Części i regeneracja

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Nowoczesne układy hamulcowe

– diagnostyka

W dziedzinie diagnostyki i napraw warsztaty muszą coraz sprawniej dotrzymywać kroku szybkiemu postępowi techniki motoryzacyjnej. Konwencjonalne narzędzia już nie wystarczą, by diagnozować i naprawiać nowoczesne systemy, jak ABS czy ESP. W swojej ofercie Bosch posiada urządzenia do diagnostyki i naprawy nowoczesnych układów hamulcowych.


Bosch jest jednym z liderów w dziedzinie produkcji i rozwoju systemów hamulcowych. Kompleksowa oferta firmy obejmuje ich wszystkie elementy: od układu uruchamiania hamulca i komponentów hydraulicznych, poprzez hamulce tarczowe i bębnowe aż po systemy elektroniczne. Bosch w ponad 95 proc. pokrywa potrzeby rynku europejskiego w zakresie części wymiennych do hamulców tarczowych i bębnowych w samochodach osobowych. W przypadku komponentów hydraulicznych pokrycie potrzeb rynku wynosi około 90 proc. Program sprzedaży obejmuje w sumie ponad 10 tys. numerów katalogowych. Aby układy hamulcowe odpowiedzialne za bezpieczeństwo jazdy funkcjonowały bezbłędnie, konieczna jest ich regularna konserwacja i kontrola. W ofercie Boscha warsztaty znajdą specjalne narzędzia potrzebne do naprawy i konserwacji układów hamulcowych, które pomogą w starannej i fachowej diagnozie.

Należy pamiętać, że nie wystarczą tylko oględziny stanu okładzin i tarcz hamulcowych. Do prawidłowej diagnostyki trzeba wprowadzić pojazd na urządzenie rolkowe i wykonać pomiar sił hamowania, także przy lekkim hamowaniu. Pozwoli to wykryć często spotykane usterki, np. dodatkowe opory na zaciskach, czy też bicie tarcz hamulcowych. Podczas kontroli hamulców konieczne jest wykonanie testu wszystkich komponentów hydraulicznych układu – zbadanie sprawności cylinderków i zacisków, a także działania korektora siły hamowania. Dodatkowo należy przeprowadzić pomiar ciśnień w układzie hamulcowym oraz sprawdzić poziom nieszczelności całego układu hydraulicznego, łącznie z pompą hamulcową. Szerokie możliwości diagnostyczne zapewnia oprogramowanie urządzeń serii KTS Boscha. Po podłączeniu testera diagnostycznego KTS do pojazdu, pakiet ESI[tronic] zidentyfikuje funkcje bezpieczeństwa i tzw. komfortu jazdy zintegrowane w ramach układu hamulcowego. Mechanik może dzięki temu odczytać pamięć błędów, wykryć usterkę i wykonać naprawę zgodnie z procedurą diagnostyczną przewidzianą przez program.

Przy zastosowaniu oprogramowania diagnostycznego Boscha możliwa jest kontrola sprawności aktywnych systemów bezpieczeństwa ABS czy ESP. W zależności od zakresu funkcji sterownika można regulować pracę silnika elektrycznego pompy modulatora. Wartości pomiarowe informują o szczelności zaworów elektromagnetycznych oraz o pracy pompy wysokiego ciśnienia. Podczas testu systemu ESP sprawdzana jest nie tylko sprawność czujników i elementów wykonawczych, ale także to, czy czujniki prędkości obrotowej kół oraz przewody hamulcowe są przypisane do właściwego koła. Zmiana połączeń może mieć fatalne skutki w przypadku zadziałania systemów ABS i ESP. Taki test należy przeprowadzać zwłaszcza po poważniejszych naprawach powypadkowych.

Systemy diagnostyczne sterowników elektronicznych przydają się w warsztacie także w przypadku rutynowych czynności, jak np. wymiana płynu hamulcowego. Aby podczas wymiany płynu w układzie nie pozostało powietrze ani resztki starego płynu, należy zachować prawidłową kolejność obsługi pompy i zaworów magnetycznych. Poprawność procedury gwarantuje tester diagnostyczny, obsługujący odpowiednie komponenty za pomocą sterownika. Testery diagnostyczne KTS i oprogramowanie ESI[tronic] to wyposażenie, które również w przyszłości umożliwi warsztatom wykonywanie prac konserwacyjnych i naprawczych wszystkich najnowszych układów hamulcowych.



Oprogramowanie urządzeń serii KTS Boscha zapewnia szerokie możliwości diagnostyczne. Fot. Bosch
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony