Części i regeneracja

ponad rok temu  25.02.2021, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Najczęstsze przyczyny rozładowania akumulatora

Exide Battery Finder

Twój pojazd nie odpala? Kontrolki mrugają lub nie zapalają się? Nie możesz zapalić świateł? Pozostały sprzęt elektryczny też nie działa? To znaczy, że akumulator uległ rozładowaniu. Dlaczego? Przyczyn może być kilka.

1. Temperatura
Okres zimowy to duże wyzwanie dla kierowców nie tylko ze względu na bezpieczeństwo jazdy, ale również z powodu związanych z niskimi temperaturami problemów z akumulatorem. Wraz ze spadkiem temperatury otoczenia obniżają się jego sprawność elektryczna i zdolność rozruchowa. Akumulator zawiera elektrolit, który w niskich temperaturach trudniej przenika przez masę czynną, co sprawia, że jego sprawność jest niższa i wszelkie procesy (także ładowanie) zachodzą wolniej. Niskie temperatury nie sprzyjają też doładowaniu się akumulatora i powodują, że nie dostarcza on energii niezbędnej do rozruchu silnika. Nadwyrężona letnimi temperaturami kondycja akumulatora może dać o sobie znać przy pierwszych przymrozkach, kiedy akumulator nie będzie dysponował już wystarczającą energią do rozruchu i silnik nie odpali.
O ile w czasie siarczystych mrozów znacznie spada sprawność akumulatorów, o tyle podczas upałów w lecie dochodzi do jeszcze bardziej zgubnego zjawiska – samorozładowania. Jest to proces naturalny, dotyczący wszystkich akumulatorów, silnie uzależniony od temperatury otoczenia. Akumulatory narażone na wysokie temperatury wymagają częstszego ładowania podczas składowania i użytkowania w celu zapewnienia sprawności. Wystarczy zostawić samochód na kilka dni w mocno nasłonecznionym miejscu, by temperatura stworzyła pod nagrzaną maską wyjątkowo trudne warunki. Czas, po którym akumulator będzie wymagał ładowania, producenci określają zazwyczaj dla temperatury 20°C. Jednak każdy wzrost o 10°C wiąże się ze średnio dwukrotnym przyspieszeniem samorozładowania. Stąd też prosty wniosek – w szczególnie ciepłe dni, kiedy temperatura sięga lub nawet przekracza 30°C, akumulator rozładowuje się znacznie szybciej niż w jakichkolwiek innych warunkach spotykanych w Polsce.

2. Wysoka upływność prądu
Pozostawiony na dłuższy czas na postoju samochód może również nie odpalić. W takiej sytuacji warto sprawdzić upływność prądu, czyli ilość energii, jaką pobiera pojazd np. na podtrzymanie alarmu i pamięci sterowników, nawet gdy jest wyłączony i zamknięty. Pomiar upływności prądu można wykonać u niemal każdego mechanika. Obowiązuje tu wartość orientacyjna, tj. poniżej 80 mA. Często jednak zdarza się, że uszkodzone radio – czy jakikolwiek inny odbiornik w samochodzie – pobiera znacznie więcej energii niż powinien, co zazwyczaj kończy się rozładowaniem akumulatora. Bywa jednak, że powód jego rozładowania jest jeszcze bardziej prozaiczny – odbiorniki prądu nie zostały wyłączone na czas postoju samochodu. Gasząc pojazd, należy pamiętać o wyłączeniu świateł (np. kierunkowskazów), radia itp.

3. Niedopasowanie akumulatora do potrzeb energetycznych pojazdu
Tutaj kluczową rolę odgrywa pojemność akumulatora (Ah), która informuje o ilości zgromadzonej energii. Informacja o jej wartości znajduje się na etykietach wszystkich akumulatorów rozruchowych sprzedawanych w Europie – to wymóg prawny. Im jest większa, tym dłużej może pracować rozrusznik, jednak zbyt duża pojemność akumulatora prowadzi do stanu nieustannego niedoładowania. By uniknąć tego problemu, należy stosować się do zaleceń producenta samochodu lub wybrać akumulator o pojemności większej maksymalnie o 10% niż zalecana – nigdy mniejszej! Nie bez znaczenia jest również prąd znamionowy (określany często rozruchowym) akumulatora, który jest ściśle powiązany jest z pojemnością. Tu zasada jest prosta – im więcej tym lepiej, zwłaszcza zimą.
W doborze odpowiedniego akumulatora pomaga narzędzie Exide Battery Finder, z którego można skorzystać, wchodząc na stronę www.exidegroup.com/pl/pl/node/47886.

4. Niewłaściwy sposób użytkowania pojazdu
Covid-19 zmienił przyzwyczajenia kierowców. Wielu ludzi pracuje zdalnie i pokonuje tylko krótkie trasy w celach biznesowych. Ma to dobry wpływ na środowisko i wydatki na paliwo, ale może generować koszty związane z dużym prawdopodobieństwem wystąpienia awarii akumulatora, gdyż jazda na krótkich dystansach nie pozwoli utrzymać odpowiedniego stanu naładowania. Alternator potrzebuje przynajmniej 15-20 km jazdy autostradą lub drogą szybkiego ruchu, by w pełni naładować akumulator, więc krótkie przejażdżki do sklepu i z powrotem mogą nie wystarczyć. Krótsze podróże mogą być wręcz szkodliwe dla akumulatora, gdyż nie rekompensują energii zużytej na uruchomienie silnika i zasilanie wyposażenia elektrycznego pojazdu. By utrzymać odpowiedni stan naładowania akumulatora, należy regularnie odbywać dłuższe podróże lub doładowywać prostownikiem.

5. Zły stan akumulatora
Na akumulatorze gromadzą się wilgoć, olej i kurz, tworzące z czasem warstwę przewodzącą, która powoduje przepływ niewielkich prądów z bieguna dodatniego do ujemnego, co znacznie przyspiesza samorozładowanie. Jeśli warstwa ta nie zostanie co jakiś czas usunięta, akumulator może zostać głęboko rozładowany i uszkodzony. Mocno brudne lub zaśniedziałe klemy mogą utrudniać przepływ energii, dlatego przynajmniej raz w roku powinniśmy sprawdzić ich stan oraz zweryfikować poprawność pozostałych przyłączy w celu wykrycia strat napięcia i regulacji styków.

W ładowaniu akumulatora pomoże ci szeroki asortyment narzędzi warsztatowych Exide. Firma chce zapewnić swoim klientom jak najdłuższą pracę akumulatorów, dlatego wprowadziła na rynek gamę prostowników o zoptymalizowanych profilach ładowania. Są one wyposażone w tryby pracy dopasowane do wszystkich akumulatorów: konwencjonalnych, AGM, GEL i EFB.
Prostownik Exide 12/7 to wydajny i nowoczesny produkt – idealny do szybkiego, efektywnego ładowania dowolnego akumulatora o pojemności do 150 Ah. Można go również wykorzystywać do zasilania ciągłego lub ładowania serwisowego. Z kolei Exide 12/5.5 to nowoczesny prostownik do wszystkich akumulatorów o pojemności do 85 Ah. Oba obsługują zarówno akumulatory konwencjonalne, jak i w technologii AGM, EFB czy żelowej.
Inny produkt z gamy prostowników – Exide WSC720 – jest wyposażony w najnowszą technologię, w tym czujnik temperatury, który optymalizuje wydajność ładowania i spełnia specyficzne kryteria ładowania dla akumulatorów typu AGM, EFB, GEL i konwencjonalnych. WSC720 jest odpowiedni do ładowania akumulatorów od 40 do 500 Ah i sprosta wyzwaniom nowoczesnego garażu, m.in. dzięki funkcji zasilania podczas diagnostyki i serwisowania samochodu.
Prostowniki Exide nie są przeznaczone do obsługi akumulatorów jednego producenta, stanowią narzędzie obsługujące każdy akumulator kwasowo-ołowiowy.

GALERIA ZDJĘĆ

Wpływ temperatury na rozruch
Prostownik Exide 12/7

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony