Samochody ciężarowe

ponad rok temu  28.11.2014, ~ Administrator - ,   Czas czytania 7 minut

Nie zabrakło części i komponentów – targi IAA 2014, Hanower

Co dwa lata w Hanowerze odbywa się jedna z najważniejszych wystaw branży motoryzacyjnej – Międzynarodowe Targi Pojazdów Użytkowych. Oprócz pojazdów samochodowych – w tym licznych premier aut ciężarowych, dostawczych i autobusów – spora część wystawy poświęcona jest komponentom i częściom zamiennym, które prezentują liczni w setkach wystawcy.


Duże oszczędności

Szeroki wachlarz rozwiązań dla rynku ciężarowego przedstawiał Bosch. Według przedstawicieli firmy przyszłość pojazdów ciężarowych będzie ściśle związana w dużej mierze z napędami elektrycznymi, hybrydowymi i gazowymi. - W segmencie pojazdów użytkowych obserwujemy znaczny wzrost. Jego głównym powodem była jak dotąd technologia dla silników wysokoprężnych. Obecnie, dzięki zaostrzanym normom emisji, Bosch odnosi także korzyści ze sprzedaży części i wyposażenia do samochodów ciężarowych i autobusów, pojazdów rolniczych i maszyn budowlanych – powiedział Wolf-Henning Scheider, członek zarządu Robert Bosch GmbH.
Wśród wielu nowości z dziedziny paliw alternatywnych wyróżniał się nowy wtryskiwacz CRIN3-25, w którym znacząco zmniejszono przedostawanie się niezużytego paliwa do przewodu powrotnego. Dzięki temu można zaoszczędzić do 1% paliwa – według obliczeń Boscha oszczędność może sięgnąć nawet 700 euro rocznie. Nowy układ wtryskowy, oferujący ciśnienie wtrysku 2500 barów, bazuje na koncepcji modułowej.

Elastyczne materiały na tysiące kilometrów
Paski klinowe w pojazdach ciężarowych o żywotności 500.000 km w ciężkich warunkach pracy? Tak, jest to możliwe i to ze względu na nową kombinację materiałów, dzięki którym paski są wyjątkowo elastyczne. A te prezentował ContiTech Power Transmission Group, który rozszerzył właśnie swój asortyment pasków o Conti® Heavy Duty Power. - Na rynkach, gdzie długa żywotność odgrywa ważną rolę, niezawodność naszego paska jest kluczowym czynnikiem – podkreśla Philip Nelles, dział Automotive w ContiTech Power Transmission Group Original Equipment. W przeciwieństwie do standardowych pasków nowy model może również zmniejszyć straty mocy w układzie napędowym o 10%. To z kolei prowadzi do zmniejszenia zużycia paliwa i emisji CO2.
W ContiTech rozwijane są także nowe zbiorniki paliwa. - Rezultatem badań jest nowy materiał, o ile nam wiadomo, unikalny w branży pojazdów komercyjnych – mówił Horst Gatzweiler, szef budowy zbiorników w Contitech. Zbiornik jest wielowarstwowy i otoczony przez zewnętrzną powłokę wykonaną z materiału kompozytowego. Taka kombinacja materiałów lepiej chroni zawartość zbiornika. Wstępne badania, przeprowadzone przez FKA w Akwizgranie, potwierdziły ulepszoną odporność na zniszczenie.

Rozwój układów paliwowych
Nową generację systemu wtrysku paliwa zaprezentowano na stoisku Delphi. Bazuje ona na osiągach przełomowej technologii 2700 barów F2 Common Rail. - Nasze systemy F2 pracujące przy ciśnieniach dochodzących do 2700 barów zostały zaprojektowane tak, by mogły pracować przy ciśnieniach nawet do 3000 barów – wyjaśniał David Draper, dyrektor ds. inżynierii w Delphi Commercial Vehicle. - Nasze nowe systemy zapewnią lepszą sprawność hydrauliczną, większą trwałość i odporność na paliwa i zawarte w nich zanieczyszczenia oraz będą wyposażone w mniejsze i lżejsze zawory umożliwiające ich szybsze otwieranie i zamykanie, zapewniając tym samym stały i wielokrotny wtrysk paliwa.
Podczas targów ujawniono ponadto plan rozwoju technologii dla następnej generacji układów paliwowych dla pojazdów ciężkich. Na targach IAA CV firma Delphi przedstawiła wstępny plan, pokazując po raz pierwszy nowy, opatentowany wtryskiwacz (DFI 21) i nowe moduły pomp paliwowych, opracowane dla kolejnych generacji układów wtrysku paliwa przeznaczonych dla pojazdów użytkowych.

Hamowanie z polskim akcentem
Wart odnotowania jest fakt, że po raz pierwszy w Hanowerze wystawiła się polska firma Lumag. Założona w 1988 roku przez Marka Żaka wdrożyła własną technologię wytwarzania klocków hamulcowych pod markami Lumag i Breck. Obecna na IAA firma postanowiła wyjść do kolejnych klientów ze swoją bogatą ofertą. A ta na krótko przed targami została wzbogacona o okładziny do Mercedesa Actrosa MP2, 3, 4 i Iveco EuroCargo.
- Od ponad roku działamy w nowym zakładzie produkcyjnym o powierzchni blisko 19 tys. m2 – powiedział Marek Żak, obecnie główny udziałowiec i prezes zarządu. -To największa inwestycja w dotychczasowej, 25-letniej historii firmy. Nowa fabryka pozwala na zaspokojenie stale rosnących potrzeb klientów oraz spełnienie restrykcyjnych wymagań rynku OEM. Zakład ma automatyczną mieszalnię do produkcji materiałów ciernych oraz wysokiej wydajności linie technologiczne. Inwestycja wielokrotnie zwiększy obecne moce produkcyjne firmy. Lokalizacja 60 km od Poznania, u zbiegu ważnych ciągów komunikacyjnych, daje nam przewagę logistyczną.

Innowacje rodem z Niemiec
Firma Hengst nie ominęła Hanoweru. Nowy separator mgły olejowej Blue.tron był najważniejszym wydarzeniem przedstawionym przez Hengsta na IAA. Wysoka sprawność frakcyjna separacji ponad 99% przy 300 l/min., kompaktowe wymiary (średnica:105 mm, wysokość: 250 mm), niski pobór mocy (tylko 60 W przy 90oC) i minimalna waga (tylko 2,4 kg) to kluczowe zalety nowego produktu. Spełnia on rygorystyczne limity emisji zgodnie z normami Euro VI, EPA 2013 oraz Tier 4 i osiąga bardzo efektywne czyszczenie „blow-by” gazów. Są to korzyści zarówno dla środowiska, jak i samego silnika. System został zaprojektowany jako element oferujący wszechstronne opcje instalacji.
Kolejnym obszarem starań firmy Hengst jest oferowanie rozwiązań do zastosowań w miejscach o ograniczonej przestrzeni. Udanym przykładem tej filozofii jest moduł do silników MDEG koncernu Daimler AG. Przystosowany do różnych klas wydajności silnika, oferuje niezwykłą wydajność. Jest on jednocześnie filtrem oleju, wirówką oleju (opcjonalnie) i inhibitorem korozji.

Wszystko dla klienta
- Innowacje pokazane na IAA wskazują jak Tenneco pracuje z klientami, aby zapewnić zaawansowane rozwiązania, które są lekkie, łatwe do zastosowania i zmniejszają zużycie paliwa bez negatywnego wpływu na wydajność – powiedział Tim Jackson, Tenneco Chief Technology Officer.
Tenneco opracowało kilka technologii w celu poprawy ogólnej wydajności pojazdu poprzez recykling strat energii. Oferowane systemy umożliwiają zmniejszenie zużycia paliwa poprzez przeniesienie ciepła spalin do płynów układu napędowego, co pozwala na szybsze rozgrzanie pojazdu. Generator termoelektryczny (TEG), bo o nim mowa, umożliwia konwersję ciepła spalin na energię elektryczną do zasilania urządzeń elektrycznych.
Równie ciekawe są nowe 45-milimetrowe amortyzatory wykorzystywane przede wszystkim w pojazdach o masie całkowitej od ponad 15 ton i przyczepach. Te bardzo kompaktowe części mogą być stosowane w ciągnikach siodłowych, przyczepach i podwoziach wieloosiowych.

Układy wspomagania
Dwie nowe technologie układów wspomagania kierownicy przyciągały zwiedzających na stoisko firmy TRW. Pierwszy, o nazwie ReAX, łączy dwa sprawdzone układy kierownicze TRW – hydrauliczne wspomaganie kierownicy (HPS) dla pojazdów użytkowych i elektryczne (EPS) dla samochodów osobowych. Drugi zaś to ActivMode – wydajne pompy hydrauliczne wspomagania kierownicy, ograniczające o 50% zużycie energii w porównaniu z ich tradycyjnymi odpowiednikami.
- Z ReAX, tradycyjne, hydrauliczne wspomaganie kierownicy zapewnia moment obrotowy wymagany do kierowania większymi pojazdami użytkowymi, podczas gdy napęd EPS oferuje precyzję – tłumaczył Andreas Weller, wiceprezes i dyrektor generalny działu układów kierowniczych Global Commercial w TRW. - Łącząc te dwie technologie, zmniejszamy wysiłki kierowcy przy niskich prędkościach i większą stabilność przy wyższych prędkościach. TRW ma ponad dziesięcioletnie doświadczenie w łączeniu tych dwóch technologii. Ponadto ReAX może włączyć funkcje zaawansowanych systemów ostrzegających o opuszczeniu pasa ruchu i utrzymania pasa ruchu, które mogą pomóc jeszcze bardziej zwiększyć bezpieczeństwo i komfort. ActivMode jest w stanie zaoszczędzić równowartość 200 litrów paliwa na 100.000 przejechanych kilometrów.

Skuteczne oczyszczanie szyby
AquaBlade® to płaskie pióro wycieraczki od Valeo, które w przeciwieństwie do tradycyjnych układów wycieraczek wyposażono w funkcję czyszczącą na całej długości pióra wycieraczki. Po udanym wprowadzeniu technologii w samochodach osobowych system jest teraz oferowany także do samochodów ciężarowych i autobusów. AquaBlade® została zaprojektowana specjalnie do stosowania w ekstremalnych warunkach jazdy. Układy dysz systemu wycieraczek AquaBlade® rozprowadzają płyn czyszczący równomiernie wzdłuż całej długości pióra wycieraczki. Niezależnie od prędkości pojazdu i kąta przedniej szyby wycieraczka układa się bezpośrednio po pracy, minimalnie ograniczając widoczność. Ponieważ płyn rozprowadza się dokładnie w wymaganych ilościach na żądanym obszarze szyby, jego zużycie może być zmniejszone o 30%. Oznacza to, że zbiornik może być mniejszy.
Do samochodów ciężarowych i autobusów z konwencjonalnymi systemami wycieraczek Valeo oferuje wycieraczkę Flat Blade. Płaskie wycieraczki do samochodów ciężarowych i autobusów oferują zwiększoną wydajność, nawet w trudnych warunkach zimowych, ponieważ zostały specjalnie zaprojektowane, aby wytrzymać w temperaturach -40oC do + 70oC. Ultrapłaska konstrukcja w połączeniu z wysokiej jakości kauczukiem syntetycznym i dedykowanymi powłokami zwiększa komfort jazdy poprzez zmniejszenie zakłóceń wizualnych i akustycznych. Flat Blade została zaprojektowana do łatwego montażu dzięki uniwersalnym adapterom do precyzyjnego, szybkiego i intuicyjnego montażu.
Valeo oferuje AquaBlade® i Flat Blades w zakresie od 35 cm do 1 m długości.

Grzegorz Teperek

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony