Części i regeneracja

ponad rok temu  08.07.2021, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Najczęstsze błędy montażowe klocków hamulcowych

Fot. Textar

Podstawowy dla bezpiecznego i skutecznego działania układu hamulcowego jest poprawny montaż wszystkich jego elementów. Złe zamontowanie klocków, tarcz, niedokładnie odpowietrzony układ lub niepoprawne stosowanie środków smarująco-konserwujących mogą spowodować, że układ hamulcowy będzie pracował nieprawidłowo, a jego elementy w szybkim czasie będą wymagały ponownej wymiany. Wiele błędów popełnić można podczas samego montażu klocków hamulcowych. Warto zatem wiedzieć, do jakich pomyłek dochodzi najczęściej oraz jak można ich uniknąć w warsztacie.

Przy demontażu zużytych klocków pracownik warsztatu powinien ocenić, czy ich zużycie przebiegało prawidłowo. Na przykład ślady przegrzania mogą być wynikiem zatarcia prowadnic, tłoczka czy samego klocka w jarzmie. O przegrzaniu może świadczyć spalenie farby pokrywającej tylną płytkę klocka, odbarwienie tej płytki, a także krucha struktura czy wręcz odklejenie masy ciernej. Przed montażem nowego kompletu koniecznie trzeba oczyścić jarzmo z korozji, a po założeniu klocka upewnić się, że porusza się on swobodnie. W zależności od konstrukcji, same prowadzenie klocka zabezpieczamy odpowiednim środkiem smarnym. Podobnie robimy w przypadku prowadnic zacisku. Tu należy zwrócić uwagę na to, że przy gumach nie można zastosować smaru, który spowoduje ich spęcznienie.

- Oczyszczenie jarzma z korozji i zweryfikowanie, czy klocki mogą swobodnie się w nim przesuwać jest bardzo ważne z punktu widzenia poprawnego działania układu hamulcowego. Należy również oczyścić i nasmarować prowadnice zacisków, które bezpośrednio odpowiadają za ruch klocka względem tarczy. Jeśli popełnimy tutaj błąd i nie zapewnimy klockowi swobody ruchu, klocek cały czas będzie delikatnie dotykał do tarczy i przegrzewał się od tarcia. Zapieczone w jarzmach klocki lub zatarte prowadnice powodują przedwczesne zużycie klocków oraz przegrzewanie się tarcz, co może doprowadzić do ich przewężenia, skrzywienia czy spalenia. W większości przypadków to właśnie brak odpowiedniego oczyszczenia powierzchni na etapie montażu jest jedną z najczęstszych przyczyn występowania tego rodzaju usterek – tłumaczy Wojciech Sokołowski, Doradca Techniczno-Handlowy oddziału TMD Friction Services w Polsce.

Wyczyszczone powierzchnie prowadnic na mocowaniu zacisku należy nasmarować́ substancją smarująco-konserwującą odporną na działanie wysokich temperatur i nie zawierającą cząsteczek stałych (bez cząstek metalowych) np. Textar Cera Tec. Bezwzględnie powinno się unikać smaru miedziowego, który przewodzi prąd elektryczny i nie zapewnia odpowiednich właściwości smarujących w układzie hamulcowym. Wyobraźmy sobie połączenie aluminiowej instalacji elektrycznej starego typu z przewodami miedzianymi, które obecnie są standardem. Uwaga grozi wybuchem!

Zastosowanie trwałych bezmetalicznych środków smarnych na płytce klocka hamulcowego w przypadku wersji okładzin z tzw. elementami dodatkowymi, jak lakierowana, powlekana płytka tłumiąca, jest niewskazane. Jednak na obszarze styku klocka z jarzmem, smarowanie jest niezbędne. Na wszystkich etapach naprawy należy uwzględniać́ momenty dokręcania śrub oraz zalecenia montażowe producenta danego układu.

W procesie montażu nowych elementów należy pamiętać o zamontowaniu wszelkiego rodzaju blaszek i sprężynek mocujących, jeżeli zostały one przewidziane przez producenta samochodu. Przykręcenie zacisku do jarzma powinno odbywać się przy pomocy dołączonych do klocków nowych śrub. Ważna jest precyzja osadzenia klocka hamulcowego w jarzmie. W zaciskach hamulcowych zdarzają się wycięcia w tłoczkach, które współpracują z występami na klockach. Jeśli tłoczek nie trafi w to wycięcie, jego nacisk na klocek będzie nierównomierny, przez co okładzina zetrze się szybciej z jednej strony.

Montując nowe klocki należy zwrócić uwagę na to, że w coraz większej liczbie pojazdów ważny jest kierunek ich pracy. Mowa o tzw. kierunkowych klockach hamulcowych. Większość z nich oznaczona jest strzałką, która w czasie jazdy naprzód wskazuje równocześnie kierunek montażu. Charakterystyczną cechą klocków kierunkowych jest niesymetryczna podkładka tłumiąca. Klocki tego typu zamontowane niezgodnie z wyznaczonym kierunkiem mogą generować uporczywe piski.

- Nasze okładziny hamulcowe mają za sobą aż do 300.000 kilometrów testów i 1.000 godzin badań na hamowni, zanim trafią do produkcji seryjnej. Know-how i wysoka jakość produktów marki Textar sprawiają, że jesteśmy jednym z największych dostawców części na pierwszy montaż w przemyśle motoryzacyjnym. Prawda jest jednak taka, że prawidłowo działają tylko te klocki hamulcowe, które są właściwie zamontowane. Dlatego do klocków kierunkowych dołączamy szczegółową instrukcję obsługi. Warsztatom polecamy również katalog online Brakebook, w którym znaleźć można dokładne numery referencji oraz wskazówki montażowe dla wielu pojazdów – podsumowuje Wojciech Sokołowski.

Przyczyna: tor prowadnicy zabrudzony i skorodowany; odchyłka wymiaru płyty nośnej okładziny.

Przyczyna: tłok hamulcowy zabrudzony i skorodowany; nadmierne smarowanie.

Przyczyna: nieprawidłowe osadzenie okładziny hamulcowej w zacisku.

Przyczyna: niepoprawny montaż klocka w zacisku hamulcowym.

Komentarze (1)

dodaj komentarz
  • ~ Gienek 1 ponad rok temuocena: 100%  Smar miedziowy na aluminium to tworzenie ogniwa elektrycznego i szybka korozja aluminium. Dlatego nie zaleca się łączenia elementów z tych metali razem bo skorodują momentalnie
    oceń komentarz 2 0 komentarz zgłoszony do moderacji
do góry strony