Samochody ciężarowe

miesiąc temu  16.09.2024, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Napęd hydrauliczny w ciężarówkach. Widok rzadki, ale ciekawy

Napęd hydrauliczny w tym ciągniku pozwala okazyjnie zwiększyć jego dzielność terenową w miejscu za- i wyładunku. Za to na autostradzie nie obciąża ani opon, ani silnika, a przy tym nie konsumuje więcej paliwa niż wersja 4×2

Chociaż dookoła słychać tylko o elektromobilności, nie możemy zapominać o innych formach napędu pojazdów użytkowych. Jedną z nich jest napęd hydrauliczny. Czym jest i dlaczego w Polsce jest tak rzadko stosowany?

Historycznie i technicznie to żadna nowość. Napęd hydrauliczny znany jest od lat, ale w najnowszej odsłonie znalazł poczesne miejsce w transporcie drogowym. W niektórych zastosowaniach i okolicznościach to najlepsza, najlżejsza i najtańsza forma wzmocnienia trakcji. Zacznijmy od tego, czym on dokładnie jest.

Napęd hydrauliczny
W klasycznej ciężarówce moc z silnika przekazywana jest na koła za pomocą przekładni, wałów i mostów. Napęd hydrauliczny także przekazuje moc, ale w postaci tłoczonego oleju, który wężami dociera do odwrotnych pomp napędzających koła. Innymi słowy, to system podobny do napędu elektrycznego, z tym że „prąd” elektryczny zastąpiony...

Pełna treść artykułu dostępna jest tylko dla zalogowanych prenumeratorów Nowoczesnego Warsztatu.
Możesz odblokować dostęp poniżej lub zalogować się na stronie nowoczesnywarsztat.pl i ponownie przejść do tego artykułu.

GALERIA ZDJĘĆ

Typowy napęd 4×4 daje większe możliwości w terenie, ale „coś za coś” – duża masa własna, duże zużycie paliwa i opon na szosie „wyleczyły” już z jego stosowania niejednego przewoźnika
W warunkach europejskich trudny teren jest jak „rodzynek w cieście”, ale warto być na niego przygotowanym
Uruchomienie napędu hydraulicznego nie wymaga od kierowcy żadnych większych kwalifikacji
Elektronika pokładowa pozwala kontrolować pracę układu hydronapędu, ale bywa jednocześnie najczęstszym odcinkiem awarii
Hydronapęd jest prosty, lekki oraz ekonomiczny. Nie podnosi też środka ciężkości pojazdu
Najczęstsze awarie napędu hydraulicznego wynikają ze zużycia elementów gumowych i okuć oraz agresywnej eksploatacji

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony