Warto wiedzieć

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Nie ma naprawy bez czyszczenia
– od zbiornika do silnika. Czyścić można w samochodzie prawie wszystko i powinno się to robić. Najprostsze czyszczenie dotyczy karoserii. Utrzymujące się warstwy brudu, różnych związków chemicznych na najbardziej widocznej powierzchni, mają wpływ nie tylko na nasze wrażenia estetyczne, ale przede wszystkim na trwałość, czyli żywotność samochodu. Zadbana karoseria odwdzięczy się nam dłuższą eksploatacją całego samochodu, bez rdzy i niepotrzebnych przedwcześnie napraw i wydanych pieniędzy.

O tych sprawach wie każdy, dlatego, że karoserię samochodu po prostu widać. Ale samochód składa się z wielu elementów, mechanizmów, zespołów elektroniki i podzespołów, które są mniej lub bardziej skomplikowane i trzeba być specjalistą z dużym doświadczeniem, aby cokolwiek w tych układach naprawić. Dlatego przeciętny użytkownik, poza myciem samochodu, nie ingeruje w jakiekolwiek mycie i czyszczenie innych podzespołów. Z jednej strony dla warsztatów samochodowych jest to bardzo „korzystne zaniedbanie”, bo mamy za to bardzo dużo pracy. Od elektroniki do układu wydechowego, wszystko psuje się z powodu zabrudzenia i drgań. Przeanalizujmy te zjawiska w poszczególnych elementach samochodu. Zaczynamy od nalania paliwa do zbiornika. Po pierwsze, oczyszczanie następuje w zbiorniku, gdzie zamontowany jest mały filtr przed pompą paliwową. Ochrona pompy przed cząsteczkami stałymi wydłuża czas eksploatacji nie tylko pompy, ale i całego układu paliwowego. Zanieczyszczenia wprowadzane są do zbiornika nie tylko przez paliwo, ale także są to opiłki i inne elementy stałe, na przykład z układu wtryskowego silnika Diesla. Może być to rdza z przewodów paliwowych. A więc nie tylko paliwo, ale także normalna eksploatacja „wytwarza” zanieczyszczenia. Dlatego za pompą mamy następny filtr. Ten filtr paliwowy jest o wiele większy niż w zbiorniku i bardziej dostępny dla użytkownika. W samych wtryskiwaczach też są stosowane siateczki niepozwalające na przedostanie się brudów do precyzyjnego mechanizmu wtrysku paliwa. To wszystko tworzy układ doprowadzenia paliwa, który ulega zanieczyszczeniu, można powiedzieć w naturalny sposób, bez udziału użytkownika samochodu.


Wiele przypadków złej pracy silnika dotyczy właśnie zanieczyszczonego systemu doprowadzenia paliwa. Pojazd, który trafił do warsztatu, często może być naprawiony właśnie tylko przez wyczyszczenie układu paliwowego. Optymalnie dla warsztatu byłoby najlepiej, gdyby dysponował jakąś kamerą umożliwiającą podgląd stanu czystości. Ale nie mamy takiego urządzenia, które pokaże nam gdzie i w jakim stopniu te zanieczyszczenia są najbardziej zgromadzone. Przeważnie zaczynamy od wymiany filtra paliwa i wlaniu do zbiornika płynu przeczyszczającego. Nawet te najprostsze i najtańsze metody potrafią przynieść pożądany skutek. Z praktyki wiemy, że to pomaga, ale czasami mamy uczucie, że przydałoby się bardziej dogłębne pozbycie się brudów. Należy się tutaj jeszcze jedna mała uwaga. Praktyka pokazuje, że nie jest obojętne jaki płyn zastosujemy do czyszczenia, a nawet jakiej marki użyjemy filtry. W przypadku silnika Diesla, złej jakości filtr potrafi doprowadzić do zapowietrzania się układu. Niesprawdzone środki chemiczne niszczą sondy lambda i katalizator. Można powiedzieć, że wybór materiałów decyduje o tym czy samochód tylko „uzdrowimy” na chwilę, uszkadzając przy okazji inne elementy, czy też naprawimy go naprawdę.

Problem oczyszczania układu paliwowego jest na tyle poważny i dochodowy, że na rynku mamy urządzenia do przeprowadzania skutecznego przywracania sprawności systemu doprowadzenia paliwa. Jest wiele różnych urządzeń, ale warto przedstawić te sprawdzone, zbudowane na podstawie wieloletnich doświadczeń. Na przykład, Clean Master firmy Delta Tech Electronics, produkowany i sprawdzony od wielu lat, przynosi znakomite rezultaty doprowadzenia do pełnej sprawności całego układu. Podczas procesu silnik spala specjalny środek, wypłukując i spalając jednocześnie odrywane brudy. Pod wpływem zastosowanych środków chemicznych twarde osady zostają rozmiękczone, a potem odrywają się. Wraz z płynnym środkiem przedostają się do cylindrów i tam zostają spalone. Jeżeli chodzi o dobre środki chemiczne, proponujemy produkty np. firmy Valvoline. Światowej sławy koncern ma w swojej ofercie doskonałą „chemię”. VPS Syn Power i VPS Max Life stosowane regularnie przynoszą znakomite rezultaty. Klient nie zawsze musi wiedzieć, co tak naprawdę zrobiliśmy w samochodzie, klient będzie zadowolony z pracy swojego silnika. Dlatego praktykuje się w warsztatach regularne wlewanie takich płynów do zbiornika, zapobiegając tym samym przed poważniejszymi awariami silnika.

Zanim przejdziemy do dalszych układów w samochodzie, warto zwrócić uwagę na powstające warsztaty, które zajmują się tylko czyszczeniem. Jest to chyba naturalna odpowiedź na zapotrzebowanie rynku. Są warsztaty czyszczące tylko jeden układ, na przykład omówiony wyżej układ paliwowy, ale też są specjaliści wykonujący kompleksowe czyszczenie wszystkich systemów związanych z silnikiem. Od systemu dawkowania paliwa, poprzez wymycie nagaru w gniazdach zaworowych, w całym silniku, czyli tam, gdzie dociera olej silnikowy, a skończywszy na filtrze cząstek stałych. Takie warsztaty oceniają stan poszczególnych układów, stan zanieczyszczenia, stopień zużycia silnika i dopiero wtedy przystępują do gruntownego pozbycia się brudów. Wielu użytkowników ma też problemy np. z filtrem cząstek stałych. Niektórzy preferują całkowite pozbycie się tego filtra i wpisanie nowego programu do sterownika silnika, inni czyszczą filtr po uprzednim wymontowaniu. W skanerach ogólnego przeznaczenia mamy funkcję przeprowadzania wymuszonego oczyszczania tego filtra. To wszystko można zrobić i warsztacie, a dopiero potem, wspólnie z klientem zadecydować od dalszym losie tego filtra.

W profesjonalnych warsztatach zajmujących się czyszczeniem spotykamy się z takimi pojęciami jak ocena możliwości przeprowadzenia czyszczenia. Jest to bardzo ważne wstępne badanie. Sami z doświadczenia wiemy, że „jak coś działa, to działa, a jak się ruszy, to przestaje działać”. Trzeba posiadać wiedzę i doświadczenie, jakie będą skutki wypłukania brudów. Po usunięciu warstw nagromadzonych substancji o różnej konsystencji, powoduje to duże zmiany w pracy całego układu spalenia. Nie tylko istotne są sprawy rozszczelnienia, ale ogólnie pojętych zmian wielu parametrów. Ale o tych sprawach i przykładach, jak skutecznie brudy potrafią zakłócić pracę samochodu, napiszemy w nastepnym numerze. A tak w ogóle patrząc się z boku na nowo powstałe warsztaty zajmujące się kompleksowym oczyszczaniem, wydaje się, że takie firmy są dobrym i dochodowym pomysłem.

Mikołaj Słupski

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony