Master-Sport podnosi standard OE
Własność intelektualna bywa najlepszym motorem współzawodnictwa dostawców technologii, a dla sztabu specjalistów zaangażowanych w prace badawczo-rozwojowe okazją do twórczego zaangażowania na polu podniesienie bezpieczeństwa zmotoryzowanych. Wahacz z kompensatorem zużycia wzbogacony o inteligentny amortyzator? Innowacyjne propozycje łamią od niedawna stereotypy i przekraczają granice niemożliwego.
Stały wzrost prędkości, a też osiągane przebiegi przez współcześnie użytkowane pojazdy stawiają przed inżynierami zadanie sprostania oczekiwaniom na polu zapewnienia komfortu jazdy i bezpieczeństwa zmotoryzowanych. Wyzwaniem jest dziś układ zawieszenia, którego komponenty składowe gwarantują zachowanie charakterystyki pracy w różnych warunkach drogowych i przy różnych temperaturach otoczenia.
Konstruktorzy przy projektowaniu nowatorskich rozwiązań biorą dziś pod uwagę przede wszystkie takie aspekty, jak prawidłowe odprowadzenie ciepła. Oczywiście amortyzatory w zawieszeniach samochodów powinny spełniać różne inne wymagania eksploatacyjne, takie jak np. niezmienność charakterystyki działania przez cały okres użytkowania, czy też zadowalającą skuteczność działania bez względu na warunki ruchu pojazdu.
Na polu ulepszania propozycji rynkowych spore wysiłki poczynili niedawno inżynierowie z firmy Master-Sport-Automobiltechnik (MS) GmbH. Mowa o propozycji, która okazuje się być nieczuła na amplitudy temperatur, jakie towarzyszą pracy amortyzatora. Dlaczego to tak istotna innowacja?
Owszem, w samochodach wyższej klasy są stosowane elektroniczne układy sterujące siłą tłumienia drgań i działaniem amortyzatora. Bezpieczeństwo zarezerwowane dotąd tylko dla modeli z wyższej półki cenowej można teraz zaproponować posiadaczom pojazdów z niższej półki cenowej i tym z rynku wtórnego. Pokusa to niemała, zwłaszcza że mowa o propozycji wybitnie ekonomicznej, skoro dedykowanej rynkowi aftermarket.
Inteligentny amortyzator Master-Sport (MS)
Amortyzatory hydrauliczne tłumią drgania i osłabiają wstrząsy dzięki dławieniu przepływającej przez przewężenie cieczy, a jak wiadomo, każdy płyn, a olej szczególnie, zmienia swoją lepkość wraz ze zmianą temperatury. Standardowy amortyzator jest napełniany specjalnym olejem, i to właśnie on i układ zaworów odpowiada za siłę tłumienia. Krótko mówiąc, w typowym amortyzatorze olejowym auto na mrozie jest bardzo twarde - kierowcy mówią, że się „tłucze", a po rozgrzaniu staje się bardziej komfortowe. Jednak część użytkowników zauważa, że w wysokich temperaturach otoczenia i jeździe po nierównej drodze auto zaczyna „pływać". To efekt niskiej lepkości oleju. I tu dochodzimy do przewagi innowacyjnej propozycji, bo nieczułej na amplitudy temperatur.
Fot 1: Inteligentne amortyzatory powstały, by warsztaty mogły swoim klientom oferować bezpieczeństwo zarezerwowane dotąd tylko dla modeli z wyższej półki cenowej
Klasyczny przykładowy amortyzator, którego siłę tłumienia bada się przy +20 ºC przy temperaturze od -20 do 60˚C (temperatura robocza) deklarować może się aż 60% wzrostem przy -20 ºC i 30% spadkiem siły tłumienia przy temperaturze 60 ºC. W warunkach klimatycznych środkowej Europy amortyzator może być sprawniejszy albo tracić swoje właściwości (w zakresie: 160%-70% ) nawet dwukrotnie co znacznie wychodzi poza tolerancje wymagań. Inteligentny amortyzator Master-Sport w tych samych warunkach osiąga zgoła inne rezultaty. Przy tych samych pomiarach siła wacha się od 110-90%. Po zamontowaniu amortyzatora z nowym układem zaworowym, bo wzbogaconym o bimetalową sprężynę, osiągnięto zamierzony efekt projektu - przebieg siły tłumienia drgań w zależności od amplitudy temperatur okazał się być o wiele bardziej harmoniczny w porównaniu do amortyzatora konwencjonalnej konstrukcji. Jak łatwo zauważyć, produkt Master-Sport deklaruje się niepogorszonymi walorami w bardzo szerokim zakresie zmian temperatury.
- Nasze testy porównawcze dowodzą, że siła tłumienia konwencjonalnych amortyzatorów okazuje się być aż 3-krotnie bardziej podatna na zmianę amplitudy temperatur pracy - podkreśla Wacław Urbanik z firmy MASTER-SPORT-AUTOMOBILTECHNIK (MS). - Siła tłumienia wzrasta przy minusowych temperaturach, a spada przy wzroście temperatury, co oczywiście nie jest korzystne dla zachowania możliwie stałego kontaktu bieżnika opon na każdej do pomyślenia nawierzchni. W naszych amortyzatorach znamienne jest to, że innowacja ta tylko nieznacznie podraża koszty produkcji, a daje wyraźną poprawę bezpieczeństwa i komfortu użytkowników samochodów. Nasza propozycja została sprawdzona także pod kątem niepogorszenia właściwości na bardzo długich dystansach, dlatego możemy klientom udzielić i udzielamy gwarancji na przebieg 80 tys. km.
Innowacyjne rozwiązanie jest już chronione patentem (Patent PCT/PL2015/000130).
Dodajmy, że prace badawcze nad inteligentnym amortyzatorem zostały sfinansowane przy wsparciu funduszy unijnych, a firma MASTER-SPORT będzie rozwijać ową technologię.
Wahacz z kompensatorem zużycia
Nierówności dróg stanowią prawdziwe wyzwanie dla elementów odpowiedzialnych za przenoszenie obciążeń przez koła jadącego samochodu na układ resorujący. W przegubie kulistym (sworzniu wahacza) jest zwykle para elementów ruchomych – panewka z modyfikowanego tworzywa i sworzeń kulisty. Konwencjonalne rozwiązania (te standardowe) opierają się na zabezpieczeniu takich części ruchowym osłoną wypełnioną smarem. W trakcie zwyczajowej eksploatacji panewka się wyciera. Powstaje luz, który sprawia, że zawieszenie hałasuje. Jak ograniczyć zwyczajowe zużycie elementów? Receptą na ograniczenie owych luzów jest specjalny pierścień. I tu innowacyjny pomysł doczekał się zgłoszenia patentowego na wzór użytkowy w Polsce – nr wynalazku: 0597_01v10.
- Luz między sworzniem a panewką jest kompensowany samoczynnie, co oczywiście wydłuża czas eksploatacji przegubu kulistego, ogranicza niepokojące stuki zawieszenia i poprawia bezpieczeństwo jazdy – dowodzi Kamil Prorok z działu projektowania i wdrożeń Master-Sport Polska. - Siła przełamania sworznia jest wyższa niż u konkurencji o ok. 15 do 50 % - w zależności od jakości propozycji naszych rywali.
Komentarze (0)