Producenci pojazdów użytkowych coraz częściej szukają oryginalnych rozwiązań kolorystycznych. Klient jest coraz bardziej wymagający, co powoduje, że zarówno projektanci samochodów, jak i producenci lakierów wychodząc naprzeciw tym wymaganiom tworzą pojazdy o coraz to bardziej opływowych kształtach, a wizualny odbiór lakieru zewnętrznego ma zapierać dech w piersiach. Jeżeli chodzi o lakiery zewnętrzne, rozwiązań tych dostarczają nowoczesne pigmenty stosowane w recepturach kolorystycznych oraz sposób aplikacji z zastosowaniem tła, filmu, odpowiedniej ilości warstw. Wysokie wymagania kolorystyczne jakie stawiają producentom pojazdów klienci powodują, że rynek staje się coraz trudniejszy.
Kolory wielowarstwowe – pigmenty
W recepturach występują różne pigmenty:
- metaliczne,
- perłowe,
- atramenty,
- xirallic.
Pigmenty metaliczne:
Każdy z nich nadaje efekt specjalny dla końcowego wyglądu lakieru zewnętrznego. Kolory metaliczne oparte są na płatkach aluminiowych, powycinanych w różne kształty, co powoduje układanie się ziarna metalicznego w zależności od kształtu i jego wielkości w inny sposób.
Pigmenty perłowe:
produkuje się je na bazie płytek miki. W zależności od grubości płytki otrzymuje się różne barwy interferencyjne. Pigmenty napyla się określoną warstwą pigmentów absorpcyjnych o określonej grubości warstwy. Powlekając płytki miki tlenkiem żelaza, w zależności od grubości warstwy uzyskuje się metaliczne barwy od brązu poprzez miedź do czerwieni. Powlekając analogicznie dwutlenkiem tytanu uzyskuje się barwy od srebrnej poprzez żółtą, czerwoną, niebieską do zielonej. Płytki miki można powlekać kombinacjami warstw obu tych tlenków jak innymi tlenkami, np. tlenkiem chromu, uzyskując różne efekty barwne. Najbardziej intensywa barwa interferencyjna widoczna jest wówczas, gdy na płytki miki spogląda się pod kątem odbicia promieni świetlnych. Jeśli barwą interferencyjną była barwa np. niebieska, a absorpcyjną czerwona, wówczas patrząc pod kątem odbicia na powierzchnię pokrytą pigmentem obserwujemy jako dominującą barwę niebieską, ale spoglądając pod innym kątem możemy dostrzegać jako dominującą barwę czerwoną. Jeśli użyje się płytek miki o stosunkowo dużych powierzchniach, wówczas doświadczyć można iskrzenia się barw. Przy płytkach o małych powierzchniach wystąpi miękki i jedwabisty połysk. Pigmenty o większych powierzchniach cechuje mniejsza siła krycia niż pigmenty o powierzchniach mniejszych. Szczególną odmianą pigmentów perłowych są pigmenty dające efekt wielobarwny, zależny od kąta patrzenia i kąta oświetlenia. Pigment ten jest wytworzony z syntetycznie wyprodukowanych płytek z dwutlenku krzemu (SiO2) o ściśle określonej grubości i wielkości mieszczącej się w przedziale 5-50 μm, powlekanych dwutlenkiem tytanu (TiO2). Za pomocą tych pigmentów uzyskuje się barwy od subtelnej turkusowej poprzez błyszczące srebro do odcieni czerwieni.
Atramenty:
Atramenty bardzo transparentne, ale nadające głębię kolorom. Pojawiają się w recepturach przeznaczonych na motocykle. Ta przysłowiowa głębia sprawia, że kolor odbierany jest w taki sposób, jakbyśmy chcieli w nim zanurzyć dłoń.
Pigmenty typu Xirallic:
Wytworzone na bazie płytek z tlenku glinu (AL2O3) produkowanych syntetycznie w specjalnym procesie krystalizacji. Efekt czystej barwy oraz efekt nakładania fal świetlnych, które nadają wrażenie intensywnego kryształowego koloru, można uzyskać poprzez pokrywanie elementów warstwami barwnika o różnej grubości.
Należy pamiętać, że jeżeli receptura zawiera pigmenty typu Xirallic, to nie da się dobrze naprawić samochodu zastępując ten pigment innym – różnica będzie widoczna.
Kolory wielowarstwowe – warstwy pomocnicze
Na efekt końcowy lakieru zewnętrznego przy kolorach kilkuwarstwowych ma wpływ tzw. tło, czyli kolor podkładu jaki zastosujemy. Producenci lakierów dają gwarancję na kolor, jeżeli jest położony zgodnie z ich zaleceniem, sugerując kolor podkładu. W kolorach trudnych ma to istotne znaczenie, szczególnie w naprawach punktowych, żeby zgubić różnicę. Każdy producent lakierów może zalecić stosowanie innego koloru podkładu dla tego samego kodu koloru. Zależy to od specyfiki tinterów w systemie kolorystycznym danej firmy. W komputerowych programach recepturowych coraz częściej pojawiają się informacje na temat koloru podkładu jaki należy aplikować pod wskazany kod koloru. Do niedawna stosowano pod kolor zewnętrzny tzw. koszulki, czyli podkład pod kolor koloru zewnętrznego – na dzisiaj receptury zostały tak opracowane, że korzysta się z odcieni szarości, podkładów białych i czarnych. Ta rezygnacja z podkładów kolorowych barwionych pigmentami o dużej sile krycia, a co za tym idzie bogatych w ołów, chrom czy kadm, to ukłon w stronę środowiska.
Inną warstwą pomocniczą dla uzyskania końcowego efektu jest tak zwany film. Jest to końcowa warstwa, którą nadaje się efekt końcowy dla koloru zewnętrznego. Stanowi ją lekko zabarwiona żywica, do której dodaje się zaledwie kilka procent pigmentu, pigment ten może być także dodany do lakieru bezbarwnego, ostatnie nakładane warstwy są bardzo transparentne, jakby muśnięte kolorem i mają istotny wpływ na kolor końcowy. Podsumowując, wiele aspektów kreuje efekt specjalny w kolorze lakieru samochodowego. Pigmenty, podkłady tzw. tło, warstwy pomocnicze jak film. Kolory są coraz trudniejsze, a coraz częściej producenci zalecają lakierowanie całego auta lub np. całego boku – bo ciężko jest naprawić miejscowo trudny kolor.
Dorota Kropelnicka-Babiak
PRONET COLOR®
Komentarze (0)