Lakiernictwo i blacharstwo

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 9 minut

Nowoczesne rozwiązania

w naprawach powypadkowych zaproponowane przez firmę Autorobot Finland Oy

1) Profil firmy Autorobot Finland Oy
Firma Autorobot Oy od lat zajmuje się produkcją wyspecjalizowanych maszyn i urządzeń do napraw powypadkowych samochodów osobowych i dostawczych. Posiada pełen zakres urządzeń sprzętu naprawczego m.in.:
- dane pomiarowe,
- dane pomiarowe 3D.
Oferuje również pełen serwis produkowanych urządzeń, zaplecze techniczne oraz ośrodki szkoleniowe na całym świecie. Jednym z takich ośrodków jest firma JAN SOBANSKI AUTOSYSTEM, dzięki której najnowsze technologie są także dostępne w Polsce, i to od ponad 15 lat. Domeną firmy Autorobot jest jakość oparta na współpracy z klientami. Tylko dzięki praktycznym uwagom specjaliści są w stanie doskonalić swoją linię produkcyjną. Sieć globalnej sprzedaży pokazuje, że bez względu na szerokość geograficzną liczy się to samo - jakość i precyzja wykonania. Z pomocą swoich klientów Autorobot wprowadził prawdziwe innowacje - zastosowanie pilota przy prostowaniu karoserii czy mikrooperacja pojazdu pozwoliły na zupełnie inny wymiar pracy. Ulepszono również technologię w zakresie naciąg/pchanie/podparcie. Dzięki temu zyskuje się to, co najważniejsze - czas, a to powoduje, że wydajność pracy wzrasta kilkakrotnie. Od tej pory czas montażu auta na ramie naprawczej trwa zaledwie kilka minut. To najszybsza metoda dostępna na rynku. Klienci w ponad 70 krajach przekonali się, że oferowane produkty to nie tylko jakość i niezawodność, ale i ogromna oszczędność czasu.



Budynek fabryki firmy Autorobot Finland Oy w Finlandii.

2) Montaż samochodu na ramę naprawczą “1-2-3-zrobione” obniża całkowity czas naprawy
Montaż samochodów osobowych, dostawczych, terenowych i pick-upów z napędem na 4 koła jest niezwykle istotny. Jak długo trwa montaż pojazdu do ramy naprawczej np. w systemie z odciągami w podłożu? 10 minut, pół godziny czy kilka godzin? Optymalny czas montażu przynosi najlepsze handlowe rezultaty.
Ramy naprawcze Autorobot wykorzystują opatentowane systemy montażu pojazdu. Nawet jeśli standardowe szczęki progowe Autorobot nie wystarczą, istnieje możliwość, by jeszcze bardziej zwiększyć wydajność poprzez zastosowanie bieżących bloków mocowania, gdzie pojazd wjeżdża na ramę naprawczą po najazdach lub jest wciągany na ramę za pomocą wciągarki, następnie podniesiony za pomocą podnośnika nożycowego i zablokowany w miejscu przez zastosowanie tylko podstawek i bloczków wspierających. Zabiera to tylko kilkanaście sekund przed rozpoczęciem pierwszego naciągu. Ta metoda jest dostępna w przypadku ram naprawczych Autorobot i pozwala na superszybkie prostowanie karoserii w lekkich naprawach powypadkowych.



Lekka naprawa dokonywana na urządzeniu Autorobot B20 za pomocą technologii naciąg/pchanie/podparcie. Pojazd nie jest zamocowany do ramy oddzielnie, lecz tylko podniesiony na podkładkach. Szybkość mocowania jest decydująca. Przyjęto, że około 70 proc. wszystkich napraw to naprawy lekkie. Gdy ogólny koszt naprawy wynosi mniej niż 3000 USD (tj. około 8000 PLN), dlaczego marnować czas na drugorzędną pracę?

Przy wymagających naprawach najszybszą metodą montażu pojazdu jest zastosowanie opatentowanych jednośrubowych szczęk progowych Autorobota. Czas montażu jest znacznie zmniejszony, tylko do kilku minut. Siła podparcia daje trwały uchwyt do wymagających wielopunktowych naciągów i pchań. W przypadku szczęk progowych Autorobot, dokręcenie tylko jednej śruby powoduje też dwie funkcje: szczęka progowa blokuje się zarówno do rantu progowego i jednocześnie do ramy naprawczej.



Montaż pojazdu w standardowych szczękach progowych. Oprócz 4-8 szt. szczęk można zastosować elementy podparcia podłużnicy, aby przed zgrzewaniem podtrzymać pojazd i nowe części składowe w odpowiedniej pozycji.

Wielozadaniowe szczęki progowe Autorobot mogą być zastosowane w pojazdach z rantem progowym (w przypadku około 75 proc. samochodów), sprawiając, że te jednośrubowe szczęki są bezkonkurencyjne. Ramy naprawcze Autorobot z podnośnikiem nożycowym mogą być wyposażone w 4-8 szt. szczęk progowych, zapewniając bardzo mocne zamocowanie pojazdu w przypadku, gdy rant progowy jest uszkodzony, słaby lub skorodowany. Montaż samochodu w standardowych szczękach progowych zapobiega obszernej i czasochłonnej pracy przy stosowaniu podpór (głowic). Eliminuje też demontaż części samochodowych, które muszą być demontowane przy stosowaniu głowic. Szczęki progowe zwykle nie wymagają usunięcia żadnej części pojazdu.



Montaż pojazdu za górną krawędź progu. Ta metoda jest często stosowana, gdy rant na szczęki progowe jest uszkodzony, skorodowany lub nie można go zastosować.

W przypadku wielu samochodów terenowych, dostawczych i pick-upów, które nie mają rantu na szczęki progowe, Autorobot oferuje uniwersalny system mocowań Starblok. Bazowa rama Starbloka jest standardowa. Wymienne są tylko końcówki montażowe (do BMW i MB) lub uniwersalne zestawy do montażu pojazdów terenowych, dostawczych i pick-upów. Szybki, mocny i uniwersalny system mocowań Starblok dobrze pasuje do filozofii firmy Autorobot: zredukować ogólny czas montażu pojazdu na ramę naprawczą oraz zmniejszyć koszt inwestycji.



Samochód dostawczy zamocowany na uniwersalnym systemie Starblok.

3) Pierwszorzędny dostęp do części podwozia i nadwozia pojazdu
Ramy naprawcze Autorobot zapewniają nadzwyczajny dostęp do wszystkich części pojazdu. Budowa ramy naprawczej jest “otwarta”, umożliwiając łatwy dostęp do podwozia samochodu. Konstrukcja nie zawiera podnośników lub platformy w typie ogromnej tablicy przeszkadzającej w dostępie do pojazdu. Dzięki zastosowaniu podnośnika nożycowego można zawsze mieć optymalną wysokość roboczą – nie ma potrzeby czołgania się i klękania na podłożu pod samochodem, lecz można cieszyć się z jak najlepszej, wygodnej i ergonomicznej wysokości roboczej. Obniżając wysokość podnośnika nożycowego, można także łatwo dostać się do dachu pojazdu. W razie potrzeby należy zastosować najazdy z kółkami jako platformę.



Ramy naprawcze Autorobot mają łatwy dostęp do każdej części pojazdu. Szybki pomiar, wymiana uszkodzonych części na nowe, prace serwisowe i czynności naprawcze: naciąg/pchanie/podparcie – są łatwe i ergonomiczne. Dzięki otwartej budowie ramy naprawczej blacharz samochodowy jest zadowolony ze swojej pracy i wzrasta jego motywacja do pracy.

Inną znaczącą zaletą otwartej budowy ramy naprawczej Autorobot jest bezpośredni dostęp do możliwości zbadania pojazdu od wewnątrz. Wykonanie szybkiej diagnostyki pomiarowej jest możliwe dzięki zastosowaniu cyfrowego lub ręcznego cyrkla pomiarowego Autorobot, które posiadają odpowiednie dane pomiarowe Autorobot. Nowe współczesne konstrukcje pojazdów wymagają zastosowania uniwersalnych wsporników karoserii, więc siła naciągu/pchania/podparcia może być ograniczona tylko do miejsca uszkodzenia. W obecnie produkowanych samochodach podwozie opracowano na przykład w taki sposób, że technika leży na podłużnicy przymocowanej do pojazdu za pomocą pionowych śrub. Wymiana mocno uszkodzonych części lub nawet usunięcie silnika jest wygodne i łatwe. Różne typy prac serwisowych można wykonać dzięki podnośnikowi nożycowemu. Otwarta budowa ramy naprawczej Autorobot umożliwia naciągi, pchania i podparcie pod jakimkolwiek kątem. Dzięki temu czynności naprawcze są szybkie i dokładne.



Przykład technologii jednoczesnego naciągu/pchania/podparcia. Wieża Autorobota B20 umożliwia zastosowanie tej technologii. Jedna wieża to wszystko wykonuje.

4) Naciąg – pchanie – podparcie, właściwe działanie, właściwe miejsce i właściwy kierunek zapewniają wydajną naprawę powypadkową
Jeżeli celem jest uzyskanie lekkiej i strukturalnej naprawy, należy upewnić się, że maksymalna siła naciągu w poziomie tylnej podłużnicy wynosi około 10 ton, która jest niezbędna w nowych współczesnych konstrukcjach. Proszę zauważyć, że w sprzedaży jest dostępnych wiele lekkich ram naprawczych, które nie są w stanie wykonać pracy z 5-tonową hydrauliką.



Punkt A – pchanie za pomocą małego narzędzia naprawczego. Punkt D – jednoczesny naciąg na belce podłużnicy. Należy podkreślić, że naciąg/pchanie jest wykonane jednocześnie przy zastosowaniu tej samej wieży naciągającej.

Profesjonalni blacharze samochodowi wiedzą, że wydajne naciągi tworzą tylko część pracy. Za pomocą współczesnych rozwiązań naprawczych Autorobot istnieje możliwość jednoczesnych naciągów/pchań/podparcia. Celem tej technologii jest przyspieszenie i uproszczenie procesu naprawy powypadkowej. Naciąg/pchanie/podparcie można zastosować tylko w uszkodzonym miejscu i potrzymać nie uszkodzone części we właściwej pozycji. Przy zastosowaniu dodatkowych wsporników możliwe jest podtrzymanie nowych części w odpowiedniej pozycji przed spawaniem/zgrzewaniem/klejeniem. Technologia naciąg/pchanie/podparcie umożliwia jednoczesne działanie i przyspiesza czynności naprawcze. Ta sama wieża naciągająca może być zastosowana jednocześnie w kilku etapach naprawy. Nie ma potrzeby stałej zmiany kierunku wieży, co jest w przypadku wielu prostych wież naciągających bez opcji podparcia. Otwarta struktura ram Autorobot pozwala na zastosowanie naciągu/pchania/podparcia w żądanym kierunku, takim jak prosto w dół lub prosto w górę lub gdziekolwiek pomiędzy. Zamontowanie szczęk ciągnących, łańcuchów i narzędzi pchających w odpowiednim miejscu jest łatwe, ponieważ żadne elementy ramy naprawczej nie przeszkadzają w dostępie do miejsca naprawy.



Mały pilot zastosowany do maszyny Autorobot B20. Naprawę można łatwo kontrolować przy zastosowaniu pilota i elektronicznego urządzenia pomiarowego.

5) Pilot – naprawa na wysokim poziomie
Zadaniem nowej bezprzewodowej techniki zastosowanej w urządzeniu Autorobot B20 z pilotem jest przyspieszenie i ułatwienie naprawy powypadkowej. Inną zaletą tego zestawu jest podniesienie poziomu napraw powypadkowych na całkowicie nowy poziom techniczny, który zachęci także młodych ludzi do branży napraw powypadkowych. Funkcje pchania, naciągu i podparcia oraz poruszanie się ramy naprawczej mogą być kontrolowane z jednego panelu, pilota sterującego. Wieża naciągająca jest wyposażona w nową technikę, która umożliwia efektywniejsze prostowanie pojazdu i podłużnicy poprzez zastosowanie kombinacji naciągu/pchania/podparcia, które są potrzebne przy prostowaniu nowych współczesnych konstrukcji samochodów i podczas “mikrooperacji pojazdu”. Ta nowa metoda prostowania karoserii uzyskała międzynarodowy patent. Bezprzewodowy pilot również polepsza bezpieczeństwo pracy i przyspiesza proces naprawy. Bezpieczeństwo wzrasta, kiedy podłoże warsztatu jest wolne od pomp i przewodów hydraulicznych. Prostowanie staje się: szybsze (nie ma potrzeby wracać i stosować hydraulikę) i dokładniejsze poprzez zastosowanie małego pilota, który jest zawsze “pod ręką” w kieszeni blacharza lub na przykład zawieszony na szyi.



Cyfrowy cyrkiel pomiarowy Autorobot współpracuje z danymi pomiarowymi zamieszczonymi na płycie CD. Autorobot posiada dane pomiarowe dla ponad 3000 pojazdów.

6) Pomiar – najdokładniejszy i łatwy
Diagnostyka i wstępny pomiar są łatwe przy zastosowaniu cyfrowego cyrkla pomiarowego Autorobot. Cyrkiel wykorzystuje dane pomiarowe i program pomiarowy umieszczony na płycie CD. Szybki pomiar może być wykonany gdziekolwiek, na parkingu lub ergonomicznie na ramie naprawczej Autorobot.
Pomiar przed naprawą daje cenną informację o uszkodzeniu i jego wielkości. Zaleca się pomierzyć kilka punktów także poza widocznym obszarem uszkodzenia, aby upewnić się, że nie ma żadnych ukrytych transformacji spowodowanych przez niebezpośrednie uderzenie. Po wstępnej diagnostyce, oszacowaniu kosztów naprawy i sporządzeniu jej planu można przystąpić do czynności naprawczych. Ważnymi czynnikami w powypadkowych naprawach pojazdów są: szybkość, dokładność i łatwość. Przy zastosowaniu mechanicznego lub elektronicznego urządzenia pomiarowego czynności naprawcze będą szybkie, dokładne i łatwe. Oba rozwiązania (mechaniczne i elektroniczne) zapewniają wzrokową łatwość śledzenia procesu naprawy. Elektroniczne urządzenie pomiarowe Autorobot stale pokazuje, w którym kierunku należy naciągnąć lub pchać. Głowice pomiarowe umieszczone w punktach naciągu dają klarowny obraz kierunku i odległości – w przypadku pomiaru elektronicznego kierunki i odległości są pokazywane obrazowo za pomocą dużych liczb i symboli na monitorze lub laptopie.



Podwójny uchwyt Autorobota, który może być też zastosowany jako szczęka pojedyncza.

Zgodnie z badaniami systemy pomiarowe Autorobot są najdokładniejsze, dają identyczne wyniki w powtarzalnych pomiarach. Ciekawą sprawą jest to, że przypadkowo może pojawić się “niedokładność” w montowanych fabrycznie nowych pojazdach. Tolerancja w markach samochodów może wynosić do 11 milimetrów. Jest to dobry powód, aby powiedzieć, że milimetrowa dokładność Autorobota jest lepsza niż w niektórych nowych, wiodących markach pojazdu.

7) Dodatki wykorzystywane w pracach naprawczych
Produktywność i motywacja pracy jest uzależniona od metod prostowania karoserii oraz sprzętu, a także od właściwych narzędzi i zorganizowanego sposobu pracy. Autorobot opracował wszechstronną linię uniwersalnych narzędzi, pomocnych w naprawach powypadkowych. Opatentowane szczęki pojedyncze, podwójne, narzędzia do naciągu/pchania/podparcia i wózki na zdemontowane części pojazdu – dostępne u wiarygodnych dystrybutorów Autorobota zapewniają najwyższą jakość pracy naprawczej i szybki zwrot inwestycji poniesionych na zakup maszyny Autorobot.

8) Wnioski
Uniwersalna technologia naciąg/pchanie/podparcie gwarantuje precyzyjną naprawę każdego rodzaju uszkodzenia. Wszystkie prezentowane urządzenia dają satysfakcję dla wszystkich ze stron. Klient otrzymuje naprawiony samochód w idealny sposób, blacharzowi lepiej pracuje się na ergonomicznym sprzęcie, a kierownik ma zapewnione szybkie naprawy pojazdów. Właścicielowi pozostaje się cieszyć ze zwrotu inwestycji.
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony