Części i regeneracja

wczoraj  13.08.2025, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Najczęstsze usterki układu AdBlue w silnikach Diesla

Spełnianie rygorystycznych norm spalin jest dziś bodajże największym wyzwaniem dla producentów samochodów. W istotny sposób wpływa to po prostu na ograniczenie oferty pojazdów z silnikiem diesla... 
Czytaj więcej na ten temat w artykule - Więcej elektryków niż diesli? Tak, ale ...

Jednym z elementów nowoczesnych silników Diesla, pozwalającym na spełnienie tychże norm, jest układ AdBlue (SCR - Selektywna Redukcja Katalityczna). Złożoność tego układu często prowadzi jednak do problemów, które generują błędy w sterowniku silnika, a w skrajnych przypadkach nawet uniemożliwiają uruchomienie pojazdu. W tym artykule skupimy się na kompleksowej diagnostyce usterek AdBlue.

Zrozumieć system AdBlue

Na początek zwróćmy uwagę na to, z jakich elementów składa się system i jaką pełni funkcję.

  • Zbiornik AdBlue: Przechowuje roztwór mocznika.
  • Pompa AdBlue: Odpowiada za pobieranie płynu i dostarczanie go pod odpowiednim ciśnieniem.
  • Wtryskiwacz AdBlue: Wtryskuje precyzyjnie odmierzoną dawkę płynu do układu wydechowego.
  • Katalizator SCR: W nim zachodzi reakcja chemiczna, w której tlenki azotu (NOx​) zamieniane są w nieszkodliwy azot (N2​) i wodę (H2​O).
  • Czujniki NOx: Monitorują poziom tlenków azotu przed i za katalizatorem, informując sterownik o skuteczności działania układu.
  • Sterownik silnika (ECU): Nadzoruje pracę całego systemu, kontroluje dawkowanie AdBlue i reaguje na usterki.

Najczęstsze problemy z AdBlue i ich diagnostyka

Większość problemów z AdBlue można zdiagnozować, podłączając odpowiedni skaner diagnostyczny. Błędy pojawiające się na desce rozdzielczej często są pierwszym sygnałem, wskazującym na konkretny problem.

1. Usterki związane z niskim poziomem lub złą jakością płynu

Jest to jedna z najczęstszych usterek systemu AdBlue. W pierwszej kolejności należy sprawdzić poziom płynu AdBlue w zbiorniku, pamiętając, że czujnik poziomu może również ulec awarii. Warto zbadać również jakość płynu. Niska temperatura krystalizuje AdBlue, a zanieczyszczenia mogą uszkodzić pompę i wtryskiwacz.

2. Usterki pompy i wtryskiwacza AdBlue

Objawami tej usterki są m.in. nieregularna podaż płynu (wtryskiwanie), błędy dotyczące ciśnienia w układzie, nadmierne zużycie płynu lub brak jego zużycia.
Ciśnienie w układzie należy sprawdzić za pomocą testera diagnostycznego. Prawidłowe wartości znajdziemy w specyfikacji technicznej pojazdu. Można również aktywować test pompy i wtryskiwacza w celu weryfikacji ich działania. Czasami wystarczy czyszczenie wtryskiwacza, ale w wielu przypadkach konieczna jest jego wymiana.

3. Awaria czujników NOx

Czujnik NOx to jeden z droższych i częściej psujących się elementów układu. O niesprawności katalizatora SCR lub czujnika informują błędy P2200-P2225 (zależne od marki pojazdu), błędy P20EE, P20F6, P229F.

Po podłączeniu testera sprawdź parametry pracy czujnika NOx i porównaj wartości mierzone z wartościami referencyjnymi. Uszkodzony czujnik może dawać nieprawidłowe odczyty, co prowadzi do błędnego dawkowania AdBlue. Trzeba pamiętać, że błąd czujnika NOx może być skutkiem innej usterki (np. uszkodzonego katalizatora).

4. Problemy z katalizatorem SCR

Wzrost emisji tlenków azotu, błędy P20EE, P20F6, brak regeneracji DPF - to objawy tej usterki, która, owszem, jest możliwa, ale występujące dosyć rzadko. Zatkany katalizator SCR może być efektem awarii wtryskiwacza, który nie rozpylał płynu, a jedynie go krystalizował. Diagnostyka polega na weryfikacji przepustowości układu wydechowego oraz analizie odczytów z czujników NOx (wysoki poziom tlenków azotu za katalizatorem świadczy o jego nieskuteczności).

Podsumowanie. Skuteczna naprawa AdBlue

Diagnoza AdBlue diesel wymaga podejścia według schematu oraz specjalistycznych narzędzi. Przypominamy jednak, że ignorowanie problemów z AdBlue może prowadzić do poważniejszych, a co za tym idzie, droższych w naprawie konsekwencji oraz unieruchomienia auta w trasie.

Treści publikowane na niniejszym portalu mają charakter wyłącznie informacyjny i poglądowy. Przedstawione porady, wskazówki oraz instrukcje nie stanowią profesjonalnego doradztwa. Autorzy artykułów oraz właściciele portalu nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za szkody, straty lub inne negatywne konsekwencje, które mogłyby wyniknąć z zastosowania w praktyce informacji zawartych w publikacjach.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony