
Spełnianie rygorystycznych norm spalin jest dziś bodajże największym wyzwaniem dla producentów samochodów. W istotny sposób wpływa to po prostu na ograniczenie oferty pojazdów z silnikiem diesla...
Czytaj więcej na ten temat w artykule - Więcej elektryków niż diesli? Tak, ale ...
Jednym z elementów nowoczesnych silników Diesla, pozwalającym na spełnienie tychże norm, jest układ AdBlue (SCR - Selektywna Redukcja Katalityczna). Złożoność tego układu często prowadzi jednak do problemów, które generują błędy w sterowniku silnika, a w skrajnych przypadkach nawet uniemożliwiają uruchomienie pojazdu. W tym artykule skupimy się na kompleksowej diagnostyce usterek AdBlue.
Zrozumieć system AdBlue
Na początek zwróćmy uwagę na to, z jakich elementów składa się system i jaką pełni funkcję.
- Zbiornik AdBlue: Przechowuje roztwór mocznika.
- Pompa AdBlue: Odpowiada za pobieranie płynu i dostarczanie go pod odpowiednim ciśnieniem.
- Wtryskiwacz AdBlue: Wtryskuje precyzyjnie odmierzoną dawkę płynu do układu wydechowego.
- Katalizator SCR: W nim zachodzi reakcja chemiczna, w której tlenki azotu (NOx) zamieniane są w nieszkodliwy azot (N2) i wodę (H2O).
- Czujniki NOx: Monitorują poziom tlenków azotu przed i za katalizatorem, informując sterownik o skuteczności działania układu.
- Sterownik silnika (ECU): Nadzoruje pracę całego systemu, kontroluje dawkowanie AdBlue i reaguje na usterki.
Najczęstsze problemy z AdBlue i ich diagnostyka
Większość problemów z AdBlue można zdiagnozować, podłączając odpowiedni skaner diagnostyczny. Błędy pojawiające się na desce rozdzielczej często są pierwszym sygnałem, wskazującym na konkretny problem.
1. Usterki związane z niskim poziomem lub złą jakością płynu
Jest to jedna z najczęstszych usterek systemu AdBlue. W pierwszej kolejności należy sprawdzić poziom płynu AdBlue w zbiorniku, pamiętając, że czujnik poziomu może również ulec awarii. Warto zbadać również jakość płynu. Niska temperatura krystalizuje AdBlue, a zanieczyszczenia mogą uszkodzić pompę i wtryskiwacz.
2. Usterki pompy i wtryskiwacza AdBlue
Objawami tej usterki są m.in. nieregularna podaż płynu (wtryskiwanie), błędy dotyczące ciśnienia w układzie, nadmierne zużycie płynu lub brak jego zużycia.
Ciśnienie w układzie należy sprawdzić za pomocą testera diagnostycznego. Prawidłowe wartości znajdziemy w specyfikacji technicznej pojazdu. Można również aktywować test pompy i wtryskiwacza w celu weryfikacji ich działania. Czasami wystarczy czyszczenie wtryskiwacza, ale w wielu przypadkach konieczna jest jego wymiana.
3. Awaria czujników NOx
Czujnik NOx to jeden z droższych i częściej psujących się elementów układu. O niesprawności katalizatora SCR lub czujnika informują błędy P2200-P2225 (zależne od marki pojazdu), błędy P20EE, P20F6, P229F.
Po podłączeniu testera sprawdź parametry pracy czujnika NOx i porównaj wartości mierzone z wartościami referencyjnymi. Uszkodzony czujnik może dawać nieprawidłowe odczyty, co prowadzi do błędnego dawkowania AdBlue. Trzeba pamiętać, że błąd czujnika NOx może być skutkiem innej usterki (np. uszkodzonego katalizatora).
4. Problemy z katalizatorem SCR
Wzrost emisji tlenków azotu, błędy P20EE, P20F6, brak regeneracji DPF - to objawy tej usterki, która, owszem, jest możliwa, ale występujące dosyć rzadko. Zatkany katalizator SCR może być efektem awarii wtryskiwacza, który nie rozpylał płynu, a jedynie go krystalizował. Diagnostyka polega na weryfikacji przepustowości układu wydechowego oraz analizie odczytów z czujników NOx (wysoki poziom tlenków azotu za katalizatorem świadczy o jego nieskuteczności).
Podsumowanie. Skuteczna naprawa AdBlue
Diagnoza AdBlue diesel wymaga podejścia według schematu oraz specjalistycznych narzędzi. Przypominamy jednak, że ignorowanie problemów z AdBlue może prowadzić do poważniejszych, a co za tym idzie, droższych w naprawie konsekwencji oraz unieruchomienia auta w trasie.
Treści publikowane na niniejszym portalu mają charakter wyłącznie informacyjny i poglądowy. Przedstawione porady, wskazówki oraz instrukcje nie stanowią profesjonalnego doradztwa. Autorzy artykułów oraz właściciele portalu nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za szkody, straty lub inne negatywne konsekwencje, które mogłyby wyniknąć z zastosowania w praktyce informacji zawartych w publikacjach.
Komentarze (0)