Paliwa i oleje

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Nowa technologia

stawia czoło wysokim cenom oleju napędowego

Wzrost cen paliwa do silników diesla oznacza kolejne obciążenia dla przedsiębiorców zajmujących się transportem drogowym.

Technologia redukcji emisji substancji szkodliwych – BlueTec – dla pojazdów użytkowych z silnikiem diesla skutecznie przeciwdziała tej tendencji, łącząc przy tym w wyjątkowy sposób aspekty ekologiczne z korzyściami ekonomicznymi.
Dzięki nowej technologii można zaoszczędzić od 1500 do 2000 l oleju napędowego przy średnim przebiegu 150 tys. km rocznie w ruchu dalekobieżnym. Ekonomiczna jazda, którą ćwiczy się na szkoleniach ECO (dotyczących ekonomicznej jazdy), organizowanych przez Mercedes-Benz dla kierowców samochodów ciężarowych, i którą ustawicznie ocenia system FleetBoard, daje dodatkową oszczędność paliwa w wysokości ok. dziesięciu procent.
<942600a2004f4076.jpg>
Oferowane przez Mercedes-Benz ciężarówki z serii Actros i Axor to pojazdy należące do najbardziej ekonomicznych wśród konkurencji. Międzynarodowe testy porównawcze przeprowadzane przez czasopisma specjalistyczne wykazały, że szczególnie atrakcyjną ofertą są wcześnie udostępnione pojazdy z rodziny BlueTec 5, charakteryzujące się wyjątkowo niską emisją substancji szkodliwych. Technologia ta jest korzystna dla środowiska, a w ostatecznym rozrachunku opłaca się także przewoźnikom. Ciężarówki z technologią BlueTec 5 dla silników diesla spełniają normę emisji spalin Euro 5, która od października 2009 r. będzie obowiązywała dla wszystkich nowo rejestrowanych samochodów ciężarowych.
Pojazdy należące do tej rygorystycznej kategorii redukcji spalin emitują do 80 proc. mniej substancji szkodliwych, takich jak tlenki azotu czy cząsteczki stałe, niż dopuszcza obecnie obowiązująca norma Euro 3.

Oszczędzanie paliwa łatwiejsze dzięki skrzyni biegów nowej generacji
Koncepcja obsługi pojazdu przez kierowcę jest co najmniej równie ważna jak parametry techniczne. Aby wykorzystać potencjał ekonomiczny tkwiący w projekcie technicznym w rzeczywistym ruchu na trasie, stosuje się coraz to nowsze rozwiązania. Niezbędne są funkcje wspomagające pracę kierowcy. Dlatego już dziesięć lat temu w ciężarówkach Mercedes-Benz Actros przeznaczonych do transportu dalekobieżnego ręczne sterowanie skrzynią biegów zostało całkowicie zastąpione sterowaniem częściowo lub w pełni automatycznym. Kolejny etap w rozwoju całkowicie automatycznej skrzyni biegów jest już na wyciągnięcie ręki. Mercedes PowerShift to 12- i 16-stopniowa, w pełni zautomatyzowana skrzynia biegów nowej generacji – będzie ona stopniowo wprowadzana w roku 2006. Skrzynia Mercedes PowerShift nowej generacji jest do 60 kg lżejsza. Tam, gdzie do tej pory wykorzystywano np. przekładnię przyspieszającą z jednostopniowym przełożeniem, w przypadku skrzyni Mercedes PowerShift zastosowano przełożenie bezpośrednie, a to sprzyja oszczędności paliwa. Inne funkcje, takie jak tryb manewrowy, tryb Power, tryb Rock-Free (“bez szarpania”) i tryb EcoRoll również przyczyniają się do ograniczenia zużycia paliwa, a przy tym jeszcze skuteczniej i bardziej komfortowo pomagają kierowcy w najróżniejszych sytuacjach drogowych. Ponadto w odczuwalny sposób skrócona została długość biegów.

Szkolenia ECO – zużycie paliwa mniejsze o dziesięć procent
Szkolenia ECO, od wielu lat organizowane przez Mercedes-Benz, wykazały, że dzięki treningowi można zmniejszyć zużycie paliwa o dziesięć procent. Nawet najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne wspomagające kierowcę, jak częściowo lub całkowicie automatyczna skrzynia biegów, muszą być umiejętnie wykorzystywane w ciężkiej, codziennej pracy. Trenowanie takiej sprawności wchodzi w zakres stale udoskonalanej oferty informacyjnej i szkoleniowej, którą od ponad 30 lat Mercedes-Benz kieruje do kierowców.
<94323205b3965.jpg>
Oprócz intensywnego, fachowego instruktażu dotyczącego pojazdu i techniki, odbywającego się przy przejmowaniu nowego samochodu ciężarowego, w ostatnich dziesięcioleciach – ze względu na ceny paliwa, które znają tylko jedną tendencję: wzrostową – w zakładach w Wörth na znaczeniu ogromnie zyskały szkolenia profesjonalne. Podstawowe przesłanie tych szkoleń jest proste i zrozumiałe: kto jeździ ekonomicznie, ten oszczędza paliwo, zmniejsza zużycie samochodu, zwiększa bezpieczeństwo jazdy i przyczynia się do ochrony środowiska. A dodatkowo zmniejsza się obciążenie kierowcy.
Już przed ponad 30 laty, gdy pierwsze kryzysy energetyczne wstrząsnęły gospodarką, w największej w Europie fabryce produkującej samochody ciężarowe szykowano pakiety informacyjne mające na celu bliższe zapoznanie klientów z właściwą obsługą pojazdów. Tutaj też swój początek mają: centrum obsługi klientów w Wörth oraz szkolenia profesjonalne. W centrum informacyjnym dla kierowców w Wörth codziennie można uzyskać cenne porady teoretyczne i praktyczne – opracowane pod kątem dydaktycznym i przygotowane dla każdej z branż. Oferta obejmuje cztery programy w zakresie ekonomicznej jazdy: kilkugodzinne szkolenie ECO organizowane w terenie, jednodniowe szkolenie ECO (również w terenie), dwudniowe intensywne seminarium ECO – wszystkie dla kierowców ciężarówek, jak również trzydniowe seminarium ECO przygotowane specjalnie dla instruktorów w przedsiębiorstwach przewozowych. Po dwudziestu latach doświadczeń w zakresie seminariów ECO w Wörth można zdecydowanie stwierdzić, że uczestnicy z reguły potrafią osiągnąć dziesięcioprocentowe oszczędności w codziennej pracy – kierowca musi tylko konsekwentnie stosować zasady ekonomicznej i przewidującej jazdy.

FleetBoard – przejrzyste informacje o ekonomicznej jeździe
Zużycie paliwa całej floty pojazdów można na stałe zmniejszyć o pięć do dziesięciu procent dzięki systemowi FleetBoard, który dostarcza przejrzystych informacji o tym, co się dzieje w parku samochodowym. Ta internetowa usługa, oparta na rozwiązaniach telematycznych w połączeniu ze szkoleniami profesjonalnymi i seminariami ECO, przynosi wymierne efekty. Dane z komputera pokładowego ciężarówki przesyłane są drogą telefonii komórkowej do centralnego serwera, tam przetwarzane, a następnie poprzez Internet udostępniane – po wprowadzeniu odpowiedniego hasła – spedytorowi. Tą samą drogą można przesłać dane od spedytora do ciężarówki. W przypadku usług zarządzania flotą z ciężarówki odczytuje się takie dane techniczne, jak średnie zużycie paliwa, zachowanie podczas hamowania i przełączania biegów, przebieg, a także terminy przeglądów technicznych.
Bardzo istotne jest przyznawanie ocen za ekonomiczną jazdę; na tej podstawie przedsiębiorca dobiera konieczne działania szkoleniowe dla swoich kierowców, opracowuje system premii oraz udziela wskazówek, w jaki sposób jeszcze ekonomiczniej i wydajniej, pod względem energetycznym, korzystać z samochodu. Szkoleniowcy w przedsiębiorstwach, które chcą skutecznie stosować FleetBoard w swoich parkach samochodowych, mogą liczyć na wsparcie ze strony profesjonalnych instruktorów centrum obsługi klienta Mercedes-Benz w Wörth.
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony