TotalEnergies wprowadza na rynek zupełnie nową gamę olejów do pojazdów ciężarowych – Rubia Optima. Pod względem parametrów technicznych i jakościowych nowe produkty są zgodne z najbardziej rygorystycznymi specyfikacjami API CK-4, ACEA: E8 i E11, oraz wymagającymi homologacjami konstruktorów, takich marek jak Mercedes-Benz, Volvo, Mack, Cummins, Scania czy MAN.
Drastyczne zaostrzenie norm API i ACEA wynikające po części z obostrzeń ekologicznych, a także istotne (również ekologiczne) innowacje techniczne w pojazdach ciężarowych znacząco podniosły poprzeczkę wymagań wobec olejów do pojazdów ciężarowych. Z tego względu Total- Energies zdecydował się na wymianę całej gamy swoich produktów w tym sektorze. Zastosowanie w olejach Rubia Optima innowacyjnych technologii umożliwia nie tylko spełnienie nowych wymagań, ale także pozwala na lepszą ochronę współczesnych silników. Wpływa także na redukcję spalania i emisji szkodliwych substancji w spalinach.
Kluczowe wymagania
Głównym wyzwaniem dla inżynierów były nowe specyfikacje API: CK-4 oraz ACEA: E8 i E11, które znacząco zaostrzają wymagania jakościowe dla olejów silnikowych. Bez radykalnych zmian technologicznych na etapie produkcji po prostu nie da się ich spełnić.
API CK-4 to najnowsza norma, która w stosunku do poprzedniej (CJ-4) znacząco zaostrza wymagania jakościowe. Wymóg poprawy odporności na utlenianie (o 100%!) oraz utraty lepkości na skutek ścinania i napowietrzania oleju to prawdziwa rewolucja. CK-4 podwyższa także wymagania dotyczące ochrony przed „zatruciem” katalizatora, blokowaniem DPF-a, zużyciem silnika, osadami na tłokach i wzrostem lepkości oleju związanym ze zwiększoną ilością sadzy (wymóg lepszej dyspersji).
ACEA E8 i E11 to dla odmiany wydane w 2022 roku zaostrzone specyfikacje jakościowe do, odpowiednio, ACEA: E6 i E9. Nowe specyfikacje znacząco zwiększają wymagania co do utleniania oleju zgodnie z wymaganiami API CK-4, ale również podnoszą wymagania co do właściwości przeciwzużyciowych tulei i pierścieni (nowy test silnika – Mack T12). Dodatkowo zaostrzono wymagania dla czystości tłoków, zapiekania pierścieni i szlamów w silnikach przy stosowaniu paliwa o podwyższonej ilości biokomponentów, które są wymagane w Europie (nowy test silnika – Mercedes-Benz). Zupełną nowością jest obowiązkowy test na odporność oleju na napowietrzanie (nowy test silnika – Caterpillar).
Odpowiedź TotalEnergies
Aby spełnić opisane wymagania, w gamie produktów Rubia Optima zastosowano zaawansowaną technologię Inno-Boost. W składzie oleju użyto dodatków zawierających odpowiednią kombinację przeciwutleniaczy. Te aktywne cząsteczki hamują powstawanie rodników utleniania i utrzymują nienaruszone łańcuchy węglowodorowe. W rezultacie lepkość oleju silnikowego pozostaje stabilna i utrzymuje właściwości oleju przez dłuższy czas. Znacząco wpływa to na żywotność silnika, jego moc, czystość, zużycie paliwa oraz ochronę układu oczyszczania spalin.
– Nowa gama Rubia Optima wykorzystuje technologię Inno-Boost, dzięki której istotnie odróżnia się od produktów starszej generacji – komentuje Andrzej Husiatyński z działu technicznego Total- Energies Marketing Polska. – Pozwala to nie tylko na spełnienie najnowszych specyfikacji jakościowych API CK-4, ACEA E8 i E11, ale także na dopasowanie się do wymagań producentów OEM dotyczących maksymalnych interwałów między wymianami oleju. Obserwowany wyraźny wzrost mocy silników ciężarowych z każdego litra pojemności pociąga za sobą wzrost ich obciążenia termicznego i znaczący wzrost tendencji oleju do utleniania. Stanowi tym samym wyzwanie dla producentów środków smarnych. Nowa gama Rubia Optima z zapasem spełnia te wymagania i – co równie ważne – wciąż nadaje się do starszych silników, tak aby spełniać oczekiwania całych, wielomarkowych i „wielopokoleniowych” flot pojazdów.
Więcej na: totalenergies.pl/rubia-optima
Komentarze (0)