O tym, jak bardzo samochód wyróżnia się spośród innych – często tej samej marki – decydują dwa ważne czynniki: interesujący kształt oraz kolor karoserii. O ile bryła samochodu to element, na który nie mamy wpływu (albo się podoba, albo nie), to z kolorem karoserii jest już łatwiej. Możemy go wybrać przed zakupem lub w dowolnym czasie zmienić i tym samym cieszyć się unikalnym egzemplarzem auta. To powoduje, że producenci lakierów samochodowych, także tych renowacyjnych, muszą pracować nad ciągłym rozwojem swoich produktów. Produkcja oryginalnego lakieru samochodowego to kombinacja użytych pigmentów oraz zastosowanej technologii.
Wszelkiego rodzaju badania najpopularniejszych kolorów samochodów wskazują, że ciągle dominują podstawowe kolory. To jednak duże uproszczenie. Wyniki takich badań mówią, np. o kolorze „czarnym”, często nie uwzględniając subtelnych różnic w wyglądzie karoserii.
Warto wiedzieć, że kolor na samochodzie jednej marki nie jest równy temu kolorowi u innej. Mimo iż na pierwszy rzut oka mogą wydawać się podobne, niekoniecznie to, co jest umieszczone na fiacie, jest tożsame z produktami od Ferrari. Często różnica w lakierach sprowadza się do efektów powstających za pomocą specjalnie dobranych pigmentów. Niektóre farby mogą zmieniać kolor w zależności od kąta, pod jakim są oglądane, inne dają blask i połysk w promieniach słonecznych, są także takie, które wykazują subtelną głębię i blask.
Wyzwaniem dla firm chemicznych jest tworzenie nowych pigmentów, z których będą mogły powstać efekty, odróżniające w znaczący sposób wybrany model samochodu od konkurencji. Innowacyjność w kolorystyce może znacznie zwiększyć sprzedaż danego modelu.
Co powoduje, że mamy obecnie lakiery z taką głębią, połyskiem lub zmianą koloru?
Wszystko sprowadza się do pigmentu, który został użyty do produkcji danego lakieru. Od dawna prowadzi się badania nad zastosowaniem nowych substancji nieorganicznych oraz syntetycznych.
Przez lata pigmenty metaliczne różnych typów (zależnych od wielkości płatków aluminium, z których powstały) gwarantowały innowacyjny wygląd lakieru. Rozwiązanie to obecnie nie odpowiada już na zapotrzebowanie rynku. Lakiery metaliczne wciąż można spotkać na sporej liczbie samochodów, ale zdecydowanie nie zaspokajają wciąż rosnącego apetytu na niezwykły efekt. Każdy z nas pragnie uczynić swoje auto jedynym w swoim rodzaju. Aby odpowiedzieć na potrzeby konsumentów, postawiono sobie za cel odzwierciedlenie światła padającego na karoserię w zupełnie nowy, ciekawy sposób.
Jak wiadomo, niewyczerpalnym źródłem wiedzy jest przyroda, którą podpatrywano, szukając rozwiązania. Skała wulkaniczna, zwaną miką, okazała się nieoceniona. Charakteryzuje się ona doskonałą łupliwością oraz odpornością na m.in. temperaturę, czynniki chemiczne czy starzenie. Jak widać, jest to doskonały składnik pigmentu, który po rozdrobnieniu i pokryciu tlenkami metali daje efekt przestrzennego, metalicznego i jedwabistego połysku. Jest to jeden z najdroższych pigmentów, ponieważ ograniczony jest ilością tej wspaniałej skały na powierzchni Ziemi.
Chyba każdy z nas słyszał o xiralikach – jednych z najdroższych pigmentów stosowanych do produkcji lakierów efektowych. Tuż po wynalezieniu tego pigmentu jego cena była znacznie wyższa od obecnej, ale producenci samochodów dostrzegli możliwości, jakie im dawał. Stopniowo upowszechniono stosowanie tego pigmentu, a tym samym jego koszt nie przyprawia już o zawroty głowy. Xiralik po dodaniu do żywicy odpowiedzialny jest za unikalny blask oraz intensywność barwy. Obecnie wykorzystywany jest w wielu jasnych kolorach samochodów. Składa się z tlenku glinu powlekanego tlenkiem metalu.
Nowością są pigmenty modyfikujące kolor w zależności od kąta patrzenia. Zbudowane są one z płatków tlenku krzemu pokrytych różnymi tlenkami metali. Firma Multichem wprowadziła na rynek produkt zawierający takie pigmenty pod nazwą „StarDust” w różnych wariantach kolorystycznych. Dzięki dodaniu małej ilości tego produktu otrzymuje się niezwykłe kolory, ciekawsze pod względem głębi oraz intensywności od powszechnie znanych kameleonów.
Należy też wspomnieć o pigmentach perłowych, które dają charakterystyczny efekt połysku. To zjawisko wynika z załamania światła i wielokrotnych jego odbić w zależności od kąta obserwacji i wielości cząstek.
Trzeba pamiętać, że co kilka lat pojawiają się nowości pigmentowe, które znacząco zmieniają rynek kolorów efektowych w paletach wielu producentów. Sam pigment, bez odpowiednio dobranych pozostałych substratów, nie stworzy trwałej i dobrze nakładającej się na powierzchnię karoserii warstwy. Można mieszać poszczególne efekty, aby uzyskać jeszcze ciekawsze, żywsze i przestrzenne kolory. Aby wydobyć głębię i zapewnić ochronę koloru, trzeba zadbać także o inne czynniki – wybrany lakier bezbarwny oraz bazę o dobrej przyczepności.
Aby kolor cieszył oko właściciela samochodu przez wiele lat, ogromnie ważne są doświadczenie i wiedza naszego dostawcy. Dynamiczny rynek wymusza na producentach potrzebę permanentnego szkolenia się i dokształcania.
Krzysztof Trawczyński
Laboratorium Badawczo-Rozwojowe firmy Multichem Sp. z o.o. producenta lakierów marki Profix
Komentarze (0)