Delphi Corp. (NYSE: DPH) otrzymała Nagrodę Dewar za układ hamulcowy MTB (Maximum Torque Brake – maksymalna siła hamowania) z dwiema ruchomymi tarczami. Grupa uznanych jurorów oceniła, że technologia Delphi w pełni spełniła surowe kryteria przyznawania tej wybitnej brytyjskiej nagrody za osiągnięcia techniczne w przemyśle motoryzacyjnym w 2004 roku.
Hamulce MTB, opracowywane przez ostatnie cztery lata przez brytyjski zespół w Leamington Spa., to zintegrowany system wykorzystujący dwie tarcze poruszające się po zewnętrznej średnicy piasty. Hydrauliczny tłok przekazuje siłę hamowania poprzez cztery klocki: dwa po zewnętrznej stronie tarcz oraz dwustronny klocek pomiędzy nimi. Dzięki czterem powierzchniom ciernym nowa technologia zapewnia siłę hamowania większą o 1,9 w stosunku do konwencjonalnych układów z jedną tarczą o tej samej średnicy lub podobną siłę hamowania przy zmniejszonej średnicy tarczy.
Nowy system firmy Delphi zwiększa wydajność układu hamulcowego i umożliwia stosowanie tarcz o mniejszej średnicy przy zachowaniu takiej samej siły hamowania. Nowe hamulce to także możliwość polepszenia “wyczucia” pedału hamulca, zmniejszenie jego ruchu i lepsze działanie. Ponadto wyeliminowany zostaje czynnik bocznego zużywania się tarcz / piast (LRO), zaś powstawanie różnic w grubości tarczy (DTV) ograniczone jest do minimum. Układ znajduje się obecnie w fazie testów przedprodukcyjnych i najprawdopodobniej wejdzie do produkcji w połowie bieżącej dekady.
Komisja Techniczna Automobilklubu przyznała nagrodę biorąc pod uwagę pięć głównych kryteriów: postęp techniczny, innowacyjność / unikalność, znaczenie / waga, wartość / oszczędność kosztów oraz praktyczność / możliwość stosowania. Po opracowaniu krótkiej listy 7 kandydatów z początkowych 22, Komisja Techniczna odwiedziła ich, aby poddać propozycje szczegółowemu badaniu.
Na Komisji szczególne wrażenie wywarły możliwości, jakie daje układ MTB inżynierom zajmującym się układami hamulcowymi. Według jurorów największą zaletą hamulców MTB jest szeroki zakres opcji oferowany przez tę technologię – możliwy do zastosowania w różnych sektorach motoryzacji – poparty pomysłami zespołu Delphi.
W imieniu firmy Delphi nagrodę odebrał Chris Baylis, główny inżynier ds. hamulców i modułów w Europie. - “Jesteśmy pewni, że hamulce MTB to pierwsza tak ważna zmiana w układach hamulcowych od chwili seryjnego zastosowania hamulców tarczowych ponad pięćdziesiąt lat temu. Z ogromną radością odbieram tę nagrodę w imieniu całego zespołu.” – powiedział Chris Baylis.
- “Nagroda Dewar to najważniejsza nagroda za brytyjskie osiągnięcia techniczne od chwili, gdy została ona przyznana po raz pierwszy, czyli od 1906 roku. W tym roku firma Delphi udowodniła, że za podstawę swych dzisiejszych działań przyjmuje potrzeby rynku motoryzacyjnego przyszłości” – wyjaśnił Dr Stephen Hammerton, Prezes Komisji Królewskiego Automobilklubu.
Komentarze (0)