Paliwa i oleje

ponad rok temu  14.03.2022, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Nieprawidłowa praca podzespołu a jakość świeżego oleju

Dlaczego zdarza się, że krótko po zalaniu olejem wysokiej jakości silnik, skrzynia czy inny podzespół zaczyna pracować gorzej, a po kolejnej wymianie oleju wszystko wraca do normy?

Stosunkowo miarodajną wskazówką świadczącą o jakości zastosowanego oleju jest ocena czystości podzespołu. Wynika to z faktu, że każde niedociągnięcie w budowie oleju uwidoczni się w postaci nadmiernej ilości osadów, takich jak laki, szlam czy nagary. Oleje Ravenol mają za zadanie utrzymać zalane nimi podzespoły w czystości i doskonałej kondycji przez cały okres użytkowania, oczywiście z zachowaniem wymian oleju w odpowiednich interwałach. Oleje Ravenol powstają z doskonale dopasowanych, bardzo wysokiej jakości komponentów. Bardzo dobra ochrona oraz trwałość związana ze zdolnością do utrzymania wymaganych parametrów w trakcie eksploatacji pojazdu to znak firmowy tych produktów.
Warto uświadomić sobie, że zarówno oleje premium, jak i te spełniające minimalne wymagania jakości zaraz po zalaniu do sprawnego podzespołu mogą pracować tak samo dobrze, poprawiając kulturę pracy. Właściwie dobrany olej, spełniający nawet tylko minimalne wymagania, po wymianie nie może spowodować pogorszenia pracy podzespołu, oczywiście jeśli ten jest sprawny. Istotne jest to, że z upływem czasu gorszy olej coraz szybciej traci właściwości, także te myjąco-dyspergujące, co skutkuje osadzaniem się zanieczyszczeń powodujących przyspieszone zużycie.
W skrajnych przypadkach, zazwyczaj gdy m.in. mocno przekroczono interwał wymiany oleju, zanieczyszczeń może być tak dużo, że spowodują szybkie pogorszenie właściwości świeżego oleju, aż do zmiany jego parametrów poza dopuszczalny zakres. Przy skrajnym zanieczyszczeniu podzespołu mogą odrywać się całe skupiska (konglomeraty) osadów i blokować kanały olejowe, co może spowodować jeszcze większe problemy z prawidłowym działaniem podzespołu.
Gdy po zalaniu świeżego oleju podzespół zaczyna nieprawidłowo pracować, może występować problem z jego czystością. Wtedy nawet przy niewielkim przebiegu trzeba sprawdzić organoleptycznie stan zalanego oleju. Jeśli śmierdzi spalenizną, jest gęstszy i często czarny jak smoła, tj. brudniejszy niż poprzedni olej zlany po znacznie większym przebiegu, niezbędna jest kolejna wymiana, aby usunąć zanieczyszczenia. Usuwa się je wraz z olejem, który rozpuścił je w sobie i umożliwił ich wydostanie z podzespołu. Taki teoretycznie „świeży” olej ze zużytymi już na samym początku dodatkami nie jest w stanie utrzymać poprawnych właściwości w pełnym interwale wymiany.
W związku z tym nasze oleje padają czasem ofiarą robienia porządków. Dosłownie czyszczą i sprzątają ze złogów czy osadów zaniedbane podzespoły, do których zostały zalane po raz pierwszy. Szczególnie jeśli nie przestrzegano w nich interwałów wymian, nie skracano tych interwałów pomimo użytkowania w trudnych warunkach lub stosowano oleje źle dobrane czy też ma w nich miejsce wada konstrukcyjna czy materiałowa elementów samego podzespołu.
Bywa, że nawet przy regularnych wymianach podzespoły okazują się zanieczyszczone przez stosowane wcześniej oleje niskiej jakości, a nawet produkty oryginalne. Wynika to z tego, że oleje OE/OEM, tak jak wszystkie inne części, projektowane są oszczędnie, tj. tak, aby utrzymać auto w pełnej sprawności w okresie gwarancyjnym; potem może 
– a zdaniem producentów nawet powinno – zacząć się psuć i przynieść dochód z części i serwisu, a w konsekwencji zostać wymienione na nowe. Interwały wymian olejów także są dopasowane pod taki okres eksploatacji, więc skracanie ich wydaje się jak najbardziej uzasadnione.
Aby w miarę możliwości uniknąć podobnych niespodzianek, w przypadku gdy nie znamy stanu podzespołu, sugerujemy, aby przed pierwszym zalaniem oleju Ravenol (jeśli to możliwe i dozwolone przez producenta podzespołu) wykonać płukanie przeznaczonym do tego celu detergentem. Albo, jeśli producent na to nie zezwala lub gdy chcemy oczyścić podzespół w sposób bezpieczny bez stosowania agresywnych środków, można zastosować olej Ravenol i wymienić go, jeśli okaże się mocno zanieczyszczony i/lub praca podzespołu z racji jego zanieczyszczenia pogorszy się.
Zazwyczaj już po pierwszej wymianie oleju wszystko wraca do normy. Większej liczby wymian wymagają podzespoły bardzo zanieczyszczone lub małe z niewielką ilością oleju, nieposiadające pompy oleju czy filtra, często wyposażone w sprzęgła wielopłytkowe, na przykład sprzęgła Haldex. W ich przypadku, jeśli problemy pojawią się po zalaniu świeżego oleju, sugerowane jest rozebranie i oczyszczanie oraz wymiana uszczelnień.
Jak widać, nieprawidłowa praca podzespołu po zalaniu świeżego oleju wcale nie musi być spowodowana złą jakością tegoż. Czasem wręcz przeciwnie – wynika z jego doskonałych właściwości skonfrontowanych z zaniedbanym podzespołem.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony