W forum udział wzięło ok. 200 przedstawicieli branży napraw blacharsko-lakierniczych
To było wyjątkowe spotkanie sektora napraw blacharsko-lakierniczych. Na sali plenarnej przez dwa dni żywo dyskutowali właściciele i osoby zarządzające serwisami – i to właśnie problemy ich na co dzień dotyczące zdominowały konferencję. Mowa o XIV edycji Dyskusyjnego Forum Ubezpieczeń Komunikacyjnych, organizowanego przez Polską Izbę Motoryzacji.
– Mimo upływu lat spotykamy się nadal i sam już nie wiem, czy to dobrze, czy źle, bo skoro się spotykamy, to jest o czym rozmawiać, a i swego rodzaju integracja sektora blacharsko-lakierniczego postępuje. I to cieszy – powiedział podczas otwarcia konferencji Roman Kantorski, prezes Polskiej Izby Motoryzacji. – Zdawać by się mogło, że skoro się spotykamy, to problemów branży nie ubywa. To z kolei może smucić, ale nie do końca, bo nareszcie coś się zaczęło dziać i pewien optymizm wśród nas się pojawił. Mam na myśli wzrost skuteczności w uzyskiwaniu należnych nam, serwisom i finalnie właścicielom naprawianych pojazdów, kwot z tytułu napraw powypadkowych, w tym za same naprawy, za roboczogodzinę, samochody zastępcze.
Zaraz po referacie otwarcia mikrofon przejął Tomasz Szydlak, ekspert Polskiej Izby Motoryzacji, który w tym roku wcielił się w rolę prowadzącego. Sama obecność prowadzącego i ekspertów, m.in. Mariusza Szymańskiego, Macieja Brzezińskiego, Marcina Golisa, Łukasza Orzychowskiego, Łukasza Szaramy czy Marcina Nowaka, wymusiła na organizatorze korektę programu. To właśnie obecność tych znanych w branży ekspertów doprowadziła do niezliczonych pytań, rad i w efekcie szukania na miejscu rozwiązań, które można zastosować natychmiast w serwisie, a dokładniej – w relacjach między serwisami a towarzystwami ubezpieczeniowymi, głównie w obszarze uzyskiwania należnych kwot z tytułu napraw powypadkowych.
Forum to coroczna platforma, miejsce, gdzie spotykają się podmioty związane z likwidacją szkód komunikacyjnych. Początkowe założenie, jak sama nazwa wskazuje, to dyskusja na linii: firmy ubezpieczeniowe a sektor napraw blacharsko-lakierniczych. Z czasem jednak firm ubezpieczeniowych było coraz mniej i mniej. Dyskusji kontynuować nie chciały. Sektor B&L postanowił po raz kolejny zintegrować się i skupić na skutecznych rozwiązaniach swoich problemów, które najczęściej dotyczą: wypłacanych zaniżonych kwot za naprawy powypadkowe samochodów, stawki roboczogodziny, samochodów zastępczych itd. I właśnie te zagadnienia ujęte zostały w programie ubiegłorocznego forum. Ponadto na sali pojawili się też: st. post. Marcin Nowak z wydziału do walki z przestępczością przeciwko mieniu Komendy Miejskiej Policji w Kielcach, biegły sądowy z zakresu cyberprzestępczości; Maciej Dybaś, senior manager, Tax Advisory Services, Crido Business & Innovation Consulting; Kamil Radziejewski, dyrektor serwisu, AutoLakierColor; Aleksander Daszewski, radca prawny w Biurze Rzecznika Ubezpieczonych; Magdalena Rok-Konopa, adwokat, Polska Izba Doradców i Pośredników Odszkodowawczych; Łukasz Pawlak, dyrektor serwisu Truck Gigant; dr Łucja Kobroń-Gąsiorowska, adwokat, ekspert PIM, NCKG adwokaci, oraz Justyna Radek, aplikant radcowski.
Podczas konferencji dochodziło również do dyskusji uczestników spotkania, którzy podpowiadali i opowiadali o sposobach rozwiązywania konfliktów z ubezpieczycielami czy o nowatorskich pomysłach związanych z prowadzeniem serwisu blacharsko-lakierniczego.
Po raz pierwszy w historii Dyskusyjnego Forum Ubezpieczeń Komunikacyjnych problemami sektora blacharsko-lakierniczego zainteresował się Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców, który uczestniczył w wydarzeniu i z uwagą przesłuchiwał się referatom, komentarzom, a przede wszystkim żywiołowym dyskusjom, które dominowały podczas forum i z racji których, co trzeba przyznać, założenia programowe tego spotkania mocno się pozmieniały. Widać było, że przedstawiciele stricte sektora napraw B&L tego właśnie potrzebują i po to m.in. na forum przyjechali. Natomiast rolą rzecznika są działania na rzecz wprowadzenia w życie zapisów Konstytucji Biznesu. Występuje do właściwych organów władzy publicznej o interpretacje przepisów, wyjaśnienia prawne. Co istotne – informuje właściwe organy nadzoru lub kontroli o nieprawidłowościach w funkcjonowaniu organów administracji publicznej, wnosi skargę nadzwyczajną do Sądu Najwyższego, informuje właściwe organy o dostrzeżonych barierach i utrudnieniach w zakresie wykonywania działalności gospodarczej na terytorium Polski. Bierze również udział w pracach nad projektami ustaw, które wpływają bezpośrednio na sektor MŚP. Zwraca się o wszczęcie postępowania administracyjnego, wnosi skargi i skargi kasacyjne do sądu administracyjnego, a także uczestniczy w postępowaniach – na prawach przysługujących prokuratorowi. Polska Izba Motoryzacji z pewnością podtrzyma dialog z rzecznikiem, a o efektach współpracy będziemy informowali na bieżąco.
Jednym z istotnych elementów forum był wieczorny bankiet integracyjny, podczas którego rozstrzygnięto plebiscyt „Złota Lakiernia”. Na ten werdykt rynek blacharsko-lakierniczy czekał okrągły rok. Nagrodę zdobyły Auto Special (w kategorii serwisów autoryzowanych) i Grupa Janisz (serwisy niezależne). Zwycięzcom gratulujemy!
Kolejne Dyskusyjne Forum Ubezpieczeń Komunikacyjnych odbędzie się pod koniec roku.
Komentarze (0)