Części i regeneracja

ponad rok temu  25.11.2014, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Napinacze paska w napędzie osprzętu

W nowych pojazdach liczba urządzeń napędzanych poprzez pasek osprzętu w ostatnich latach znacznie wzrosła, tak samo jak cykliczne nierównomierności obrotów wału korbowego. Jednocześnie użytkownicy pojazdów oczekują cichej pracy pojazdu i wysokiego poziomu komfortu.

Dużą rolę w tłumieniu drgań i ograniczeniu hałasu w napędzie paska osprzętu odgrywa jego napięcie i zastosowanie odpowiednich napinaczy. Firma INA jest od wielu lat jednym z głównych dostawców rozwiązań i elementów układów pasowych dla niemal wszystkich producentów samochodów osobowych.


Układy napinacza paska z tłumieniem mechanicznym
Układy napinające kompensują tolerancje, rozszerzalność cieplną elementów napędu, wydłużenie paska i zużycie eksploatacyjne. Napięcie wstępne paska jest ustawiane automatycznie podczas montażu i serwisowania, pozostając praktycznie niezmienne w całym zakresie temperatur silnika i okresie eksploatacji napędu pasowego. Kolejnymi zaletami układów napędów pasowych z automatycznymi napinaczami to eliminacja obciążeń szczytowych związanych z dynamiką paska wraz ze zmniejszeniem poślizgu, hałasu i wydłużeniem czasu eksploatacji paska. Napinacze paska z mechanicznym tłumieniem drgań wykorzystują sprężynę śrubową lub sprężynę skrętną do wytwarzania wymaganego napięcia wstępnego paska. Efekt tłumienia jest osiągany dzięki tarciu mechanicznemu. Elementem tłumiącym w napinaczu z długim lub krótkim ramieniem jest płaska tarcza cierna, w przypadku napinacza stożkowego jest to stożek cierny. Rodzaj zastosowanego napinacza mechanicznego zależy od miejsca dostępnego do jego montażu.
Funkcja układów napinacza paska z tłumieniem mechanicznym to przede wszystkim napięcie wstępne paska. Wymagane napięcie wstępne jest generowane przez moment sprężyny śrubowej i ramienia dźwigni. Dodatkowo napinacze mechaniczne zapewniają pożądane tłumienie drgań. W tym celu siła osiowa sprężyny wytwarza napięcie wstępne w zespole tłumiącym (sprężyna i tarcza/stożek cierny). Przy każdym ruchu ramię dźwigni powoduje względny ruch zespołu tłumiącego, któremu towarzyszy tarcie, a przez to tłumienie. Napięcie wstępne paska i tłumienie są dobierane niezależnie, odpowiednio do warunków pracy.

Układy napinacza paska z tłumieniem hydraulicznym
Układy napinacza z tłumieniem hydraulicznym wykorzystują sprężynę ściskaną w elemencie hydraulicznym do wytwarzania napięcia wstępnego paska, które jest przekazywane poprzez dźwignię do rolki napinającej. Tłumienie przez element hydrauliczny odbywa się w sposób kontrolowany i proporcjonalnie do prędkości (tłumienie przy pomocy szczeliny hydraulicznej).
Z uwagi na kontrolowane tłumienie układy hydrauliczne są przeznaczone zwłaszcza do stabilizowania bardziej dynamicznych układów napędów paskowych (cykliczne nieregularności pracy silnika, na przykład silników wysokoprężnych). Ponadto, kontrolowane tłumienie pozwala na optymalizację napięcia wstępnego paska. Kluczowe czynniki przy doborze rodzaju napinacza hydraulicznego to dostępne miejsce instalacji i warunki eksploatacji.

Działanie hydraulicznych napinaczy paska
Ściskanie elementu hydraulicznego powoduje przepływ oleju z komory wysokociśnieniowej przez szczelinę, a w rezultacie tłumienie. Dzięki zaworowi jednokierunkowemu, oddzielającemu komorę wysokociśnieniową od zbiornika oleju, olej może przepływać tylko w jednym kierunku (tłumienie kontrolowane). Po zwolnieniu elementu hydraulicznego olej jest wyciągany ze zbiornika do komory wysokociśnieniowej poprzez zawór jednokierunkowy. Siły napinające i tłumiące są przekazywane przez dźwignię i rolkę napinacza na pasek. Siła napinająca może być dobierana przez zastosowanie różnych sprężyn i przełożenia dźwigni. Siła tłumiąca tymczasem jest regulowana przez zastosowanie różnych rozmiarów szczelin – im mniejsza szczelina, tym większa siła tłumiąca.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony