Części i regeneracja

ponad rok temu  17.03.2016, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Napinacz GT381.02 – montaż i demontaż

Firma NTN-SNR przygotowała poradnik odnośnie montażu i demontażu rozrządu w samochodach marki Subaru.

Instrukcja dotyczy samochodów Subaru:
- Forester (I, II, II FL, III),
- Impreza (G10, G11, FL G11, GR/GV), Legacy (I, II, III, IV, V),
- L series Leone II, XT Coupe, napędzanych silnikami: XT 1800, 1.5 i, 1.6 i, 1.8, 1.8 (GL, i, GTi), 2.0 (i, STi, R, XT, X, XS), 2.5 (i, STi, STiS, CVT, XT, X, XS, Ti, WRX).


Problemy z łożyskiem rolki napinacza (fot. 1)
Prawdopodobna przyczyna – nieprawidłowo zamontowany pasek rozrządu. To uszkodzenie spowodowane jest wzrostem temperatury wynikającym z nieprawidłowego napięcia paska, który to, ocierając się o rolkę swoją zewnętrzną powierzchnią, topił się i przenosił wysoką temperaturę na bieżnie rolki napinacza. W ten sposób rolka nagrzewała się i powodowała dalsze „ślizganie” się paska, co powodowało jeszcze większy wzrost temperatury, a następnie zniszczenie łożyska rolki napinacza.

Problemy z za słabym napięciem paska rozrządu oraz z uszkodzeniem śruby (fot. 2)
Prawdopodobna przyczyna – za mały moment dokręcenia śruby napinacza. Obciążenia odpowiedzialne za ścięcie śruby powstają w wyniku zbyt małego momentu jej dokręcenia, a co za tym idzie – nieprawidłowej pracy napinacza. Za słabo dokręcona śruba jest narażona na oddziaływanie większych sił ścinających aniżeli rozciągających. Nieprawidłowy naciąg paska spowodowany ww. zależnością powoduje niezgrywanie się punktów odniesienia układu rozrządu.
Konsekwencje – po zerwaniu śruby rolka pozostaje bliżej korpusu napinacza, co zazwyczaj prowadzi do jej dalszej degradacji. Zewnętrzny pierścień rolki jest zatem często przebarwiony na skutek wzrostu temperatury w wyniku kontaktu z paskiem.
Przypomnienie:
- cofać napinacz hydrauliczny należy w pozycji pionowej,
- nie wolno odbezpieczać napinacza hydraulicznego przed zmontowaniem kompletnego układu rozrządu.
Porady:
- zalecany moment dokręcania wszystkich rolek wynosi 39 Nm,
- montując zestaw rozrządu, należy stosować się do zaleceń producenta,
- do montażu należy użyć specjalnego przyrządu.

W przypadku wcześniejszego rozbezpieczenia napinacza należy za pomocą prasy powoli wcisnąć trzpień napinacza w obudowę, aż otwory w trzpieniu i obudowie zgrają się (rys. 1). Operacja ta musi być przeprowadzona w położeniu pionowym.
Uwaga, nie przekraczać siły nacisku 1000 kg!
Aby utrzymać trzpień w odpowiednim położeniu, wsuwamy sworzeń o średnicy 2 mm w otwory w korpusie i trzpieniu (rys. 2).
Uwaga, czas wciskania trzpienia siłownika w obudowę powinien wynosić ok. 3 minut!
Zalecenia:
- Upewnić się, że napinacz hydrauliczny został odbezpieczony.
- Przed zamontowaniem napinacza upewnić się, że podkładka z o-ringiem śruby mocującej napinacz znajduje się we właściwej pozycji.
- Przestrzegać procedury montażu podanej przez producenta oraz momentów dokręcania.

Szczegóły dotyczące prawidłowego montażu można znaleźć w katalogu on-line: http://lc.cx/catalog-ra

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony