Firma Castrol postanowiła uprościć swoją ofertę dla pojazdów ciężarowych. Dotychczasowe oleje Enduron i Tection Global zostaną zastąpione serią o nazwie Vecton
- Postanowiliśmy uprościć i ujednolicić naszą ofertę dla tej grupy odbiorców – mówi Paweł Mastalerek, kierownik działu technicznego Castrol w Polsce. - Z jednej strony jest to dla nas lepsze promowanie produktu pod jedną nazwą, a z drugiej prostszy wybór dla nabywców.
Użytkownicy dużych pojazdów będą mieli do wyboru oleje: Vecton, Vecton Fuel Saver oraz Vecton Long Drain. Produkty nowej gamy spełniają wymagania zdecydowanej większości samochodów ciężarowych, dostawczych i autobusów. Zmiana nazewnictwa ma uprościć wybór właściwego oleju.
W nowej ofercie jest osiem olejów w trzech kategoriach lepkości. Wśród nich są także produkty niskopopiołowe do silników spełniających normę Euro 6, wyposażonych w systemy wtórnej obróbki spalin. Najbardziej zaawansowane technologicznie są oleje syntetyczne o lepkości 5W-30, przeznaczone do najnowocześniejszych silników. Vecton Fuel Saver 5W-30 jest produkowany w dwóch wersjach – E6/E9 i E7. Pierwsza przeznaczona jest do silników Euro 5 i 6, druga natomiast stworzona z myślą o jednostkach napędowych Euro 4 i 5, które nie są wyposażone w filtry DPF. Nazwa Fuel Saver, czyli oszczędzający paliwo, nie jest na wyrost – oba oleje zmniejszają zużycie paliwa nawet o 1% w porównaniu z silnikiem Euro 5 pracującym na nowoczesnym oleju 15W-40.
Kolejne cztery oleje nowej serii charakteryzują się lepkością 10W-40. Vecton Long Drain 10W-40 przystosowany jest do wydłużonych przebiegów między wymianami. Do wyboru są syntetyczne Vecton Long Drain 10W-40 LS i Vecton Long Drain 10W-40 E7. Pierwszy z nich jest niskopopiołowy i można go stosować również w najnowszych silnikach. Drugi zaś sprawdzi się w jednostkach napędowych spełniających niższe normy emisji spalin Euro 2, 3 i 4. Oba oleje typu Long Drain są przystosowane do przebiegów między wymianami sięgającymi nawet 100.000 km.
Vecton 10W-40 to półsyntetyczny olej przeznaczony do ciężarówek, autobusów i samochodów dostawczych z silnikami Diesla, spełniających normę Euro 3 lub starszą. Ma m.in. aprobaty Renault RLD-2 i MAN M 3275-1. Drugi z olejów o tej lepkości przeznaczony jest do pojazdów, których silniki spełniają normę ACEA E9 i są wyposażone w systemy wtórnej obróbki spalin. Takie jednostki mogą pracować wyłącznie na oleju niskopopiołowym, a Vecton 10W-40 LS te wymagania spełnia.
Gamę zamykają produkty o lepkości 15W-40. Do wyboru jest Vecton 15W-40 (spełniający wymagania takich norm jak ACEA E7 czy API CI-4) i 15W-40 CJ-4 . Ten drugi to olej niskopopiołowy, przeznaczony do najnowszych samochodów europejskich i amerykańskich producentów, który spełnia wymogi norm ACEA E7/E9 czy API CJ-4.
- Rodzina olejów Vecton to efekt dwudziestu tysięcy testów w laboratoriach, dwóch i pół miliona kilometrów testów silnikowych oraz miliona dwustu tysięcy kilometrów podczas prób drogowych, w których wały korbowe silników wykonały łącznie ponad cztery miliardy obrotów. To pozwoliło nam dokładnie sprawdzić właściwości olejów Vecton – wyjaśnia Paweł Mastalerek.
Jak wykazały badania, oleje nowej gamy przewyższają nawet do 40% wymagania API i ACEA w zakresie ochrony przed zużyciem. Jak wspomniano wyżej, pozwalają też zmniejszyć zużycie paliwa i wydłużyć przebiegi między wymianami.
Te parametry wychodzą naprzeciw aktualnym potrzebom przewoźników. Dzisiaj, aby liczyć się w branży transportowej, trzeba wykorzystać do maksimum możliwości swojej floty. Trudna sytuacja na rynku, olbrzymia konkurencja i niskie marże wymuszają szukanie ograniczania kosztów na każdym etapie. Co prawda wydatki na oleje silnikowe stanowią zaledwie ok. 1% łącznych kosztów prowadzenia firmy, jednak przy dużej flocie pojazdów może to oznaczać konkretną kwotę np. w skali roku. Poza tym lepiej zamiast szukać tańszego oleju, wybrać olej dobry, charakteryzujący się stabilnymi parametrami, co w efekcie pozwoli zmniejszyć zużycie paliwa i wydłużyć przebieg między wymianami.
Takim olejem jest każdy z serii Castrol Vecton. Ich cechą charakterystyczną jest użyta w nich technologia „System 5 Technology”, która pozwala zmaksymalizować osiągi w pięciu kluczowych zakresach: zmniejsza zużycie paliwa, zwiększa moc, wydłuża żywotność, zmniejsza zużycie oleju i wydłuża przebiegi między wymianami. Dzięki tej unikatowej technologii oleje gamy Vecton utrzymują lepkość na niemal jednakowym poziomie. Poprawione zostały: zdolność do rozpraszania sadzy, ochrona przeciwzużyciowa i odporność na korozję. Ograniczona została z kolei ilość osadów gromadzących się na tłokach.
Wraz z przebiegiem zwiększa się lepkość oleju, przez co rosną opory wewnętrzne silnika i tym samym wzrasta zużycie paliwa. W oleju Vecton przyrost lepkości jest niewielki mimo wydłużenia przebiegów między wymianami. Dzięki temu silnik oszczędniej spala paliwo, niższe jest także zużycie samego oleju. Koszt paliwa stanowi największy wydatek w firmach transportowych. Zmniejszenie zużycia nawet o 1% (jak w przypadku olejów Vecton Fuel Saver 5W-30) w połączeniu z wydłużonymi przebiegami między wymianami może dać oszczędności na poziomie wydatków, które właściciel przeznacza na przeglądy związane z wymianą oleju, a nawet nieco wyższe.
Klaudiusz Madeja
Komentarze (0)