Skrzynia biegów oraz silnik spalinowy w aucie z napędem hybrydowym mają wyjątkowo trudne warunki pracy i wymagają zastosowania specjalistycznych olejów. Użycie niewłaściwego środka smarnego może skutkować poważną i kosztowną awarią.
Zacznijmy od krótkiego omówienia rodzajów napędów hybrydowych: tzw. „mikrohybrydy” to auta wyposażone w system start-stop, ale w większości bez modułu elektrycznego, który wspiera silnik spalinowy. Tego typu samochody posiadają system zarządzania mocą dynamicznie regulujący obciążenie generatora prądu. Zwiększane jest obciążenie alternatora podczas hamowania aby oszczędzać energię, a zmniejszane, kiedy auto przyspiesza.
Kolejny rodzaj aut hybrydowych to Mild Hybrid Electric Vehicel (MHEV). To rozwiązanie opiera się wielofunkcyjnym urządzeniu, które pełni funkcję: rozrusznika, wysokoefektywnego alternatora i silnika elektrycznego. Do całego układu dołączona jest bateria, której zadaniem jest gromadzenie energii do zasilenia głównego modułu podczas gdy pełni on funkcję silnika wspomagającego. W „miękkiej hybrydzie” silnik elektryczny ułatwia ruszanie silnikowi spalinowemu. Wspiera go także gdy potrzebna jest dodatkowa moc (np. podczas przyspieszania).
Napęd „pełnohybrydowy” wytwarza prąd samodzielnie, odzyskując energię podczas hamowania albo jak w przypadku PHEV (Plug in Hybrid Electric Vehicle) może być ładowany z gniazdka lub na stacji ładowania aut elektrycznych. Pełna hybryda jest wyposażona w silnik elektryczny o większej mocy, który może zastąpić silnik spalinowy na krótkich dystansach.
Przed silnikiem spalinowym w napędach hybrydowych stoją poważne wyzwania. W każdym układzie hybrydowym silnik spalinowy jest często uruchamiany i wyłączany, dodatkowo w większości hybryd posiada wsparcie napędu elektrycznego. Teoretycznie to mniej obciąża silnik pod względem mechanicznym, ale czy na pewno? Silnik spalinowy, który jest wspierany ze strony napędu elektrycznego, wolniej się rozgrzewa, a w wielu przypadkach pozostaje ciągle niedogrzany, szczególnie jeśli auto jest używane w trybie miejskim. Często natychmiast po uruchomieniu silnik spalinowy wchodzi na wysokie obroty i podlega wysokim obciążeniom - wtedy do oleju w silniku dostaje się paliwo, a także zawarte w nim szkodliwe dla oleju biododatki. Jaki olej powinien być zatem stosowany?
Niezależnie od typu napędu hybrydowego silnik spalinowy poddawany jest tym samym przeciążeniom: aby oszczędzać paliwo, silnik jest wyłączany. Gdy włącza się – np. podczas ruszania spod świateł, czy wyprzedzaniu wchodzi natychmiast na wysokie obroty i poddawany jest obciążeniu. Oleje silnikowe o klasie lepkości 5W-40 czy 0W-30, mają na tyle wysoką lepkość, że około sekundy zajmuje im dotarcie do odległych punktów smarowania silnika.
Jest to niedopuszczalne, gdy silnik pracuje pod obciążeniem.
Syntetyczne oleje silnikowe Revline Ultra Force 0W-20 powstały z myślą o smarowaniu i zabezpieczeniu najbardziej wysilonych silników benzynowych. Starannie dobrane dodatki i bazy olejowe, pozwalają na maksymalne wykorzystanie mocy silnika, zapewniając jednocześnie jego pełną ochronę. Zastosowana formulacja utrzymuje parametry oleju na bardzo wysokim poziomie nawet przy dłuższych przebiegach i zapewnia bezproblemowy obieg oleju w układzie natychmiast po uruchomieniu pojazdu. Oleje posiadają aprobaty m.in.: ILSAC GF-5/6, BMW Longlife – 17 FE+, Mercedes-Benz 229.71.
Co zastosować do smarowania skrzyni biegów?
Do najnowszej generacji automatycznych, bezstopniowych skrzyń biegów typu CVT w samochodach hybrydowych polecamy zastosowanie oleju Revline Automatic ATF CVT HYBRID. Nowoczesna technologia gwarantuje wysoką odporność na zużycie oraz doskonałe parametry tarcia dla łańcucha, jak i paska w skrzyni CVT.
Natomiast Revline DCT/DSG HYBRID to najwyższej jakości olej przeznaczony do pojazdów hybrydowych wyposażonych w skrzynie dwusprzęgłowe (DCT/DSG) zarówno z suchymi, jak i mokrymi sprzęgłami. Jego formuła zawiera starannie dobrane dodatki uszlachetniające i przeciwutleniające, co zapewnia większą odporność na utlenianie i lepszą ochronę w trudnych warunkach cykli hybrydowych, a także gwarantuje dobre właściwości smarne, niskie zużycie oraz długą żywotność przekładni.
Do przekładni automatycznych rekomendujemy Revline Automatic ATF VI HYBRID, który zapewnia wyjątkową ochronę i smarowanie automatycznych skrzyni przekładniowych w szerokim zakresie temperatur.
Oleje posiadają aprobaty m.in.: Tesla Model S, Model 3, Model X, BMW ATF 6, Volvo PN 1161540/1161640, VW/Audi TL 521 16 (G 052 516) / 521 80 (G 052 180), Toyota CVTF TC / CVTF FE.
Komentarze (0)