Wydarzenia

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Nagroda dla Helli

Światowej sławy producent części i podzespołów samochodowych Hella KGaA Hueck& Co. uhonorowany został prestiżową nagrodą za innowacyjność przyznaną 9 maja br. przez hiszpańskie Stowarzyszenie Inżynierów Samochodowych STA podczas odbywającego się co dwa lata salonu samochodowego w Barcelonie.
Wyróżniony produkt to prototyp reflektora z zastosowaniem diod (LED), który po raz pierwszy pokazany został opinii publicznej w marcu br. Międzynarodowe jury wybrało ofertę firmy Hella spośród 87 przedstawionych do konkursu propozycji.

Wyrób Helli opracowany został we współpracy z Volkswagenem na bazie reflektora do Golfa 5. Prototyp wykonano w całości w przyszłościowej technologii LED, zarówno światła mijania, drogowe, kierunkowskazy, jak i światła do jazdy dziennej. W konstrukcji przeznaczonej do zainstalowania w aucie użyto pojedynczych diod, jak również ich specjalnie pogrupowanych wiązek. Światło z reflektora kierowane jest na drogę przed samochodem za pomocą różnych systemów optycznych. Diody wykorzystane jako źródło światła umożliwiają stworzenie reflektorów w całkiem nowych formach i układach. Konstruktorzy prototypu, realizując swój pomysł, mieli również na myśli wykonanie reflektorów o znacznie dłuższej żywotności niż stosowane dzisiaj, a także o zmniejszonej do minimum awaryjności. O zaletach prototypu Helli niech świadczy fakt, że w niczym nie ustępuje on najnowocześniejszym współczesnym lampom. W teście porównawczym strumienia świetlnego świateł pozycyjnych nagrodzony reflektor uzyskał wynik 1000 lm (lumenów), podobnie jak reflektor ksenonowy. Urządzenie będzie instalowane w samochodach seryjnych najprawdopodobniej od roku 2008. Zgodnie z obowiązującą za oceanem normą SAE, w Stanach Zjednoczonych już dzisiaj dopuszczane są do ruchu auta wyposażone w reflektory, których główne światła wykonane zostały w technologii LED. W krajach Unii Europejskiej takie rozwiązanie oczekiwane jest za trzy lata. Na razie w państwach UE – tak jak w USA – dopuszczalne są konstrukcje diodowe w kierunkowskazach, światłach do jazdy dziennej i pozycyjnych. Warto przypomnieć, że po raz pierwszy w samochodach seryjnych zastosowano białe diody świetlne w reflektorach Audi A8 W12 w roku 2003. Chodziło wówczas o światła pozycyjne i do jazdy dziennej.
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony