Z Jackiem Bąkiem, Dyrektorem Handlowym w firmie Hart, rozmawia red. Mirosław Giecewicz.
Hart to hurtownia części samochodowych, która istnieje na rynku od 1990 roku. Jak doszło do powstania firmy?
Tak jak to często bywa, o powstaniu firmy zadecydował przypadek. Właściciel firmy, Piotr Siłka, otrzymał propozycję od swojego brata, prowadzącego w Niemczech warsztat samochodowy, okazyjnego zakupu magazynu części używanych. Okazało się, że towar trzeba uzupełnić, dokupić coś nowego. Nawiązano więc kontakty handlowe z takimi firmami jak: Hans Pries, Egon von Ruville, Febi czy Johns Autoteile.
Zapotrzebowanie na części zamienne w tamtym okresie było tak duże, że dostawa rozchodziła się praktycznie „od ręki”. W krótkim czasie doszło do uruchomienia magazynu w Opolu, a potem pierwszych filii firmy we Wrocławiu, Gliwicach i Krakowie. Od tamtego czasu trwa ciągły rozwój firmy, choć dzisiejsze realia znacznie się różnią od tych z początku lat 90-tych.
Wasza oferta zawiera części do…
…samochodów osobowych i dostawczych produkowanych w krajach Europy, Japonii i Korei. W ostatnich miesiącach nasza oferta została również wzbogacona o części do samochodów typowo polskich. Oferta dopasowana jest obecnie do obowiązujących kanonów. Zawiera 80 000 referencji. Jej wyróżnikiem na rynku jest z pewnością bardzo wysoka dostępność towarów z magazynu, od lat utrzymująca się na poziomie 95%. Bardzo ważnym aspektem w naszej ofercie są części powypadkowe oraz konfekcjonowane pod logo Hart osłony przegubów i łożyska. Dla tych towarów, Hart wydaje co roku własne edycje katalogów.
Wasza hurtownia nie prowadzi sprzedaży detalicznej. Kto jest Waszym głównym klientem?
Oferta naszej hurtowni skierowana jest do całego sektora z zaplecza branży motoryzacyjnej. Naszymi klientami są: lokalne hurtownie, sklepy, niezależne warsztaty motoryzacyjne, serwisy autoryzowane, firmy transportowe, spedycyjne, a także przedsiębiorstwa i firmy posiadające własne bazy transportowe. Brak sprzedaży detalicznej wynika z pewnych zobowiązań wobec naszych odbiorców hurtowych, których nie złamiemy.
Czy zamierzacie w przyszłości utworzyć własną sieć warsztatową?
Nie posiadamy własnej sieci warsztatowej i nie zamierzamy jej tworzyć. Od lat obserwujemy na polskim rynku sieci warsztatowe funkcjonujące pod różnymi szyldami. Pomimo przynależności do określonej sieci, warsztat dalej zachowuje niezależność zaopatrzeniową, przez co wiele warsztatów sieciowych jest naszymi klientami.
W obrębie swoich placówek Hart posiada szerokie grono warsztatów, bardzo często nienależących do żadnej sieci, świadczących usługi na bardzo wysokim poziomie. Klientów tych wiążemy z naszą firmą poprzez: wsparcie finansowe na rozwój działalności, systemy informatyczne, programy szkoleniowe oraz systemy dostaw towaru.
Nasza firma wspiera także sieci warsztatowe firmowane przez duże koncerny np. Bosch Serwisy czy Sachs Serwisy.
Czy w roku 2004 planujecie otworzenie nowych oddziałów firmy?
Tak. Nasz cel to obecnie zdecydowane zwiększenie obszaru działania i przekształ-cenie się z firmy regionalnej w firmę o zasięgu ogólnopolskim. Częściowo nastąpiło to jeszcze pod koniec ubiegłego roku poprzez uruchomienie dwóch nowych filii w Poznaniu i Katowicach. W tym roku, w marcu rozpoczęła działalność filia w Łodzi, a do końca roku chcemy uruchomić dodatkowo 3 nowe oddziały.
Wasze plany na 2004 r.
Nasze plany na rok 2004 to w pierwszym rzędzie dostosowanie firmy do realiów unijnych, by stać się atrakcyjnym partnerem na otwierających się rynkach, także by dać odpór spodziewanej konkurencji z zewnątrz. Konkretnie to:
• Rozbudowa magazynu centralnego, w tym roku o dodatkową powierzchnię około 4000 m2, docelowo około 10 000 m2.
• Ciągłe poszerzanie naszej oferty asortymentowej o nowych dostawców.
• Znaczne zmiany oprogramowania zarówno bezpośrednio wykorzystywanego przez firmę, jak i podprogramów dla klientów.
Naszą troską jest by w trakcie dynamicznego rozwoju firmy nie stracić najważniejszych atutów Harta: wysokiej jakości i solidności.
Jacek Bąk
Dyrektor Handlowy Hart Sp. z o.o.
Dziękuję za rozmowę.
Komentarze (0)