Kiedy po raz kolejny, jako mechanicy, polecimy klientowi filtr powietrza, warto abyśmy sugerowali się czymś więcej niż tylko marką lub ceną. Dzięki świadomości ryzyka powinniśmy czuć się zobowiązani aby dla bezpieczeństwa klienta poświęcić chwilę na zastanowienie się z jakiego medium zbudowany jest filtr, który chcemy zaoferować – niektóre filtry powietrza mogą zapobiec rozprzestrzenianiu się ognia w razie zdarzenia drogowego lub pożaru w komorze silnikowej. Ogólnie rzecz ujmując, media filtracyjne używane do produkcji filtrów powietrza dzielą się na dwie zasadnicze kategorie charakteryzujące się odmiennymi właściwościami. Pierwsza kategoria to całkowicie syntetyczne media filtracyjne zbudowane z włókien syntetycznych. Ten typ materiału nie wymaga użycia substancji odpornych na ogień, ponieważ nie zawiera łatwo palnych naturalnych włókien i ulega stopieniu w przypadku kontaktu z ogniem. Druga kategoria to tzw. medium kombinowane, zbudowane z mieszaniny celulozy oraz włókien syntetycznych. W tego rodzaju medium, w większości zbudowanego z naturalnych, jednocześnie potencjalnie łatwo palnych włókien, zagrożenie zapłonem może być zredukowane poprzez aplikację specjalnej żywicy nadającej właściwości ognioodporne. Powyższe rozwiązanie nie jest uregulowane prawnie, jednakże wielu producentów samochodów wymaga, by medium filtrów powietrza, stosowanych podczas pierwszego montażu, cechowało się odpornością na zapłon. Pozwala to przejść z wynikiem pozytywnym zarówno przez wewnętrzne, jak międzynarodowe testy na niepalność, takie jak DIN 53438 part3. Wiodący producenci filtrów, do których należy SOGEFI Filter Division, oferują szeroki wybór filtrów powietrza wyposażonych w niepalne medium kombinowane, które warto stosować również na rynku wtórnym.
Jak osiąga się efekt niepalności?
Medium filtracyjne, składające się głównie z papierowej bazy, z zasady jest łatwopalne. Jak więc osiągnięto efekt niepalności na tego rodzaju materiale? Otóż, już w fazie produkcji medium filtracyjne jest impregnowane specjalnie wzbogaconą żywicą, która powoduje odporność surowca na ogień. Z reguły impregnowane medium filtracyjne zawiera od 25% do 30% żywicy, podczas gdy zwykłe medium – najwyżej 20%. Pomimo że impregnowane medium może ulec zapłonowi, ognisko zapalne bardzo szybko gaśnie, powodując jedynie minimalne straty oraz nie pozwalając na rozprzestrzenienie się ognia. Jak to działa? Otóż, efekt niepalności jest rezultatem trzech cech specjalnej żywicy. Po pierwsze, żywica wydziela azot (N2), który, jako gaz obojętny, tłumi ognisko zapalne. Po drugie, żywica wydziela wodę, obniżając temperaturę poniżej temperatury zapłonu. Po trzecie, uwalnia kwas powodujący utlenianie włókien celulozy, które przez to nabywają właściwości niepalnych. Warto zaznaczyć, że zastosowanie niepalnej żywicy nie ma wpływu na cenę i efektywność materiału filtracyjnego. Dzięki niej filtr nie tylko nadal będzie spełniał wszystkie swoje zadania, ale dodatkowo będzie odporny na ogień.
Tunel pod Mont Blanc – ucząc się na błędach
Wielu z nas zastanawia się czy w praktyce niepalność jest rzeczywiście istotną zaletą. Odpowiedź brzmi zdecydowanie tak! Musimy zdawać sobie sprawę, że istnieje potencjalne ryzyko zapłonu silnika pojazdu z powodu pozornie błahego, choć brzemiennego w skutkach – wyrzucenie niedopałka papierosa przez okno samochodu. Przypomnijmy sobie rok 1999 i katastrofę w tunelu pod Mont Blanc. Belgijska ciężarówka transportowa przewożąca mąkę i margarynę uległa zapłonowi we francusko-włoskim tunelu, a ogień rozprzestrzenił się powodując śmierć 39 osób. Głównym powodem zapłonu był właśnie papieros wyrzucony przez okno pojazdu poprzedzającego ciężarówkę. Najprawdopodobniej niedopałek dostał się do silnika przez otwór przedniego grillu, powodując zapłon komory silnika, a następnie ogień rozprzestrzenił się na filtr powietrza.
Wnioski z analizy katastrofy Mont Blanc stały się kamieniem milowym, jeśli chodzi o opracowanie niepalnego medium filtracyjnego stosowanego w filtrach powietrza (takie medium było już wcześniej stosowane w filtrach kabinowych). Producent feralnej ciężarówki marki Volvo był jednym z pierwszych, który wprowadził modyfikacje zapobiegające podobnym zdarzeniom, stosując na szeroką skalę filtry powietrza wyposażone w niepalne medium. Idąc jego śladem, wielu wiodących producentów również wprowadziło modyfikacje w projektach samochodów osobowych. Zmiany polegały m.in. na zabezpieczeniu wlotu powietrza dodatkową siatką (grillem).
Najważniejszym jednak elementem podnoszącym poziom bezpieczeństwa było opracowanie medium filtracyjnego charakteryzującego się odpornością na ogień. Jednym z pionierów w tej dziedzinie był wiodący producent filtrów w Europie – SOGEFI Filter Division. SOGEFI produkuje rocznie 180 milionów filtrów oleju, powietrza, paliwa oraz kabinowych zarówno na pierwszy montaż, jak i rynek wtórny do samochodów osobowych, dostawczych oraz ciężarowych. Każdego roku 5% obrotu inwestowane jest w badania i rozwój. Ponadto, firma SOGEFI współpracuje z producentami samochodów jak i dostawcami mediów filtracyjnych w celu ulepszania niepalnych filtrów powietrza. W 100% niepalne oryginalne filtry powietrza są obecnie stosowane na pierwszy montaż w silnikach Peugeot Citroën DV6/DV4 (1.6l oraz 1.4l benzyna), Peugeot Citroën DW12 (2,2l diesel), Peugeot Citroën ET3 (1,4l benzyna) oraz Peugeot Citroën DW10/DW12 (2,0l oraz 2.2l diesel). Oprócz tego, filtry tego typu stosuje się na pierwszy montaż w silnikach Renault K7/K9 (1,5l diesel), Opel Corsa, Fiat Punto i wielu innych.
Inne zastosowania
Oprócz filtrów powietrza, niepalne media są stosowane również w innych sektorach filtracyjnych, potencjalnie narażonych na zapłon. W sektorze filtrów kabinowych użycie niepalnego medium filtracyjnego od kilku lat jest obowiązkowe, jeśli chodzi o pierwszy montaż, gdzie każdy pojazd musi spełniać warunki określone w przepisach FMVSS302. W sektorze samochodów ciężarowych obowiązek ten nie został jeszcze prawnie uregulowany; mimo to producenci samochodów w większości przypadków wymagają stosowania niepalnego medium filtracyjnego.
Co przyniesie przyszłość?
Dostępne obecnie technologie, stosowane do produkcji niepalnych mediów filtracyjnych, w pełni spełniają rygorystyczne wymagania oraz oczekiwania klientów, i jako takie nie wymagają znaczących zmian Oczekuje się, że w pojazdach nowej generacji niepalne media będą stosowane w filtrach powietrza obowiązkowo również na rynku wtórnym. Bezpieczeństwo pasażerów jest bowiem wartością, której nie da się zmierzyć – warto mieć to w pamięci doradzając klientowi w wyborze filtra powietrza.
Wymiana filtra powietrza
SOGEFI Filter Division aktywnie zachęca kierowców, mechaników oraz dystrybutorów do podejmowania świadomego wyboru, jeśli chodzi o filtr powietrza, zalecając kontrolę stanu tego filtra podczas każdej wymiany oleju. Niskiej jakości filtry powietrza mogą powodować problemy z rozruchem silnika, natomiast zanieczyszczony filtr może powodować większe zużycie paliwa oraz spadek mocy. Jedynie filtr powietrza wysokiej jakości jest w stanie odfiltrować cząsteczki zanieczyszczeń, zredukować hałas podczas zasysania powietrza, ryzyko dostania się do silnika cząsteczek wody oraz zminimalizować spadek mocy.
Wielofunkcyjny filtr powietrza
Filtry powietrza mają do spełniania ważną rolę. Ich kontrola jest jedną z kluczowych czynności podczas dorocznych przeglądów pojazdów w Europie Zachodniej i nie tylko. Dobry jakościowo filtr powietrza może zmniejszyć hałas towarzyszący zasysaniu powietrza, zredukować ryzyko przedostania się wody do silnika oraz zminimalizować spadek mocy. Jednak kluczową funkcją filtra jest dostarczanie czystego powietrza do silnika poprzez zatrzymywanie zabrudzeń, takich jak kurz, sadza czy różnego rodzaju związki chemiczne. Poprzez odfiltrowanie zanieczyszczeń, które w innym wypadku spowodowałyby szybsze zużycie części silnika, takich jak: zawory, cylindry, pierścienie, popychacze zaworów czy łożyska, filtr powietrza przedłuża czas eksploatacji silnika, zapewnia optymalne osiągi, a także zmniejsza spalanie paliwa oraz emisję CO2. Jakość filtrów powietrza możemy zmierzyć m.in. poprzez pomiar efektywności filtracji, mierzonej w procencie cząsteczek zatrzymanych przez medium filtracyjne. Zarówno oryginalne filtry powietrza, jak i zamienniki produkowane przez SOGEFI (obydwa identycznej jakości) osiągają efektywność na poziomie 99,9%. Innymi słowy, praktycznie każda cząsteczka potencjalnie groźna dla silnika jest zatrzymywana przez filtr powietrza, przedłużając czas eksploatacji silnika nawet mimo ekstremalnych warunków, takich jak bardzo wysoka lub niska temperatura czy zanieczyszczenia chemiczne.
Komentarze (0)