Układ hamulcowy

ponad rok temu  17.01.2017, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Na czym polega technologia scorchingu? [UKŁAD HAMULCOWY - WYWIAD]

TOMEX Hamulce to producent klocków, szczęk hamulcowych oraz ich akcesoriów do samochodów osobowych i dostawczych. O tych w gruncie rzeczy najważniejszych elementach układu hamulcowego rozmawiamy z Bartoszem Nowakiem, kierownikiem sprzedaży TOMEX Hamulce. Przypominamy, że w styczniu układ hamulcowy to nasz TEMAT MIESIĄCA.

Czy klocki hamulcowe i szczęki zachowują się w jakikolwiek sposób "inaczej" zimą? Czy zalecają Państwo wymianę klocków przed okresem zimowym, czy też pora roku nie ma tu większego znaczenia, a jedynie stan ich zużycia?

Klocki, a także szczęki hamulcowe są jednym z najistotniejszych elementów w samochodzie, mających bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo zarówno osób podróżujących autem, jak i pozostałych uczestników ruchu (zwłaszcza pieszych). Tym samym regularne przeglądy tych elementów są zalecane także przed okresem zimowym. Coraz więcej klocków wyposażonych jest co prawda w czujniki ostrzegające kierowcę o zużyciu materiału ciernego, a co za tym idzie o konieczności wymiany, jednakże pamiętajmy, iż najczęściej czujnik montowany jest na dwóch z czterech, a czasem i tylko na jednym z czterech klocków danego kompletu. Oczywiście przy całkowicie sprawnym układzie hamulcowym ostrzeżenie o zużyciu jednego klocka jest sygnałem mówiącym o zbliżonym zużyciu pozostałych klocków, aczkolwiek pamiętajmy o tym, iż zdarzyć się może sytuacja, gdy z różnych przyczyn układ nie jest w 100% sprawny i mocniej zużyły się okładziny cierne tylko po jednej stronie osi pojazdu. Dlatego też wspomniany wcześniej przegląd układu pozwoli zdiagnozować taką usterkę jeszcze przez poważniejszymi jej skutkami.

Samo prowadzenie auta zimą różni się oczywiście od jazdy latem, kiedy to możemy pozwolić sobie na większe prędkości. Zimą jeździmy wolniej, nieco uważniej i także bardziej zachowawczo, co niesie ze sobą także bardziej zachowawcze ruchy kierownicą oraz pedałem hamulca. W obawie przed wpadnięciem w poślizg dociskamy pedał hamulca wolniej, z mniejszą siłą. Niesie to za sobą mniejsze ruchy wykonywane przez elementy ruchome zacisku. Z tego powodu istotny jest przegląd układu także po okresie zimowym, aby mieć pewność czy błoto, śnieg, a także inne zabrudzenia nie kolidują pracy zacisku.

Na czym polega technologia scorchingu?

Scorching to jeden z procesów produkcji klocków hamulcowych TOMEX - jest to obróbka cieplna wierzchniej warstwy materiału ciernego. Odbywa się ona za pomocą lamp podczerwieni, które działają bezpośrednio na materiał cierny, nie ingerując w płytkę nośną klocka. Temperatura procesu waha się w przedziale 600-800 st. C, a długość procesu uzależniona jest m.in. od zastosowanej mieszanki materiału ciernego oraz powierzchni klocka. Ta zaawansowana technologia pozwala na uzyskanie wysokiej skuteczności hamowania zarówno w niskich, jak i w wysokich temperaturach oraz eliminuje do minimum ewentualne wibracje oraz hałasy występujące przy dociskaniu klocka do tarczy. Pozwala także na zmniejszenie do minimum tworzenia się poduszki gazowej między klockiem, a tarczą podczas docierania, czyli tzw. „fading początkowy”, zapewniając wysoką skuteczność hamowania bezpośrednio po zamontowaniu.

Warto tu nadmienić, iż firma TOMEX była pierwszą firmą w tej części Europy, która zaoferowała swoim klientom tak wykonane klocki hamulcowe.

Firma TOMEX Hamulce dużą wagę przykłada do jakości produktów, co potwierdza rozbudowany system kontroli. Proszę opowiedzieć, w jakich warunkach i w jaki sposób kontrolowana jest jakość Waszych produktów.

Wyspecjalizowane w dziedzinie hamulców laboratorium połączone z centrum badawczo-rozwojowym stale kontroluje produkowane wyroby na każdym etapie ich produkcji. Dzięki temu spełnione są najwyższe wymagania jakościowe, stawiane przez skrajnie różne rynki zbytu – zarówno zimnej i wilgotnej Skandynawii, jak i gorącej i suchej Afryki.

Efektem pracy inżynierów TOMEX, a także setek godzin na torach doświadczalnych, jest nowy materiał cierny spełniający najwyższe wymagania prawne w całej UE oraz zapewniający komfort hamowania w każdych warunkach drogowych.

Klocki TOMEX spełniają m.in. wymogi regulaminu ECE R-90, który jest obowiązkowo stosowany od kwietnia 2001 r., a który to gwarantuje, iż parametry okładzin ciernych do hamulców tarczowych i bębnowych odbiegać mogą od oryginalnych maksymalnie tylko o +/- 15%. Tym samym spełnienie przez firmę TOMEX wszelkich wymogów regulaminu ECE-R90 jest jednym z gwarantów najwyższej jakości. Klocki TOMEX przechodzą także tak trudne sprawdziany jak test wysokich obciążeń oraz test alpejski, podczas którego na drodze o spadku wynoszącym do 20% następuje 12. minutowe nieprzerwane hamowanie, a temperatura klocków w tych warunkach sięga nawet 850 st. C. Ma to na celu zapewnienie maksymalnego poziomu bezpieczeństwa oraz aby działanie klocków hamulcowych było najbliższe działaniu sprzętu oryginalnego. Oprócz niezwykle rygorystycznych testów laboratoryjnych dla każdej wprowadzanej referencji przeprowadzany jest także szereg testów drogowych w specjalnych ośrodkach badawczych w Polsce, a także w RDW Test Centrum Lelystad w Holandii.

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiał Piotr Łukaszewicz

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony