Raport skanowania pojazdu
Diagnozowanie samochodów już od dawna jest czynnością czasochłonną i wymagającą od mechaników dużej wiedzy i doświadczenia. Muszą umieć odczytywać i właściwie interpretować dziesiątki parametrów pracy, potrafić skorzystać i prawidłowo przeprowadzić procedury serwisowe, a także wykonywać pomiary oscyloskopowe.
Praktyka warsztatowa pokazuje, że nie zawsze serwis czy mechanik potrafią sobie poradzić z wyzwaniami, jakie stawiają współczesne samochody. Rezultatem tego są przypadki, gdy dany samochód stoi w warsztacie kilka dni lub odwiedził kilka okolicznych serwisów, a mimo to usterka nie została usunięta. Jak się okazuje, diagnoza nie jest taka prosta, a przecież czas to pieniądz!
SUN w testerach nowej generacji z serii PDL wprowadził funkcję odczytu błędów ze wszystkich systemów. Co istotne, proces ten jest realizowany w bardzo krótkim czasie – odczyt wszystkich kodów błędów ze wszystkich sterowników trwa średnio około 30 s. Po zeskanowaniu całego pojazdu tworzony jest raport (fot. 1), który zawiera listę wszystkich zeskanowanych systemów oraz kody błędów w nich zapisane. Istnieje możliwość rozróżnienia na raport przed naprawą (diagnostyczny) i po naprawie. Dzięki temu warsztat może przedstawić swojemu klientowi wyniki diagnozy i uzyskać akceptację czynności naprawczych, w ten sposób dysponuje również dokumentacją techniczną, która rzetelnie i kompleksowo opisuje rodzaj usterki i wykonanie naprawy. Co więcej, raporty te są automatycznie zapisywane w chmurze, tzw. Snap-on Cloud, dzięki czemu serwis z dowolnego urządzenia ma do nich szybki dostęp i możliwość ich analizowania, drukowania, przechowywania oraz przesyłania pocztą elektroniczną lub SMS-em do swoich klientów. Te możliwości wychodzą naprzeciw coraz większej potrzebie nowoczesnej komunikacji z klientami zarówno indywidualnymi, jak i instytucjonalnymi, którzy coraz częściej wymagają rzetelnej dokumentacji naprawy pojazdu.
Liczba wersji pojazdów, systemów, parametrów pracy, testów i procedur serwisowych wciąż rośnie. Znalezienie właściwej relacji między skutkiem i przyczyną problemu staje się coraz bardziej złożone. Wymiana części tylko na podstawie kodu błędu z reguły nie jest skuteczna. Przyczyną tego jest fakt, że w większości przypadków kod błędu informuje nas jedynie o skutku, a nie o powodzie usterki. Wiele różnych problemów może powodować zapisanie tego samego kodu błędu. Na przykład błąd wypadania zapłonu może być spowodowany zarówno usterką samego zapłonu, układu dolotowego oraz np. układu wtrysku paliwa. Jak w takiej sytuacji radzą sobie mechanicy? Zazwyczaj bazują na swoim doświadczeniu i wychodzą z założenia, że jeżeli wcześniej mieli podobny przypadek, to przyczyna bieżącej usterki będzie taka sama. Czy takie podejście jest skuteczne? Jak pokazuje praktyka warsztatowa, w bardzo wielu przypadkach niestety nie, czego rezultatem jest niepotrzebna wymiana podzespołów lub wizyta z tym samym problemem w kilku serwisach. Skuteczniejszym rozwiązaniem jest korzystanie z dostępnych systemów informacji technicznych, które podają możliwe przyczyny wystąpienia danego kodu błędu. To rozwiązanie też nie jest idealne, ponieważ w takich systemach podawane są informacje teoretyczne (co może być przyczyną) i to mechanik musi poświęcić czas na weryfikację wielu możliwych przyczyn.
W testerach SUN PDL 4100, 5600 i 8000 zastosowano inne rozwiązanie, a mianowicie opracowano i wdrożono unikatową bazę wiedzy o realnych i skutecznych naprawach. Różnica polega na tym, że opiera się ona nie na teorii, a na praktyce – faktycznie wykonanych naprawach w serwisach z całej Europy. W testerach tych wbudowano funkcję SureTrack, czyli system informacji technicznej o naprawach. SureTrack podaje najczęstsze faktyczne przyczyny usterki dla danego pojazdu, kodu usterki i przebiegu pojazdu na podstawie skutecznych napraw wykonanych w innych serwisach w całej Europie. Na fot. 2 pokazany został przykład, w jaki sposób przedstawiana jest ta informacja.
Na osi pionowej zaznaczona jest liczba występujących przypadków, natomiast na osi poziomej przebieg samochodu. W przypadku Peugeota 407 z silnikiem 9HZ i występującym kodem błędu P0087 dotyczącym ciśnienia paliwa najczęstszą faktyczną przyczyną był uszkodzony wtryskiwacz. Z reguły przeciętny mechanik, widząc kod błędu dotyczący ciśnienia paliwa, zaczyna diagnozę od filtra paliwa, czujnika ciśnienia, regulatora, pompy, a wtryskiwacz zostawia na koniec. Natomiast na podstawie zweryfikowanych napraw z serwisów z całej Europy wynika, że w tym przypadku powinno się zacząć od sprawdzenia właśnie wtryskiwaczy, co wcale nie jest takie oczywiste.
System SureTrack jest codziennie aktualizowany, gdyż codziennie trafiają do systemu karty napraw z serwisów z całej Europy, które po weryfikacji i opracowaniu przez specjalny program komputerowy oparty na sztucznej inteligencji wprowadzane są do systemu. Zatem dosłownie każdego dnia możliwości tego systemu są coraz większe i zawiera on coraz więcej bardzo cennych i przydatnych informacji.
Opisane nowoczesne możliwości diagnostyczne testerów SUN PDL pozwalają warsztatowi na profesjonalne podejście do wykonywanych usług i w znaczny sposób zwiększają jego efektywność i skuteczność wykonywanych napraw, tym samym staje się on zyskowniejszy, rośnie jego reputacja, ale i zadowolenie klientów z szybko i prawidłowo wykonanej naprawy.
Piotr Loranc
Snap-on Equipment
Komentarze (0)