Diagnostyka

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Naprawa pomp
w nowoczesnych dieslach

Prawidłową naprawę elementów silników wysokoprężnych może przeprowadzić serwis dysponujący elektronicznie sterowanym stanowiskiem probierczym, np. firmy Bosch EPS 815, wyposażonym w oparty na precyzyjnych przepływomierzach system pomiarowy dawki KMA 802. Przedstawimy to na przykładzie serwisu firmy Bosch.

Zastosowanie wysokiej technologii naprawy jest związane z dużą precyzją wykonania podzespołów diesla, pracujących przy ciśnieniach rzędu 1300 do 1600 barów oraz precyzyjnym sterowaniem wtryskiem. Ta duża precyzja wynika z konieczności spełnienia wymagań ekologii, zmniejszenia zużycia paliwa oraz poprawienia osiągów nowoczesnych silników.
Naprawa pomp wykonywana jest zgodnie z technologią przez wyspecjalizowanych pracowników o wieloletnim doświadczeniu zawodowym. Pracownicy ci przechodzą cykl specjalistycznych szkoleń w ośrodku Boscha w Niemczech.
Wykonanie naprawy pompy w autoryzowanym serwisie Bosch gwarantuje, że:
- parametry spalania systemu zapewnią czystość spalin odpowiadającą normom prawnym,
- zostaną sprawdzone dokładne i dające się odtworzyć wartości pomiarowe,
- sterownik pompy zostanie właściwie zaprogramowany.
Zapewni też możliwość rozpatrywania roszczeń gwarancyjnych zgodnie z zaleceniami producenta.

Pompa VP30 ze sterownikiem PSG 5.

Technologia naprawy pomp VP29/30/44
Innowacyjna technologia, oparta o stanowisko probiercze EPS 815 wraz z systemem pomiarowym KMA 802, opracowana przez firmę Bosch, pozwala wykonać naprawę:
- pomp rozdzielaczowych osiowych VP 29/30 ze sterownikiem PSG 5,
- pomp rozdzielaczowych promieniowych VP 44 ze sterownikiem PSG 5,
- pomp rozdzielaczowych promieniowych VP 44 ze sterownikiem PSG 2.
Pompy VP 29/30/44 cechują zamontowane na nich sterowniki pomp, zwane PSG. Rolą sterownika jest właściwe w czasie sterowanie zarówno dawką, jak i kątem wtrysku paliwa za pomocą zaworów elektromagnetycznych zamontowanych na pompie.
Po naprawie pompa VP wymaga sprawdzenia oraz ponownego zaprogramowania sterownika PSG. Proces ten, nazywany kalibracją pompy, pozwala uzyskać wymagane parametry dawki oraz kąta wtrysku. Dopiero po zaprogramowaniu sterownika pompa uzyskuje pełną sprawność, zapewniającą uzyskanie właściwych parametrów pracy silnika oraz spełnienie normy czystości spalin EURO 3 i EURO 4. Naprawa bez programowania powoduje zawyżone zużycie paliwa, spadek mocy, a w skrajnych przypadkach może prowadzić do przegrzewania, czego konsekwencją jest uszkodzenie silnika. Do sprawdzania oraz kalibracji pomp wtryskowych używana jest elektroniczna przystawka EPS 944, zapewniająca automatyzację procesu testowania pompy. W pompie nie ma już śrub regulacyjnych znanych z mechanicznych układów wtryskowych. Dzięki automatyzacji procesu kalibracja pompy odbywa się z uwzględnieniem wszystkich parametrów, ściśle zdefiniowanych przez producenta, takich jak: dawka wtrysku, kąt wtrysku, prędkość obrotowa, ciśnienie, temperatura, czasy nastawiania, pauzowania i pomiaru.

Wyznaczenie charakterystyki pierścienia krzywkowego, pomiar tzw. D Phi.

Komunikacja pomiędzy sterownikiem pomp PSG a komputerem odbywa się za pomocą specjalnie do tego celu zaprojektowanych kart pomiarowych umieszczonych w komputerze. Na płytach CD-Test-data otrzymuje się wszystkie dane potrzebne do badania pomp oraz programowania sterowników po kalibracji. Należy również dodać, że możliwe jest testowanie pomp VP zarówno firmy Bosch, jak i Zexel.

EPS 815 Boscha to elektronicznie sterowane stanowisko probiercze wyposażone w precyzyjny system pomiarowy KMA 802.

Dotychczasowe doświadczenia z napraw pomp VP pokazują, że uszkodzenie pompy praktycznie nigdy nie dotyczy wszystkich jej podzespołów. Na tej podstawie można wskazać kilka głównych obszarów lub przyczyn, których dotyczy uszkodzenie.
- Jedną z głównych przyczyn niesprawności pomp jest zużycie elementu hydraulicznego zwanego głowicą, przez co samochód ciężko pali i traci moc. Taka usterka nie wymaga oczywiście wymiany całej pompy. Naprawa wymaga jej rozebrania, wymiany zużytych elementów, zaprogramowania sterownika i jest znacznie tańsza od nowej pompy.
- Inna usterka związana z uszkodzeniem sterownika PSG w wyniku przegrzania silnika lub przepięć w układzie sterowania wymaga wymiany oraz zaprogramowania nowego sterownika. Układ hydrauliczny pompy w takim przypadku jest sprawny.
- Jako trzeci przykład można wskazać nieprawidłowy zapłon w wyniku roz-szczelnienia się układu sterującego kątem wtrysku, zwanego przestawiaczem kąta. W tym przypadku sterownik PSG oraz głowica hydrauliczna jest sprawna. Należy natomiast wymienić tylko korpus i zaprogramować pompę.
- Doświadczenie pokazuje również, że przyczyną uszkodzenia pompy bywa zastosowanie paliwa niewłaściwej jakości. Może to prowadzić do całkowitego uszkodzenia pompy, choć nie zawsze wszystkie jej części są zupełnie zniszczone. Zależy to zapewne od czynnika zawartego w paliwie, który spowodował uszkodzenie. Zależnie od stopnia uszkodzeń naprawa jest również opłacalna. W takim przypadku wykonujący ją serwis jest w stanie wydać opinię przydatną przy dochodzeniu roszczeń względem nieuczciwej stacji paliwowej.
W serwisach Bosch Diesel Centrum lub Bosch Diesel Service klient może również naprawić lub sprawdzić wtryskiwacze będące integralną częścią systemu wtryskowego, mogące być przyczyną niesprawności układu, np. spadku mocy. W większości układów z pompą VP stosuje się wtryskiwacze dwusprężynowe, które są naprawialne od 2 lat. Zaleca się sprawdzenie wtryskiwaczy w każdym przypadku wystąpienia niesprawności systemu wtryskowego.

Zbigniew Pilewski
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony