Akumulator w nowoczesnym aucie jest niezastąpionym i jedynym magazynem energii elektrycznej. To od niego zależy prawidłowa praca urządzeń elektrycznych i elektronicznych, których w nowoczesnych autach jest coraz więcej. Dzisiaj to już nie tylko światła czy dmuchawa wentylatora w układzie ogrzewania, ale wiele urządzeń i odbiorników o dużym zapotrzebowaniu na prąd, których łączny pobór może przekraczać granice możliwości alternatora.
Takie obciążenie, szczególnie w połączeniu z niskimi temperaturami, jakie występują w okresie jesienno-zimowym, w znacznym stopniu zmniejszają pojemność akumulatora i skracają jego żywotność. Musimy również pamiętać o tym, że od sprawności akumulatora nie jest uzależniony jedynie sprawny rozruch auta, ale ma ona wpływ również na naprawy auta wykonywane w warsztatach. Już teraz instrukcje serwisowe zawierają informację o konieczności podłączenia do pojazdu prostownika i zapewnienie stałego napięcia podczas programowania sterowników lub wymiany klocków hamulcowych w autach z systemem EPB, nie mówiąc już chociażby o zapewnieniu odpowiedniego zasilania dla sterowników podczas przeprowadzania ich diagnozy. Oferowane dzisiaj akumulatory coraz gorzej znoszą ładowanie przy użyciu starego typu prostowników, a niektórych z nich w ogóle nie można nimi ładować. To samo tyczy się elektroniki pracującej w samochodzie, która może zostać uszkodzona w momencie, kiedy do instalacji auta zostaje podłączona nieodpowiednia ładowarka.
Poniżej przedstawiamy kilka przykładowych modeli prostowników, które pomogą prawidłowo i w najdłuższym okresie eksploatować wszelkiego rodzaju akumulatory w pojazdach oraz zapewniają bezpieczne zasilanie układu elektrycznego i elektroniki samochodu podczas prac wykonywanych w warsztatach samochodowych.
TELWIN (indeks: 807571) (fot. 1)
Doctor Charge 30/50 6/12/24 V jest wielofunkcyjnym, elektronicznym prostownikiem z technologią Power Stream do kompleksowej obsługi akumulatorów typu WET (mokrych-kwasowych), GEL (żelowych) oraz AGM z matą z włókna szklanego (MF bezobsługowych, spiralnych, do systemów Start-Stop), a także wspomagania działań w serwisach i salonach samochodowych. Doctor Charge jest urządzeniem wielofunkcyjnym, przeznaczonym do: automatycznego ładowania i konserwacji technologią Pulse-Tronic, testowania akumulatora, prądu rozruchu i alternatora, wspomagania uruchamiania pojazdów (model 50), odsiarczania i regeneracji akumulatorów. Jest też źródłem stabilnego napięcia podczas wymiany akumulatora, programowania, czynności diagnostycznych i podczas pracy w salonach samochodowych.
Innowacyjna technologia Power Stream gwarantuje do 50% lepsze wyniki w porównaniu z tradycyjnym prostownikiem do ładowania poprzez bardziej efektywny i w pełni kontrolowany proces ładowania. Bardziej wydajny transfer mocy i krótszy czas ładowania skutkuje zwiększeniem wydajności akumulatora i jego dłuższą żywotnością.
8-etapowy proces ładowania zapewnia uzyskanie optymalnych warunków ładowania akumulatora. Etapy są następujące: badanie (kontrola stanu naładowania akumulatora, sprawdzenie poprawności ustawionego napięcia), odsiarczanie (wykrywanie i regeneracja zasiarczonych akumulatorów), analiza (analiza stanu akumulatora – pozwala wykryć wadliwy akumulator), ładowanie główne (maksymalnym prądem do uzyskania 80-procentowego stanu naładowania), ładowanie końcowe (malejącym prądem do naładowania w 100%), sprawdzenie (sprawdzenie, czy akumulator utrzymuje stan naładowania), konserwacja (ładowanie stałym napięciem) oraz pulse (regeneracja impulsowa).
Parametry:
- znamionowe napięcie zasilania: 230 V, 50 Hz (1 ph),
- moc: 600 W,
- napięcie ładowania: 6/12/24 V,
- prąd ładowania: 45-45-23 A,
- znamionowy prąd ładowania EN 60335-2-29: 40-40-20 A,
- znamionowa pojemność akumulatora Ah 15 h (min./maks.): 10 / 600,
- waga: 2,98 kg,
- znamionowy prąd rozruchu EN 60335-2-29: 70 A.
CTEK (indeks: 56-995 i 40-016)
Urządzenie serii MXTS firmy CTEK to zarówno zasilacz pamięci flash, jak również bardzo mocna ładowarka warsztatowa wyposażona w najnowocześniejsze technologie. Została zaprojektowana do pracy z akumulatorami kwasowo-ołowiowymi 12 V i 24 V. Jest bardzo zaawansowana technologicznie i bardzo łatwa w obsłudze.
Ładowarka MXTS wyposażona jest w różne wyświetlacze, które pokazują stan ładowania, napięcie ładowania, prąd, czas ładowania (h) oraz wskazanie energii (Ah) dla celów kontroli stanu akumulatora. Wyposażona jest we wszystkie niezbędne funkcje pozwalające na utrzymanie akumulatora w dobrym stanie.
Ładowarka MXTS 40, 12 V/24 V
(fot. 2):
- napięcie: prąd przemienny 22-240 V, 50-60 Hz,
- napięcie ładowania: 13,6-15,8 V, nominalnie 12 V; 27,2-31,6 V, nominalnie 24 V,
- prąd ładowania: 12 V, możliwość wyboru 10, 20, 30 i 40 A; 24 V, możliwość wyboru 5, 10, 15 i 20 A,
- typ ładowarki: 8 faz, całkowicie automatyczna charakterystyka ładowania llUoUP,
- pojemność akumulatora: 10-1200 Ah,
- wymiary (dług. x szer. x wys.): 20 x 160 x 78 mm,
- typy akumulatorów: AGM, ołowiowo- -wapniowy, EFB, GEL, otwarty oraz bezobsługowy,
- typ ładowania: zależy od wybranych ustawień,
- fazy ładowania: odsiarczanie, łagodny start, ładowanie masowe, absorpcja, analiza, regeneracja, ładowanie konserwacyjne, ładowanie do pełnej pojemności.
Ładowarka MXTS 70, 12 V/24 V
(fot. 3):
- napięcie: prąd przemienny 170-240 V, 50-60 Hz,
- napięcie ładowania: 12 V lub 24 V (możliwość przełączania),
- prąd ładowania: 12 V, możliwość wyboru 20, 30, 40 i 50 A; 24 V, możliwość wyboru 10, 15, 20 i 25 A,
- typ ładowarki: 8 faz, całkowicie automatyczna charakterystyka ładowania llUoUP, bez wyskoków napięcia,
- pojemność akumulatora: 50-1000 Ah,
- wymiary (dług. x szer. x wys.): 320 x 179 x 80 mm,
- typy akumulatorów: otwarty, bezobsługowy, AGM, GEL oraz ołowiowo-wapniowy,
- typ ładowania: zależy od wybranych ustawień,
- fazy ładowania: odsiarczanie, łagodny start, ładowanie masowe, absorpcja, analiza, regeneracja, ładowanie konserwacyjne, ładowanie do pełnej pojemności.
BOSCH (Indeks: 0 687 000 049) (fot. 4)
W ofercie firmy Bosch dostępne jest obecnie nowe urządzenie BAT 490, które jest czołowym modelem z serii mobilnych ładowarek tej marki. Urządzenie pozwala regulować prąd ładowania stopniowo, co 5 A, aż do poziomu maksymalnego 90 A. Dzięki temu idealnie nadaje się do szerokiego zastosowania w każdym warsztacie samochodowym.
Ładowarka pozwala obsługiwać wszystkie obecnie stosowane w samochodach osobowych i ciężarowych akumulatory 12- i 24-woltowe, od standardowych, poprzez bezobsługowe, żelowe i włókninowe. Umożliwia także przywracanie sprawności akumulatorów głęboko rozładowanych. Wstępnie skonfigurowane parametry ładowania ułatwiają obsługę urządzenia, a w razie potrzeby dają się także ustawiać indywidualnie (w ramach trybu Expert). Urządzenie ma uniwersalne zastosowanie, umożliwia bowiem oszczędne i efektywne ładowanie wielu rodzajów akumulatorów.
BAT 490 można wykorzystywać zarówno do ładowania buforowego akumulatorów 12- i 24-woltowych, jak i do trybu podtrzymującego, kiedy zachodzi konieczność zasilania instalacji pojazdu po wymontowaniu akumulatora. Po podłączeniu do akumulatora pojazdu nowa ładowarka rozpoznaje automatycznie instalację 12 V lub 24 V. Przemyślana koncepcja ochrony elektroniki w pojeździe gwarantuje, że nie dojdzie do żadnych błędów obsługi, minimalizuje ryzyko zranienia się obsługującego, jak również uszkodzenia akumulatora, instalacji lub odbiorników. Ładowarka BAT 490 skutecznie chroni przed zamianą biegunów, przeładowaniem, przegrzaniem i pikami napięciowymi.
Parametry:
- maksymalny prąd ładowania: 90 A,
- długość przewodu ładowania: 3 m,
- przekrój przewodu ładowania: 10 mm2,
- pobór mocy: 1600 W,
- masa: 10,5 kg,
- charakterystyka ładowania Standard IUIaIaI,
- charakterystyka ładowania Ekspert IuoU,
- końcowe napięcie ładowania:
- standard (regulowane temperaturą): 12 V 14 V – 14,4 V, 24 V 28 V – 28,8 V,
- tryb wspierania 12 V: 10 V-13 V/3 A-10 A ,
- tryb wspierania 24 V: 20 V-26 V/3 A-10 A,
- tryb buforowania 12 V: 11 V-14 V/3 A-90 A,
- tryb buforowania 24 V: 22 V-28 V/3 A-45 A;
- zakres temperatury działania: 0°C-40°C,
- napięcie i częstotliwość sieci (230 V): 230 V, 50/60 Hz,
- napięcie i częstotliwość sieci (100 V): 100 V-120 V, 50/60 Hz,
- napięcie znamionowe akumulatora: 12 V/24 V.
Schumacher
(Indeks: SEA SCI90) (fot. 5)
Urządzenie firmy Schumacher SEA SCI90 jest najszybszym na rynku prostownikiem impulsowym, sterowanym mikroprocesorem. Opatentowana technologia i w pełni automatyczny proces ładowania zapewnia trzy razy szybsze ładowanie, bez uszkodzenia akumulatora. Obsługuje akumulatory kwasowe, żelowe, AGM i bezobsługowe akumulatory kwasowo-żelowe 6 V i 12 V.
Urządzenie ma możliwość zmiany standardowej wartości ładowania na mniejszą i wybór opcji tzw. miękkiego ładowania dla zimnych lub bardzo małych akumulatorów. Dodatkowo wyposażone jest w opcję diagnozy i funkcję pobudzania mocno rozładowanych akumulatorów.
Prostownik SEA SCI90 wyposażony jest w funkcję automatycznego wyłączenia i ochronę przed przebiegunowaniem.
Więcej na: www.warsztat.intercars.com.pl
Komentarze (0)