– jakość produktu oryginalnego. Z Wojciechem Głowatym, Country Managerem Corteco Europe, rozmawia red. Mirosław Giecewicz.
- Proszę przybliżyć naszym Czytelnikom firmę Corteco. Skupmy się na razie na firmie jako podmiocie globalnym...
Corteco specjalizuje się w częściach zamiennych do samochodów w zakresie uszczelnień oraz systemów kontroli i tłumienia wibracji oraz oferuje dodatkowo interesujące części serwisowe, np. filtry kabinowe. Produkty Freudenberga znane są na świecie jako części pierwszego wyposażenia na rynku pierwotnym OE, przez co warsztaty, stosując części Corteco, korzystają z części zamiennych o oryginalnej jakości. Freudenberg jest wiodącym na świecie producentem pierwszego wyposażenia w zakresie uszczelnień i systemów kontroli i tłumienia wibracji, a także filtrów kabinowych. Corteco, jako specjalista IAM grupy Freudenberg, ma dostęp do kompetencji rozwojowej i zakładów produkcyjnych ulokowanych w filiach w 57 krajach. Corteco posiada w sumie 15 biur zlokalizowanych w Niemczech, we Włoszech, Francji, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Singapurze, USA, Chinach, Indiach i w Brazylii. Corteco posiada przedstawicielstwa w Rosji, Polsce, Japonii, Meksyku oraz w Serbii.
- Jak funkcjonuje struktura Corteco w Polsce?
Corteco na rynku polskim działa w formie biura reprezentującego całą organizację w zakresie handlowym, produktowym, marketingowym oraz szkoleniowym. Do podstawowych działań biura należy dopasowanie ogromnej oferty produktowej do specyfiki rynku polskiego, tworzenie i wspieranie sieci dystrybucyjnej. Działania promocyjne marki Corteco powadzone są zarówno za pośrednictwem wiodących mediów branżowych, jak i poprzez system szkoleń dla warsztatów.
- Tak jak zostało powiedziane – Corteco to specjalista od części zamiennych do samochodów w zakresie uszczelnień, systemów kontroli i tłumienia wibracji, a także dodatkowo części serwisowych. Proszę przybliżyć ofertę firmy.
Dzisiejsza oferta produktowa Corteco jako spółki-córki Grupy Freudenberg jest bezpośrednią kontynuacją specyfiki podstawowego materiału firmy – miękkiego tworzywa sztucznego Perbunan. Zostało ono pod koniec lat 30. po raz pierwszy zastosowane do masowej produkcji uszczelniacza typu Simmerring. Firma cieszy się pozycją największego na świecie producenta uszczelnień obrotowych. Nie ma dzisiaj producenta pojazdów czy innych urządzeń technicznych, który nie stosowałby tych uszczelnień. Na potrzeby rynku wtórnego oferta samych tylko uszczelniaczy obrotowych przekracza 7000 numerów referencyjnych do zastosowań zarówno w samochodach osobowych, jak i pojazdach użytkowych i maszynach roboczych. Naturalnym uzupełnieniem oferty uszczelnień obrotowych są uszczelki płaskie. Fruedenberg jest m.in. właścicielem japońskiej firmy Ishino TC, która specjalizuje się w produkcji wysoko zaawansowanych technicznie uszczelek wielowarstwowych MLS. Miękkie tworzywo sztuczne, zwane też elastomerem, ma również znakomite właściwości tłumiące drgania. W ten sposób firma Vibracoustic, należąca do grupy Freudenberg, jest od lat cenionym partnerem największych producentów pojazdów na całym świecie z ofertą ponad 2000 referencji poduszek silnika i skrzyni biegów, elastycznych kół pasowych i miękkich elementów zawieszenia. W roku 2012 doszło do połączenia strategicznego z duńskim koncernem Trelleborg, w wyniku którego powstała największa na świecie firma zajmująca się rozwojem i produkcją rozwiązań tłumiących drgania w pojazdach. Uzupełnieniem oferty produktowej są filtry kabinowe. Freudenberg od ponad 60 lat rozwija produkcję tworzyw sztucznych zwanych Vliesami. Posiadają one znakomite własności filtrujące, które wykorzystywane są przez producentów pojazdów. O istotnej roli firm w tym zakresie produktowym najlepiej świadczy fakt, że 2 z 3 nowych samochodów na świecie wyjeżdżają z linii montażowych z zamontowanym filtrem kabinowym micronAir. Dzisiejsza oferta produktowa filtrów kabinowych Corteco jest najszersza z dostępnych na rynku wtórnym i warsztaty mają do dyspozycji prawie 800 referencji do 99% parku samochodowego w Europie.
- Jeśli mechanik słyszy wyraz Corteco, to kojarzy mu się on często z niemieckojęzyczną nazwą Simmerring, czyli pierścieniem uszczelniającym. Jaka jest historia popularnej części wynalezionej przez austriackiego inżyniera Waltera Simmera?
Firma Freudenberg została założona w roku 1847 przez Carla Johana Freudenberga jako garbarnia skóry. Problemy z utrzymaniem sprawności maszyn garbujących były związane ze zbyt niską trwałością uszczelnień w formie sznura łojowego. W wyniku prac nad udoskonalaniem maszyn w roku 1926 dr inż. Walter Simmer skonstruował pierścień złożony z okręgu skórzanego naciągniętego na pierścień stalowy. Geniusz prostoty rozwiązania w oparciu o jak ważny wtedy materiał – skórę, zaowocował zmianą kierunku rozwoju firmy. W wyniku prowadzonych już wtedy prac nad wytworzeniem sztucznej skóry firma Freudenberg od drugiej połowy lat 20. ubiegłego wieku stała się jedną z najbardziej innowacyjnych firm w zakresie zastosowań miękkich tworzyw sztucznych w przemyśle motoryzacyjnym. W dniu dzisiejszym podstawowa zasada działania Simmerringu pozostaje taka sama jak prawie 90 lat temu. Rozwój produktu polega na poszukiwaniu w zakresie inżynierii materiałowej tworzyw o coraz większej odporności mechanicznej, chemicznej i temperaturowej przy rosnącej trwałości oraz – co w dzisiejszych czasach jest motorem postępu w produkcji nowoczesnych samochodów – materiałów dających wymierne oszczędności w zużyciu paliwa. Najnowsze konstrukcje uszczelniaczy typu Simmerring w silniku dają ponad siedmiokrotne zmniejszenie oporów w ruchu obrotowym w porównaniu do uszczelniaczy stosowanych jeszcze 20 lat temu. To wspaniałe rozwiązanie techniczne do tej pory jest niezastąpione w swoje funkcji i podlega ciągłemu rozwojowi.
- Wiem, że istnieją na rynku podróbki Simmerringów. Jaka jest zatem różnica między produktem Corteco a piracką kopią, po czym je odróżnić i w konsekwencji czym może grozić użycie nieoryginalnej części?
Zgadza się, istnieje ryzyko zakupu przez warsztaty pirackich kopii lub replik nieokreślonego pochodzenia uszczelniaczy, dlatego należy zachować szczególną ostrożność. Repliki wykazują dramatyczne braki w doborze odpowiedniego materiału i mogą ulegać przedwczesnemu starzeniu lub puchnąć, a tym samym tracić swoje parametry po krótkim czasie od zamontowania. Takie uszkodzenia mają negatywne skutki dla wizerunku warsztatu. Repliki i podróbki mogą wyglądać jak oryginał, ale technicznie są nieporównywalnie gorsze. Simmerring CORTECO® jest produkowany w wielkich seriach i ma na przykład spiralnie poprowadzone obrzeże z precyzyjnym odstępem od krawędzi uszczelniającej. Krawędź uszczelniającą tworzy zam-knięty obszar styku z wałem, spełniając tym samym wymagania OEM. Podróbki dostępne na rynku pozbawione są precyzji wykonania krawędzi, gdyż materiały użyte do ich produkcji są bardzo gruboziarniste i nie pozwalają na precyzję uszczelnienia, przez co ryzyko powstania wycieku w krótkim czasie jest bardzo realne. Krawędź uszczelniająca w strefie styku z wałem w uszczelniaczach Corteco® zaprojektowana jest tak, aby sprostać obciążeniom mechanicznym, termicznym i chemicznym podczas wielu tysięcy godzin pracy. Uszczelnienia krawędzi w podróbkach są niedbałe. Oznacza to, że pierwsze liniowe wycieki oleju mogą powstawać od ok. 50 do 140 godzin pracy. Jeśli krawędź ma zbyt małą średnicę lub niedokładnie dobraną sprężynę, następuje zbyt ciasna praca, która powoduje powstanie za wysokich temperatur, które w połączeniu z agresywnymi dodatkami w olejach doprowadzają do zwęglenia powierzchni, a tym samym do szybkiego powstania przecieku.
- Niedawno ulepszyliście katalog poduszek silnika i skrzyń biegów. Zawiera on blisko tysiąc referencji dla ponad 600 modeli samochodów. Jest się zatem czym chwalić...
Nowy katalog wprowadza kompleksowy przegląd wszystkich poduszek silnika i skrzyni biegów. Sam produkt jest popularną na rynku niezależnym częścią zamienną i odpowiada zarówno oczekiwaniom klienta, jak i parametrom rynku OE. O prawidłowym doborze i zestrojeniu elementów świadczy całkowite wytłumienie niepożądanych hałasów i wibracji poprzez specyficznie dopasowaną konstrukcję wewnętrzną i użyty materiał elastomeryczny. Oznacza to przede wszystkim zwiększoną żywotność, cichszą pracę oraz większy komfort i bezpieczeństwo podróżowania.
Zalety nowego katalogu można przedstawić w skrócie jako:
- czytelny opis i wyróżnienie kolorystyczne pomiędzy poduszkami silnika i skrzyni biegów, przez co wyszukiwanie staje się intuicyjne i eliminuje ryzyko pomyłki;
- zdjęcia produktów, które ułatwiają jednoznaczną identyfikację;
- wszystkie nowości – blisko 300 referencji – są oznakowane jako „New”;
- indeks numerów OE posiada odnośniki do numerów stron.
Firma Corteco specjalizuje się w częściach zamiennych do samochodów w zakresie uszczelnień oraz systemów kontroli i tłumienia wibracji oraz oferuje dodatkowo interesujące części serwisowe, np. filtry kabinowe.
- Co tak naprawdę Pana firma oferuje mechanikowi? Czy tylko niezbędne części zamienne, czy kryje się za tym coś więcej? Może filozofia, jakość oryginału, tradycja?
Dzisiejszy klient niezależnego warsztatu coraz częściej domaga się wykonania naprawy o trwałości porównywalnej z serwisami autoryzowanymi. Aby sprostać tym wymaganiom, warsztaty muszą w znacznej mierze opierać się na sprawdzonych dostawcach gwarantujących im „bezpieczną” jakość produktu przy równoczesnej szerokości oferty. Produkty Corteco niosą właśnie takie przesłanie – jakość produktu oryginalnego pochodzącego z tych samych linii produkcyjnych co części używane w ASO w cenie pozwalającej na konkurowanie z „serwisowymi” bez ryzyka utraty trwałości. Jeden dostawca – ponad 18 tys. produktów.
- Jak wygląda Wasza współpraca z warsztatami na rynku polskim? Jakie działania prowadzicie, aby docierać do mechaników oraz w jakim zakresie kreujecie ich świadomość odnośnie marki Corteco?
Warsztaty często bazują na utartych markach produktowych. W związku z tym, że Freudenberg dopiero 13 lat temu stworzył Corteco jako organizację skierowaną na rynek wtórny, znajomość marki jest w moim odczuciu wciąż niewystarczająca. Wiele osób jeszcze nie sięga po produkty Corteco ze świadomością, że uszczelniacze, elementy metalowo-gumowe czy filtry kabinowe pochodzą od największego na świecie producenta tychże wyrobów na pierwsze wyposażenie. Dlatego też staramy się docierać z tym przesłaniem do świadomości zarówno pracowników sprzedaży firm dystrybucyjnych, jak i bezpośrednio do mechaników. Uważam, że forma szkoleń technicznych poprzez pokazywanie najnowszych trendów rozwojowych i technologii montażu jest najlepszym argumentem tworzącym właściwy odbiór marki produktu – marki Corteco.
- Dziękuję za rozmowę.
Komentarze (0)