Narzędzia w warsztacie

ponad rok temu  24.03.2015, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Nieszczelności w układach klimatyzacji

Jedną z najczęstszych usterek układu klimatyzacji jest nieszczelność w obiegu czynnika chłodniczego. Istnieje kilka metod szukania nieszczelności, lecz nie każda z nich jest zgodna z obowiązującymi przepisami wprowadzonymi z dyrektywami unijnymi (2006/40/WE i 307/2008/WE).

Zgodnie z dyrektywą unijną (2006/40/WE i 307/2008/WE) został określony maksymalny dopuszczalny ubytek czynnika chłodniczego. W związku z tym nie można do szukania nieszczelności w układach klimatyzacji stosować czynnika chłodniczego. Niezgodne z dyrektywą staje się zatem poszukiwanie nieszczelności poprzez wprowadzenie czynnika i użycie elektronicznego detektora. Dotyczy to także wprowadzenia środka kontrastowego UV z czynnikiem i szukanie ubytków przy pomocy lampy UV. Obie te metody wychodzą z użycia w niektórych krajach Unii Europejskiej, chociaż ich stosowanie w Polsce nie jest jeszcze zabronione.


Artykuł 6, ustęp 3:
„Zakłady usługowe oferujące usługi serwisowe i naprawcze systemów klimatyzacji nie napełniają tych systemów fluorowanymi gazami cieplarnianymi, jeżeli z systemu wyciekła odbiegająca od normalnej ilość czynnika chłodniczego, do momentu zakończenia koniecznej naprawy”.

DYREKTYWA 2006/40/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 17 maja 2006 r. dotycząca emisji z systemów klimatyzacji w pojazdach silnikowych oraz zmieniająca dyrektywę Rady 70/156/EWG

Wykrywanie „na bąbelki”
Jest to najczęściej stosowana metoda polegająca na naniesieniu na przewody środka łatwo pieniącego się (np. aerozole do szczelności instalacji gazowych, woda z mydłem itd.). Warunkiem koniecznym jest, by w instalacji pozostało jakieś cząstkowe nadciśnienie. W przypadku jego braku lub by zwiększyć skuteczność tej metody, musimy doprowadzić ciśnienie z zewnątrz. Idealnie do tego nadaje się azot. W celu podłączenia do instalacji butli z azotem niezbędne jest zastosowanie reduktora oraz manometrów wraz z przewodami.
Wykorzystując zestaw do szczelności z butlą z azotem, dokonujemy testu polegającego na wprowadzeniu azotu pod ciśnieniem około 20 barów (niektóre układy można napełniać maks. 10 barami). Następnie odczytujemy ciśnienie, jakie zostało wprowadzone w układ i po około 20 minutach dokonujemy kontroli, czy nastąpił jego spadek. Jeśli jest on nawet niewielki, świadczy to o nieszczelności układu.

Wykrywanie gazem śladowym
Najnowszym i najlepszym sposobem do wykrywania nieszczelności w układzie klimatyzacji jest zastosowanie mieszaniny gazów składających się z 95% azotu i 5% wodoru. Jest ona nietoksyczna, niepalna, nie powoduje korozji i nie jest szkodliwa dla środowiska. Wodór ma najmniejsze naturalnie występujące cząsteczki, które ulatniają się nawet z minimalnych nieszczelności. Dokonujemy tego za pomocą elektronicznego detektora. Dlatego jest to wykrywanie niezawodne, tym bardziej, że detektor wykazuje niską „czułość poprzeczną” (czułość określająca wpływ innych gazów na wynik pomiaru).
Ponadto metoda ta sprawdza się w badaniu parownika, bowiem cząsteczki wodoru przedostają się z nieszczelności parownika przez otwory wentylacyjne do wnętrza pojazdu. Wodór jest w przeciwieństwie do R134a lżejszy od powietrza i układ klimatyzacyjny może być łatwo sprawdzony od góry. Badanie polega na wprowadzeniu gazu poprzez złącze serwisowe do opróżnionego lub jeszcze częściowo napełnionego układu klimatyzacji pod ciśnieniem 5 barów. Następnie mechanik przesuwa elektroniczny detektor wzdłuż przewodów i podzespołów klimatyzacji. W przypadku wykrycia przecieku urządzenie informuje sygnałami świetlnymi i dźwiękowymi.
Zestaw do wykrywania nieszczelności firmy Magneti Marelli jest w stanie wykryć przecieki o wielkości zaledwie 0,3 g. Nadaje się również do klimatyzacji napełnionych nowym czynnikiem R1234yf. Aby wykryć nieszczelność parownika, wystarczy trzymać sondę wykrywacza na wylocie kratek nawiewu.
W przypadku zużycia cylindra mieszaniny gazów dołączonego do zestawu istnieje możliwość dokupienia oddzielnie dodatkowego cylindra z gazem. Zastosowanie tej metody pozwoli nam na zlokalizowanie nawet najmniejszej nieszczelności zgodnie z najnowszymi dyrektywami unijnymi. Dyrektywy unijne powinny zacząć obowiązywać w tym roku również w Polsce (w pozostałych krajach Uni Europejskiej już obowiązują).

Film prezentujący użycie zestawu do sprawdzania nieszczelności dostępny jest na portalu www.youtube.com kanał: magnetimarellipolska

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony