Części i regeneracja

ponad rok temu  10.11.2014, ~ Administrator - ,   Czas czytania 6 minut

Nasi inżynierowie nie próżnują

Andrzej Przybylski OSRAM

Strona 1 z 2

Z Andrzejem Przybylskim o znaczeniu oświetlenia samochodowego, żarówkach i nie tylko rozmawia red. Mirosław Giecewicz.

- Oświetlenie samochodowe to bardzo istotna sprawa dla naszego bezpieczeństwa, a także wygody podróżowania. Jakie są obecnie trendy w tej dziedzinie, co jest najważniejsze, by kierowca mógł zauważyć przeszkodę szybciej, a jednocześnie np. nie oślepiał innych użytkowników drogi? Jaka barwa światła jest do tego najlepsza? I czy gdzieś leży granica, powyżej której nie da się tradycyjnych żarówek halogenowych ulepszyć?
Generalna zasada jest taka, by światło reflektora było jak najbardziej zbliżone do dziennego, którego temperatura barwowa to 6000 K. Światło naszych lamp ksenonowych linii Xenarc Cool Blue Intense to dopuszczone przepisami maksimum – 5000 K, dzięki czemu sprawia, że lepiej widoczne są przeszkody czy znaki drogowe. Dążąc do uzyskania światła o barwie zbliżonej do światła dziennego trzeba pamiętać o przepisach. O wartości dopuszczalnej dla reflektorów ksenonowych wspominałem wcześniej, zaś żarówki halogenowe nie mogą przekraczać wartości 4200 K (i właśnie takim światłem charakteryzują się nasze żarówki halogenowe Cool Blue Intense). Co ważne, mimo filtra na bańce żarówki, generuje ona o 20% więcej światła niż produkty standardowe (a w przypadku najnowszej, limitowanej serii żarówek Cool Blue Intense jest to nawet 30%).
Drugim, nie mniej ważnym parametrem reflektorów jest ich zasięg. W przypadku żarówek Night Breaker Unlimited jest on dłuższy nawet o 40 m niż dla produktów standardowych. I tu dochodzimy do ilości światła – w ważnych z punktu widzenia bezpieczeństwa punktach na drodze jest ona większa nawet o 110%. I – co bardzo ważne – nie jest to obszar tuż przed samochodem, jak myśli część kierowców. Kluczowe miejsca pod względem bezpieczeństwa i naszych reakcji znajdują się nie tuż przed maską, ale 50 m i 75 m z prawej strony na poboczu i 50 m przed samochodem. Więcej światła oznacza, że właśnie w tych miejscach będzie jaśniej.
Gdzie jest granica możliwości tradycyjnych żarówek? Trudno powiedzieć, ale nasi inżynierowie nie próżnują i z pewnością jeszcze nie raz nas zaskoczą.

- Pośród Waszych produktów są jeszcze inne gamy żarówek halogenowych. Jakie to modele i czym się wyróżniają?
Poza wymienionymi wcześniej liniami, które charakteryzują się podwyższonymi parametrami, mamy w ofercie produkty Original, identyczne z tymi, które są stosowane na pierwszy montaż w niemal połowie nowych samochodów. Ich zalety to idealna wręcz powtarzalność, która cechuje wyroby wysokiej klasy producentów. Oznacza to, że skrętka w tych żarówkach jest zawsze w tym samym miejscu, co z kolei gwarantuje wykorzystanie możliwości reflektora w 100%. Naszą gamę żarówek zamyka linia Ultra Life. Cechą, która je wyróżnia spośród innych na rynku, jest wyjątkowa trwałość. Jako jedyne na rynku są one objęte 3-letnią gwarancją.

- Często klient staje przed wyborem – jaśniejsze światło, dłuższa żywotność, większa moc. Jakie są różnice w budowie takich żarówek? Czy są jakieś przeciwwskazania, aby połączyć te wszystkie elementy w jednym? A może tu chodzi o względy marketingowe, aby klient po prostu miał wybór?
Tu chciałbym przestrzec przed kupnem żarówek o większej mocy – nie można ich używać w normalnym ruchu! Maksymalna dopuszczalna przepisami moc dla żarówek H4 to 60/55 W, a w przypadku H7 – 55 W. Większą ilość światła czy dłuższą żywotność uzyskuje się, np. modyfikując skład gazów w bańce żarówki. Warto wiedzieć, że w przypadku żarówek 12 V nie da się zwiększyć jednocześnie ilości światła generowanej przez żarówkę i trwałości. Żarówki o podwyższonych parametrach (zwiększony zasięg, więcej światła, wyższa temperatura barwowa – takie są np. nasze żarówki Night Breaker Unlimited) mają krótszą trwałość niż produkty standardowe czy takie, w których priorytetem jest właśnie żywotność. I każdy z kierowców powinien sobie sam odpowiedzieć na pytanie – jakie żarówki są dla niego najlepsze? Jeśli jeździ głównie w mieście i to w ciągu dnia, wystarczą mu żarówki standardowe. Z kolei w samochodach, w których wymiana żarówek jest wyjątkowo trudna, np. wymaga demontażu reflektora czy zderzaka, warto stosować produkty o podwyższonej trwałości, czyli z naszej oferty żarówki Ultra Life.
Większą ilość światła uzyskuje się, niestety, kosztem trwałości. Bo chęć uzyskania większego zasięgu wymusza taką konstrukcję, która powoduje szybsze zużycie żarnika. Wybierając żarówki, trzeba się więc zdecydować – albo trwałość, albo zasięg.

- Porozmawiajmy chwilę o wysokoprężnych lampach wyładowczych używanych w reflektorach ksenonowych. OSRAM oferuje tu trzy gamy: Xenarc Cool Blue Intense, Xenarc Night Breaker Unlimited oraz Xenarc Original Line. Jakie są różnice w oświetleniu uzyskiwanym przez te lampy? Które z nich cieszą się największym powodzeniem?
Każda grupa produktów ma swoich zwolenników. Original to seria dla klientów poszukujących oryginalnych części zamiennych, dokładnie takich, jakie montowane są w fabryce. Ta rodzina jest najstarsza i między innymi dlatego najbardziej popularna. Wyróżnikiem tych produktów na rynku jest aż 4-letnia gwarancja. Xenarc Night Breaker Unlimited to najnowszy produkt w rodzinie, ale już zyskał ogromną popularność – a to wszystko dzięki swoim parametrom. Lampy te oferują o 70% więcej światła i 20 m dłuższy zasięg niż produkty Original Line. Nie mniej ważna jest także bielsza barwa światła – temperatura barwowa wynosi 4350 K. Cool Blue Intense cieszą się popularnością wśród kierowców poszukujących możliwie najbielszego światła – osiągają temperaturę barwową nawet do 5500 K.

GALERIA ZDJĘĆ

Nasi inżynierowie nie próżnują
Nasi inżynierowie nie próżnują
Nasi inżynierowie nie próżnują

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony