W ciągu zaledwie dziesięciu lat firma DaimlerChrysler zamierza zredukować o połowę liczbę wypadków, w porównaniu z liczbami z początku stulecia. Dlatego firma wprowadza nowoczesne systemy wpływające na bezpieczeństwo. Poniżej prezentujemy kilka z nich.
Wizja bezwypadkowej jazdy samochodem jest siłą napędową każdego rozwiązania zwiększającego bezpieczeństwo, opracowywanego w DaimlerChrysler. Nawet krótkoterminowe cele są ambitne. W ciągu zaledwie dziesięciu lat firma zamierza zredukować o połowę liczbę wypadków, w porównaniu z liczbami z początku stulecia. Cel ten jest odbiciem planów politycznych: “biała księga” Unii Europejskiej stwierdza, że liczba osób ginących w wypadkach samochodowych powinna spaść o połowę pomiędzy rokiem 2000 a 2010.
Ciężarówki: systemy wspomagania z silnie rozbudowanym zakresem funkcji
W przypadku ciężarówek przeznaczonych do intensywnego użytkowania uwaga skupia się przede wszystkim na systemach wspomagających pracę kierowcy i zwiększających bezpieczeństwo. Dlatego podstawową kwestią jest zapewnienie kierowcom, pokonującym wielkie odległości, maksymalnej pomocy, gdy warunki drogowe stają się gorsze, a natężenie ruchu rośnie. Automatycznie uruchamiany system hamowania awaryjnego znacznie zmniejsza uszkodzenia powstałe podczas wypadku. System “Lane Assistant” – czujnik linii bocznej – o poszerzonych funkcjach wspomaga pracę kierowcy. Podobne zadanie spełnia system stabilizacji pojazdu sprzężony z układem kierowniczym oraz system “Predictive Curve Assistant”, ułatwiający pokonywanie zakrętów z bezpieczną prędkością, dzięki współpracy z systemem nawigacyjnym. Systemy wspomagające, w tym także system automatycznego podłączania i rozłączania przyczep, znacznie ułatwiają także czasochłonne i niebezpieczne zadania oraz manewrowanie ciężarówką. Pojazdy Unimog, używane do zabezpieczania prac drogowych, są w zasadzie samojezdne.
System wspomagania nocnego widzenia korzysta z kamer na podczerwień w celu wykrywania zagrożeń znajdujących się przed pojazdem. W przyszłości systemy utrzymywania prędkości podróżnej będą przewidywać możliwe następstwa sytuacji na drodze, a system wykrywania obecności pieszych uruchomi awaryjne hamowanie, jeżeli jakaś osoba beztrosko wejdzie na jezdnię.
Aby w praktyce określić korzyści oferowane przez systemy wspomagania, koncern DaimlerChrysler prowadzi obecnie test terenowy na wielką skalę. Został on nazwany “Systemem Redukcji Kolizji” (Collision Reduction System – CSR). Bierze w nim udział 500 ciężarówek Actros z naczepami, wyposażonych w specjalistyczne systemy wspomagania, pokonując wielkie odległości w całej Europie.
System ESP wykrywa ciężar ładunku
Jeżeli chodzi o systemy bezpieczeństwa czynnego, Pokazowy Bezpieczny Pojazd wyposażony jest w nowoczesne systemy elektroniczne oraz optyczne, takie jak system ESP (system stabilizacji toru jazdy), dostosowujący się do ciężaru ładunku. Umożliwia on dobranie ustawień samochodu dostawczego optymalnych dla typu przewożonego ładunku. Stabilizacja przechyłu to całkowicie nowe rozwiązanie, które przeciwdziała przechyłom bocznym pojazdu. Reaktywny układ kierowniczy o zróżnicowanych przełożeniach ułatwia parkowanie i manewrowanie przy niskich prędkościach oraz zapewnia zwiększoną zwinność i stabilność podczas pokonywania zakrętów z każdą prędkością. Równoważy także efekty nagłych, bocznych podmuchów wiatru.
System “Lane-hold Assistant” – system kontroli linii bocznej – jest wyposażony w kamerę monitorującą oznaczenia pasów i rejestrującą wszelkie odchylenia toru jazdy samochodu od jego idealnej linii czy pasa. Jeżeli to nastąpi, system reaguje, uruchamiając dźwięk podobny do warczenia “ostrzegawczego paska”, stosowanego na autostradach, który rozlega się przez głośnik radiowy po odpowiedniej stronie. System kontroli zbliżenia Distronic sprawdza, czy odległość od poprzedzającego pojazdu nie jest mniejsza niż zaprogramowana bezpieczna odległość. Reaguje, zmniejszając otwór przepustnicy lub uruchamiając główny hamulec. Obydwa te rozwiązania montowane w samochodach dostawczych oparte są na podobnych systemach opracowanych dla samochodów pasażerskich, ciężarowych, autobusów oraz autobusów turystycznych. System kontroli linii bocznej zawiera także czujniki radarowe bliskiej odległości, które monitorują najbliższe otoczenie pojazdu, w tym obszar niewidoczny dla kierowcy. System wyświetla informacje o obecności pojazdów na sąsiednich pasach w lusterku zewnętrznym.
Szybka reakcja systemu Lane Assistant
Oprócz uderzeń w poprzedzający pojazd na tym samym pasie, drugą główną przyczyną wypadków z udziałem ciężarówek jest opuszczanie swojego pasa ruchu. Wprowadzony już jako wyposażenie dodatkowe system Lane Assistant, to system biernego wspomagania, który wysyła sygnał ostrzegawczy dla kierowcy, jeżeli istnieje ryzyko, że ciężarówka przypadkowo opuści pas, po którym jedzie. Sercem systemu jest kamera, która wykrywa linie ograniczające namalowane na drodze. W ulepszonej wersji Lane Assistant jest sprzężony z układem kierowniczym, co czyni z niego system czynny zamiast biernego. Ta technologia, nazwana Road Departure Avoidance (zapobieganie opuszczeniu toru jazdy), jest w trakcie opracowywania.
Jeżeli ciężarówka zacznie zbliżać się do bocznych oznaczeń linii bez włączenia kierunkowskazu przez kierowcę, wówczas kierowca odczuje reakcję układu kierowniczego – ciągnięcie kierownicy w przeciwnym kierunku – co pozwoli mu na intuicyjny powrót na pas, jeszcze zanim rozlegnie się sygnał ostrzegawczy. Efekt ten jest dodatkowo wzmocniony przez fakt, że siła działająca na kierownicę rośnie stopniowo, w miarę jak ciężarówka zbliża się do krawędzi pasa.
Systemy zatrzymywania się zmniejszają stres podczas stania w korku
System kontroli zbliżeń, wprowadzony już jako opcja do ciężarówek, utrzymuje zaprogramowaną prędkość pomiędzy ciężarówką a pojazdem znajdującym się przed nią. System działa przy szybkości 30 km/h i wyższej – na tej samej zasadzie, co tempomat – jednak pozostaje aktywny aż do prędkości 15 km/h. Dlatego też system jest ten doskonały do zastosowania w płynnym ruchu. Na jaką pomoc mogą liczyć kierowcy w korku, gdzie trzeba często ruszać i zatrzymywać się, lub w gęstym ruchu miejskim? W takich sytuacjach kierowca musi być bardzo skoncentrowany, ponieważ musi przez cały czas ruszać pojazdem i zatrzymywać go. Aby zmniejszyć poziom stresu, Mercedes-Benz pracuje nad systemami Tailback Assist wspomagającymi jazdę w korku. Działają one tak długo, jak długo pojazd się porusza i są specjalnie zaprojektowane do tych celów.
Komentarze (0)