższych 5 lat, a kluczowymi czynnikami będą postęp technologiczny, zmiany gospodarcze i zmodyfikowane zachowania konsumentów.
– Zachęcające jest to, że prognozy biznesowe są pozytywne. Uczestnicy sektora przewidują znaczące zmiany w ciągu najbliższych 5 lat, ponieważ technologia postępuje w szybkim tempie, a pojazdy elektryczne stają się coraz bardziej dostępne. Fakt, że 68% respondentów z Bliskiego Wschodu twierdzi, że są gotowi stawić czoła zmianom, plasuje regionalną branżę w doskonałej pozycji do wzrostu i innowacji – komentuje Mahmut Gazi Bilikozen. Ponad trzy czwarte respondentów z Bliskiego Wschodu uznało pojazdy elektryczne, hybrydowe i napędzane energią słoneczną za technologię, która już jest akceptowana i będzie się jeszcze szybciej przyjmować w ciągu najbliższych 5 lat, a katalizatorem zmian będzie polityka cenowa i rządowa.
Polacy jak zawsze aktywni
Motoryzacja zmienia się i widać to wyraźnie na bogatych rynkach Bliskiego Wschodu. Jak spotkanie z tym sektorem motoryzacyjnego świata oceniają Polacy uczestniczący w targach w Dubaju?
– Nasi dostawcy z Europy Zachodniej od kilku lat z powodzeniem uczestniczą w tych targach, dlatego postanowiliśmy je odwiedzić w poszukiwaniu nowych dostawców, ale także ewentualnej możliwości zaoferowania części z naszej bogatej oferty, które nie są dostarczane przez kontrahentów z krajów zachodnich – mówi Romuald Klimkiewicz z Diesel Centrum-Polska Sp. z o.o. – Co najbardziej zwróciło naszą uwagę podczas targów? Bardzo duży udział firm z sektora pielęgnacji aut, ogumienia oraz urządzeń do wulkanizacji. Trzeci bardzo widoczny sektor to dostawcy i producenci akumulatorów – wskazuje.
Bardzo pozytywnie Automechanikę Dubai oceniają przedstawiciele firmy APP. – Podczas targów odwiedziło nasze stoisko ponad 55 firm, które wykazały zainteresowanie naszymi produktami. Rynek Zjednoczonych Emiratów Arabskich jest trudny, ponieważ ze względu na odległości i koszt transport odbywa się tylko kontenerami, co od samego początku współpracy wiąże się z dużymi zamówieniami. Przy nowych klientach, którzy jeszcze nie znają dobrze naszych produktów, nie jest łatwo szybko zrealizować takie zamówienie – zaznacza Ewa Kaczmarska, supervisor of Export Department APP.
Lumag, producent części do układu hamulcowego, to firma rozpoznawalna na rynkach Bliskiego Wschodu. – W 2022 roku spore zainteresowanie wzbudzały klocki i tarcze Breck do pojazdów osobowych i dostawczych. Zaprezentowaliśmy tutaj zarówno linię Compress Control, jak i klocki ceramiczne do aut klasy wyższej oraz po raz pierwszy klocki do aut elektrycznych – relacjonuje Alicja Jankowiak, zastępca kierownika działu sprzedaży Lumag.
Po pięcioletniej przerwie do Dubaju wrócił polski producent z branży lakierniczej, firma NOVOL. – Zaprezentowaliśmy pełną technologię naprawy powłok lakierniczych w oparciu o nasze linie produktowe: Spectral, Novol, Professional i Cobra, ze szczególnym uwzględnieniem produktów wpływających na redukcję kosztów pracy warsztatów poprzez ograniczenie wydatków na energię i skrócenie czasu naprawy dzięki technologii Spectral Energy Saving – opowiada Filip Litewka, senior area manager w firmie NOVOL. – Jesteśmy pozytywnie zaskoczeni liczbą odwiedzających, a przede wszystkim zainteresowaniem, jakie wzbudziły stoisko i oferta firmy NOVOL. W porównaniu z poprzednimi edycjami znacząco wzrosła liczba konstruktywnych spotkań z potencjalnymi klientami głównie z rejonu Zatoki Perskiej, Azji Południowej oraz Afryki. Przeprowadzone rozmowy pozwalają pozytywnie myśleć o rozwoju działalności firmy NOVOL w tej części świata oraz są dobrą oznaką przed kolejnymi edycjami imprezy.
Nowe otwarcie w Afryce?
Podczas targów, szczególnie ostatniego dnia tego wydarzenia, dużo uwagi poświęcono krajom afrykańskim. W ramach AfriConnections, dedykowanej konferencji i strefy networkingowej, firmy i dealerzy afrykańscy spotykali się z przedstawicielami biznesu motoryzacyjnego z całego świata. Według ostatniego raportu przygotowanego dla Automechaniki Dubai rosnąca populacja Afryki jest kluczowym czynnikiem wzrostu gospodarczego tego kontynentu, który do 2050 roku ma stać się domem dla 2,4 mld ludzi. Oczekuje się, że populacja Afryki w wieku produkcyjnym będzie rosła wykładniczo i do 2050 roku przewyższy populację Chin, będzie też trzykrotnie wyższa niż w Unii Europejskiej.
– Kontynent afrykański ma mnóstwo obszarów miejskich z ponad milionem mieszkańców, a wraz ze wzrostem populacji przychodzi wzrost produkcji – mówił Erik Deitersen, dyrektor w AfriCon, podczas sesji otwierającej AfriConnections w Automechanika Academy.
Szacuje się, że kontynent afrykański dąży do podwojenia swojej obecnej (50 mln) floty pojazdów do 2040 roku. Będzie trzeba je serwisować – to potencjał dla wielu firm z całego świata, w tym oczywiście z Polski.
Do zobaczenia w 2023 roku
Targi Automechanika Dubai, organizowane przez Messe Frankfurt Middle East, obejmowały sześć tradycyjnych dla tego wydarzenia sektorów produktowych, jak: części zamienne, elektronika, akcesoria, ogumienie, naprawy, myjnie i pielęgnacja. Wszystko to w 11 halach Dubai World Trade Centre. Automechanika Dubai powraca 15-17 listopada 2023 roku.
Komentarze (0)