Części i regeneracja

ponad rok temu  11.09.2018, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Napinacz GA352.59 – Ford, Jaguar – zalecenia dotyczące montażu i demontażu

Fot. 1.

Poradnik dotyczy typowego uszkodzenia układu napędu urządzeń dodatkowych. Zastosowanie ma w autach marek Ford (Mondeo II – 2000, 2000 FL i 2005, Transit 2000) i Jaguar (X-Type i X-Type FL), z silnikami 2.2 TDCi, 2.0 Di, 2.0 TDDi, 2.0 TDdi, 2.0TDCi, 2.0 TDci, 2.0 D i 2.2 D. Numer OE: C2S27002, 1201181.

PRAWDOPODOBNE PRZYCZYNY

1. Niewłaściwie zamontowana rolka napinacza
Niewłaściwy montaż jest spowodowany nieprzestrzeganiem zalecanych procedur, a zwłaszcza momentu dokręcania, i użyciem nieodpowiednich narzędzi. Uszkodzenie siłownika hydraulicznego to przykład tego, jakie mogą być konsekwencje przykręcenia śruby mocującej ramię rolki przed jego naciągnięciem.
Prawidłowe funkcjonowanie amortyzatora hydraulicznego zależy od kolejności mocowania elementów napinacza. Śruba zaznaczona czerwoną strzałką (fot. 1) musi być przymocowana do ramienia rolki. Aby podczas montażu swobodnie przykręcić śrubę mocującą napinacz, należy użyć narzędzia specjalnego (fot. 2) o numerze OE 606-676

2. Uszkodzenie wolnego koła alternatora
Niesprawne sprzęgiełko alternatora pracuje przy innych niż przewidziane przez producenta wartościach acyklicznego obciążenia, a to wprowadza pasek w drgania.
Napinacz GA352.59 nie jest zaprojektowany tak, aby tłumić gwałtowne wstrząsy paska. Drgania paska wielorowkowego przyczyniają się do jego niewłaściwego naprężenia i do ślizgania się po rolkach (fot. 3), a jego nieosiowe ułożenie powoduje, że styka się z pozostałymi elementami silnika, jak pokrywa paska zębatego.
Stosując sprzęgiełko alternatora, zabezpieczamy przed uszkodzeniami nie tylko alternator, ale również pozostałe podzespoły układu napędu osprzętu silnika. Uszkodzenie sprzęgiełka powoduje głośną i nierównomierną pracę całego układu paska wieloklinowego.

3. Uszkodzenie elastycznego koła pasowego wału korbowego
Opisywany model wyposażony jest w elastyczne koło pasowe. Warto zatem upewnić się, czy aby na pewno jego stan nie budzi wątpliwości. W katalogu NTN-SNR można znaleźć takie koło wraz z zestawem montażowym o numerze katalogowym DPF352.00K1. Bardzo ważne jest, aby podczas instalacji elastycznego koła pasowego zawsze stosować nowe zestawy montażowe.

Problem z ułożeniem paska wieloklinowego 
Poprzez silne acykliczne drgania paska wieloklinowego może on zostać wysunięty poza rowki poszczególnych kół pasowych, zaś w ekstremalnych wypadkach zrzucony z nich.

PORADY
Zweryfikuj stan sprzęgiełka alternatora:
1. Gdy silnik pracuje na biegu jałowym, sprawdź, jak pracuje pasek wieloklinowy. Jeżeli widoczne są nietypowe drgania napinacza, należy wymienić sprzęgiełko.
2. Gdy silnik nie pracuje, pasek zdemontowany: za pomocą niemetalowego przyrządu unieruchomić wirnik alternatora, następnie obrócić sprzęgiełko (tylko jeden kierunek obrotu powinien być możliwy). Jeżeli jest inaczej, sprzęgiełko jest uszkodzone. We wskazanych modelach silników zastosowano alternator firmy Bosch, do którego zawsze montowane jest sprzęgiełko o numerze GA759.04. Do jego demontażu należy użyć specjalistycznych narzędzi, jak te firmy Hazet o numerze 4641-2/5.
3. Sprawdź stan elastycznego koła pasowego wału korbowego. Gdy silnik jest chłodny i wyłączony, należy zrobić znak na kole sięgający od jego zewnętrznej krawędzi aż do piasty. Następnie uruchomić silnik i włączyć wszystkie funkcje korzystające z napędu paska klinowego (wspomaganie kierownicy – obracając kierownicę, alternator – włączając urządzenia elektryczne, kompresor – włączając AC). Wyłączyć silnik i sprawdzić znak na kole pasowym, powinien wrócić do pierwotnej pozycji. W przeciwnym wypadku należy wymienić koło, ponieważ wkładka elastyczna nie spełnia swojej funkcji.

Uwaga: Awarie napinacza GA352.59 najczęściej są spowodowane nieprawidłowym działaniem sprzęgiełka alternatora lub/oraz elastycznego koła pasowego, które nie zostało wymienione na nowe wraz z paskiem. Producent przewiduje wymianę sprzęgiełka co 120 000 km. Pamiętaj, że awaria układu osprzętu silnika powoduje unieruchomienie pojazdu, zatem ważna jest prewencyjna weryfikacja stanu wszystkich podzespołów w układzie podczas każdej wizyty samochodu w warsztacie.

www.ntn-snr.com

GALERIA ZDJĘĆ

Fot. 2.
Fot. 3.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony