Wydarzenia

11 miesięcy temu  27.11.2023, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Nowe technologie i trendy w serwisowaniu pojazdów ciężarowych II konferencja Truck&Serwis

Pierwsza konferencja Truck&Serwis odbyła się w 2014 roku przy okazji Targów Techniki Motoryzacyjnej. Tegoroczne spotkanie specjalistów z dziedziny serwisowania i napraw konstrukcji samochodów ciężarowych organizowane przez Instytut Technologii Karoserii (ITK) miało miejsce 25 października w Pile. Partnerem technologicznym wydarzenia była firma Herkules Auto-Technika, dostawca technologii diagnostycznych i naprawczych dla serwisów pojazdów użytkowych.

Tegoroczna konferencja została podzielona na dwa bloki: teoretyczny i prezentację podstawowych technologii napraw konstrukcji pojazdów użytkowych. Blok prezentacji zorganizowano w hotelu Arche, a pokazy technologii w autoryzowanym serwisie Mercedes-Benz należącym do Grupy Gibas.
W konferencji udział wzięli zarówno eksperci z branży serwisowania pojazdów, jak i przedstawiciele warsztatów naprawczych. Prezentację tematów wzbogaciło wystąpienie przedstawiciela kancelarii prawnej zajmującej się optymalizacją zysków z napraw wykonywanych na zlecenie firm ubezpieczeniowych.
Część teoretyczna dotyczyła technologii oraz kluczowych aspektów związanych z organizacją serwisów samochodów użytkowych, optymalizacji procesu likwidacji szkód komunikacyjnych, urządzeń oraz organizacji technologii napraw powypadkowych i diagnostyki pojazdów, systemów napraw kabin samochodów użytkowych oraz systemów i technologii zabezpieczania antykorozyjnego, także pokryć lakierniczych w pojazdach użytkowych. Niezwykle ciekawie wypadła prezentacja przedstawiciela Politechniki Bydgoskiej, której tematem był wpływ kolizji pojazdu na parametry mechaniczne pojazdów oraz nowe metody badania zakresu uszkodzeń.
Prelegentami II konferencji Truck&Serwis byli: Sławomir Zwalich – specjalista do spraw projektowania oraz planowania i technologii serwisów pojazdów użytkowych, prowadzący firmę projektowo-doradczą Koncept Serwis i współpracujący z Herkules Auto-Technika; Bogusław Raatz – ekspert w dziedzinie technologii serwisowania pojazdów, autor wielu książek i artykułów o tej tematyce, od ponad 30 lat prowadzący firmę Herkules Auto-Technika; Sławomir Gołąb – wieloletni pracownik serwisów blacharsko-lakierniczych, aktualnie właściciel wzorcowego warsztatu blacharsko-lakierniczego Aacolor oraz aktywny uczestnik rynku likwidacji szkód i audytor serwisów, współzałożyciel Sekcji Blacharsko-Lakierniczej przy Polskiej Izbie Motoryzacji; dr inż. Tomasz Kałaczyński – pracownik Politechniki Bydgoskiej im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich, współautor specjalności samochody i ciągniki na studiach II stopnia na kierunku mechanika i budowa maszyn; Piotr Ziegert – specjalista w dziedzinie technologii lakierniczych dla samochodów osobowych, użytkowych i przemysłowych związany z marką Kansai Helios; Marek Czarnigowski – radca prawny specjalizujący się w rozwiązaniach prawnych pomagających w zwiększeniu efektywności podczas likwidacji szkód komunikacyjnych.
Otwarcia konferencji dokonał Bogusław Raatz, prowadzący obrady w imieniu głównego partnera strategicznego Herkules Auto-Technika. Część prezentacyjną rozpoczął Sławomir Zawalich z firmy Koncept Serwis. Prelegent zwrócił uwagę na odpowiednią kolejność czynności oraz decyzji podczas planowania, projektowania i budowy serwisów pojazdów użytkowych. Najwięcej uwagi poświęcił błędom popełnianym najczęściej przez inwestorów i projektantów. Przedstawiciele Herkulesa zademonstrowali najnowsze głowice do pomiaru geometrii układu jezdnego i ram nośnych pojazdów użytkowych. Przekonywali, że świadomie stosowana nowoczesna diagnostyka uszkodzeń pojazdów również może pozwolić na zwiększenie zysków serwisu.
Dr Kałaczyński z Politechniki Bydgoskiej prezentował zagadnienia związane z analizą modalną elementów karoserii i ram pojazdów nową metodą, nad którą pracuje jego uczelnia. Docelowo pozwoli ona na określanie stopnia uszkodzenia elementu podczas kolizji lub eksploatacji. Ma to umożliwić stwierdzenie przydatności do dalszego użytkowania elementu po naprawie lub konieczność wymiany części. Do tej pory to jeden z najpoważniejszych problemów podczas likwidacji szkód komunikacyjnych, zwykle stanowi to przedmiot niekończących się dyskusji lub niczym niepopartych arbitralnych decyzji. Piotr Ziegert z firmy Kansai Helios zaprezentował rzadko pokazywane metody zabezpieczania antykorozyjnego w procesach fabrycznych podczas produkcji pojazdów. Niezwykle ciekawie wypadło porównanie ich do technologii dostępnych w trakcie napraw powypadkowych w serwisach.
Po zakończeniu części teoretycznej uczestnicy spotkania zostali przewiezieni do serwisu Mercedes-Benz GTP Grupy Gibas. Ostatnim punktem konferencji była prezentacja przeprowadzona przez Krzysztofa Raatza z Centrum Szkoleniowego Herkules, dotycząca urządzeń i systemów do napraw z serii Truck System. Zaprezentowano zarówno urządzenia do napraw ram ciągników czy naczep, jak i urządzenia do prostowania kabin pojazdów. Prezentujący zwrócił uwagę na uniwersalność urządzeń Herkules Truck System i możliwość różnorodnej konfiguracji w zależności od specyfiki zastosowania. Następnie pokazano kompletny system do pomiarów geometrii układu jezdnego Truck Exam z możliwością sterowania smartfonem, tabletem lub z komputera przenośnego oraz urządzenie do kontroli kształtu ram z możliwością tworzenia protokołów pomiarowych. Nie zabrakło też demonstracji wyposażenia przeznaczonego do prac pomocniczych, jak podgrzewacze indukcyjne, zgrzewarki, urządzeń spawalniczych oraz innych narzędzi do napraw powypadkowych. Najwyższej klasy zgrzewarki inwerterowe oraz podgrzewacze indukcyjne weszły już do obowiązkowego wyposażenia serwisów naprawczych chcących w sposób profesjonalny i efektywny likwidować szkody komunikacyjne w pojazdach. Wśród dostawców tego typu urządzeń dominuje aktualnie francuska firma GYS, producent tego typu urządzeń istniejący od lat 60. ubiegłego wieku.
Konferencja została zakończona rozmowami nieoficjalnymi pomiędzy uczestnikami oraz wspólną kolacją. Organizatorzy konferencji Truck&Serwis mają nadzieję, że stanie się ona wydarzeniem cyklicznym i niebawem odbędzie się kolejna edycja.

Instytut Technologii Karoserii (ITK)

B1 - prenumerata NW podstrony

GALERIA ZDJĘĆ

Nowe technologie i trendy w serwisowaniu pojazdów ciężarowych II konferencja Truck&Serwis
Nowe technologie i trendy w serwisowaniu pojazdów ciężarowych II konferencja Truck&Serwis
Nowe technologie i trendy w serwisowaniu pojazdów ciężarowych II konferencja Truck&Serwis
Nowe technologie i trendy w serwisowaniu pojazdów ciężarowych II konferencja Truck&Serwis

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony