Wydarzenia

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Nagrody na Forum Gazowym 2008

Odbywające się po raz 12. targi Forum Gazowe zgromadziły w dniach 13-14 marca br. ponad 100 wystawców z wielu krajów, w tym z tak egzotycznych z naszego punktu widzenia, jak Pakistan czy Tajlandia. Jest to kolejny rekordowy rok pod względem liczby wystawców i powierzchni wystawienniczej. Jak zwykle prezentowały się wszystkie duże firmy, będące dystrybutorami systemów gazowych na polskim rynku, które pokazywały szereg drobnych nowości w ofercie.

Uwagę jury konkursu targowego zwróciła tym razem nie nowość techniczna, lecz nowa inicjatywa jaką stało się powstanie pierwszego polskiego portalu o tematyce gazowej, Gazeo.pl. Portal powstał z myślą o propagowaniu wiedzy na temat paliw alternatywnych, w tym przede wszystkim autogazu, który w napędzie swoich samochodów na polskim rynku stosuje ponad 2 mln użytkowników. Będzie tutaj również miejsce na zadawanie pytań ekspertom z branży i zamieszczanie ich porad. Portal ma również zakładkę dla profesjonalistów, do której z założenia będą mieli dostęp właściciele firm z branży LPG, którzy na wydzielonym forum będą mogli dzielić się doświadczeniami i różnego typu informacjami.



Stoisko Gazeo.pl, pierwszego polskiego internetowego portalu poświęconego rynkowi autogazu.

Kolejną polską firmą, która zyskała uznanie jury konkursu targowego był Polmocon, producent zbiorników do magazynowania LPG. Firma o długoletnich tradycjach jest spadkobiercą POLMO Gorlice – uznanego dostawcy zbiorników sprężonego powietrza i sprężarek do powietrznych systemów hamulcowych, stosowanych w samochodach ciężarowych oraz przemyśle. Po zmianie właściciela na przełomie 2005 i 2006 roku, dotychczasową produkcję utrzymano, dokonując niezbędnych inwestycji, pozwalających na skuteczne konkurowanie na rynku. Wprowadzono również nowy asortyment produkcji, samochodowe zbiorniki gazowe.



Produkowane są zbiorniki cylindryczne i toroidalne. Nagroda targowa została przyznana właśnie za zbiorniki toroidalne serii MoreMo (More&Modern), które dzięki specjalnej konstrukcji (czterodennicowej), zapewniają zwiększenie objętości geometrycznej o 3 do 5 proc. w stosunku do typowego zbiornika toroidalnego o takiej samej średnicy i wysokości. Jest to możliwe dzięki uzyskaniu dodatkowej objętości pomiędzy dennicami wewnętrznymi umieszczonymi w łączniku centralnym w miejscu, gdzie w tradycyjnym zbiorniku znajduje się rura centralna. Taka konstrukcja umożliwia również zastosowanie nowoczesnego mocowania na tulei łączącej obie wewnętrzne dennice, która zapewnia również wentylację zasobnika z armaturą, umieszczoną w górnej części pod pokrywą gazoszczelną.






Zbiornik toroidalny serii MoreMo, gorlickiego Polmoconu i szczegóły jego mocowania na tulei centralnej.

Tuleja ta służy również do przeprowadzenia przewodów gazowych (przewód zasilający układu gazowego oraz przewód od zaworu tankowania) i elektrycznych do wskaźnika poziomu gazu i sterowania zaworem elektromagnetycznym zamykającym wypływ gazu ze zbiornika. Wariant podstawowy mocowany jest do dolnej części wnęki koła zapasowego za pomocą opisanej wcześniej tulei, która w dolnej części jest gwintowana i wystaje przez otwór wykonany w podłodze. Pewne zamocowanie zapewnia dokręcenie na tulei odpowiedniej nakrętki. Oczywiście zbiornik można montować konwencjonalnie za pomocą tradycyjnej obręczy lub jako podwieszany pod samochodem na specjalnych łapach. Zbiornik występuje również w wersji dostosowanej do montażu armatury czterootworowej (typu holenderskiego), która mieści się w obrysie wewnętrznym zbiornika. Dzięki temu nie ma dodatkowych wystających na zewnątrz elementów (średnica i wysokość zbiornika są maksymalnymi jego wymiarami). Pokrywa zbiornika jest płaska, podobnie jak przy stosowaniu armatury włoskiej (klasycznego wielozaworu). Pozwala to na optymalne wykorzystanie przestrzeni wnęki koła zapasowego nawet w przypadku stosowania armatury czterootworowej.



Ostatnim nagrodzonym był niemiecki Gasotronic, który oferuje system EcoCAN DIS III przeznaczony do jednoczesnego zasilania gazem LPG i olejem napędowym silników o zapłonie samoczynnym, stosowanych w samochodach ciężarowych. Dzięki temu rozwiązaniu można ograniczyć zużycie paliwa dieslowskiego o 40 proc., zastępując go gazem płynnym. Oprócz zmniejszenia kosztów eksploatacji pojazdu o 15-20 proc. ogranicza się emisję CO2 o 5 proc., tlenków azotu o 8 proc. i cząstek stałych o 35 proc. Układ zasilania jest bardzo podobny do stosowanych w samochodach osobowych. LPG ze zbiorników przepływa do reduktora-parownika, w którym następuje zmiana stanu skupienia na gazowy. Odparowany gaz trafia do regulatora, zintegrowanego z filtrem gazu, w którym silnik krokowy reguluje jego ilość w zależności od zapotrzebowania i kieruje do wtryskiwaczy umieszczonych w kolektorze dolotowym. Elektroniczne urządzenie sterujące na podstawie danych z centrali silnika oblicza ilość gazu niezbędną do dostarczenia do wtryskiwaczy.






Schemat blokowy układu zasilania EcoCAN DIS III niemieckiej firmy Gasotronic oraz zintegrowana z filtrem gazu jednostka regulująca ilość dostarczanego do silnika gazu.

Dane do ECU, wyposażonego w 16-bitowy procesor Motorola są pobierane poprzez interfejs zgodny z ISO 11898. Pobierane są następujące dane: moment obrotowy silnika, prędkość obrotowa wału korbowego, ciśnienie doładowania, dane odnośnie pracy przekładni, zwalniacza, przystawki odbioru mocy oraz prędkość obrotowa biegu jałowego. W zależności od tych danych, położenia pedału przyspiesznika i mapy zapotrzebowania gazu (zawartej w pamięci) ECU oblicza ilość gazu niezbędną do aktualnego zapotrzebowania silnika.
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony