Paliwa i oleje

ponad rok temu  03.04.2023, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Najpopularniejsze na europejskim rynku. Syntetyczne oleje w klasie lepkości 5W-30

Odpowiednia ochrona silnika to podstawowe zadanie oleju silnikowego. Dlatego niezmiernie ważny jest jego odpowiedni dobór, zgodny z parametrami silnika i wymaganiami producenta jednostki napędowej. Z tego też powodu wśród gamy olejów Platinum Max Expert w klasie lepkości 5W-30 można znaleźć aż 8 produktów różniących się klasami jakości i aprobatami producentów OEM.

Tak bogata oferta produktowa jest wynikiem kolejnych oczekiwań stawianych wobec środków smarnych przez konstruktorów silników samochodowych. Rygorystyczne obostrzenia dotyczące ochrony środowiska, a co za tym idzie – dopuszczalne normy emisji spalin zmuszają producentów OEM (Original Equipment Manufacturer) do konstrukcji nowoczesnych, przystosowanych do wymogów środowiskowych układów napędowych. Konsekwencją jest komponowanie kolejnych olejów w tej samej klasie lepkości, nadążających za wymaganiami stawianymi przed nowoczesnymi silnikami samochodowymi. Chcąc zoptymalizować korzyści techniczne i zalecane parametry wydajności oraz sprawności deklarowane przez OEM, oleje powinny charakteryzować się zgodnością parametrów nie tylko lepkościowych, ale również jakościowych, z potrzebami nowoczesnych układów napędowych i normami emisji spalin.
Oleje w klasie lepkości 5W-30 są najpopularniejszymi stosowanymi w nowoczesnych silnikach samochodowych na rynku europejskim, stąd też ich rodzina pod kątem klas jakości i homologacji OEM jest największa. W związku z tym przy wyborze oleju nie powinno się sugerować jedynie klasą lepkości, ale również homologacjami producentów samochodów, tzw. aprobatami, oraz wskazanymi w instrukcji pojazdu klasami jakości (np. ACEA czy API).
Aprobata producenta samochodu i klasa jakości wskazują, czy dany olej jest kompatybilny z układem napędowym oraz czy będzie go chronił przed uszkodzeniami i przedwczesnym zużyciem (np. ochrona przed niekorzystnym zjawiskiem LSPI). Powyższe dodatkowo określają przebiegi pomiędzy wymianami oleju czy dostosowanie oleju do układów obróbki spalin zamontowanych w danym pojeździe.

Warto zapamiętać, że oleje silnikowe o tej samej klasie lepkości nie mogą być stosowane naprzemiennie, ponieważ niekoniecznie są ze sobą kompatybilne, mogą różnić się kompozycją dodatków uszlachetniających. Taka praktyka może doprowadzić do poważnych uszkodzeń i awarii jednostki napędowej.
W maju 2020 roku wprowadzona została nowa specyfikacja jakościowa API SP dla olejów przeznaczonych do nowoczesnych silników benzynowych z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem. Najważniejszą cechą jakościową specyfikacji API SP jest ochrona przed niekorzystnym zjawiskiem przedwczesnego zapłonu, czyli LSPI (Low Speed Pre-Ignition). Występuje ono przy niskich prędkościach obrotowych rzędu 1500-2000 obr./min, wysokim ciśnieniu i silnym obciążeniu silnika, a dotyczy głównie małolitrażowych silników benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbodoładowaniem. Polega ono na niekontrolowanym zapłonie mieszanki paliwowo-powietrznej w niewłaściwym momencie i w nieodpowiednim położeniu tłoka (jeszcze przed zapłonem inicjowanym iskrą ze świecy zapłonowej). Ponadto oleje spełniające normę API SP wyróżniają się ograniczonym tworzeniem osadów wysokotemperaturowych w turbosprężarce i na tłokach. Mają też lepsze właściwości przeciwzużyciowe i przeciwutleniające, dzięki czemu olej zachowuje swoje pierwotne właściwości przez cały czas eksploatacji i utrzymuje silnik w „fabrycznej” czystości, w konsekwencji czego żywotność silnika jest wydłużona.
W odpowiedzi na zapotrzebowanie rynku oferta produktów Orlen Oil wzbogacona została o nowy olej silnikowy Platinum Max Expert V+ 5W-30 w klasie jakości API SP i ACEA C3. Ma on oficjalną homologację do stosowania w silnikach najnowszej generacji: koncernu Stellantis, Volkswagen Group, Mercedes-Benz Group AG, BMW Group, spełniających normy emisji spalin Euro 6d. Jest to w pełni syntetyczny olej typu mid-SAPS, a jego stosowanie pozwala na maksymalne wykorzystanie jednostki napędowej. W najwyższym możliwym stopniu chroni silnik przed skutkami LSPI. Ponadto zapewnia wyjątkowy spadek oporów tarcia, co gwarantuje uzyskanie doskonałych parametrów oszczędności paliwa. Tworzy trwały film olejowy chroniący wszystkie elementy silnika, dzięki czemu doskonale sprawdza się zarówno w ruchu miejskim przy częstych uruchomieniach i wygaszaniu silnika, jak i podczas dynamicznej, szybkiej jazdy na drogach szybkiego ruchu.
Przy wyborze oleju silnikowego zawsze należy ściśle przestrzegać instrukcji producenta samochodu. Bezkonkurencyjną pomocą jest wyszukiwarka olejowa, która pozwala na dobór odpowiedniego do silnika oleju z oferty Orlen Oil: www.orlenoil.pl/dobierzolej.

Grażyna Ciepiela-Składzień
Dział Strategii Produktów ORLEN OIL

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony