Motoryzacja jest niezwykle konkurencyjną branżą. Każdego roku na rynku pojawiają się pojazdy wyposażone w nowe technologie. Coraz bardziej zaawansowane rozwiązania techniczne zmuszają warsztaty, które chcą zdobyć i zachować silną pozycję na rynku oraz utrzymać wysoki poziom usług do stałego inwestowania w szkolenia pracowników.
Mechanicy chcą się szkolić
Z badań przeprowadzonych przez firmę MotoFocus wynika, że ponad 84% kadry warsztatów niezależnych deklaruje chęć uczestnictwa w szkoleniach technicznych. Wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom, niezależni producenci i dystrybutorzy części oferują swoim partnerom handlowym wsparcie szkoleniowe – nie tylko produktowe czy sprzedażowe, ale także (a może przede wszystkim) techniczne.
Udział w szkoleniach pozwala podwyższyć pracownikom warsztatów swoje kompetencje w naprawach samochodu, poszerzyć wiedzę w zakresie elektroniki i mechaniki, jak również w dziedzinie najnowszych technologii. Przekłada się to na większe zaufanie klientów, którzy mają pewność, że odbiorą z serwisu bezpieczne, profesjonalnie naprawione auto.
Szkolenia na miarę XXI wieku
Tak, jak zmienia się branża motoryzacyjna, tak też zmieniają się szkolenia. Dostosowywanie treści do wymogów rynkowych jest oczywiste – rośnie liczba kursów z zakresu elektryki i elektroniki, systemów start-stop, pojawiają się kwestie związane z naprawą pojazdów hybrydowych. Ciekawą tendencją jest natomiast nowa forma szkoleń. Tradycyjne – stacjonarne, przeprowadzane w salach wykładowych i specjalnie przygotowywanych halach do ćwiczeń – zyskują konkurencję w postaci szkoleń mobilnych. Po takie rozwiązania sięgają zarówno producenci, jak i dystrybutorzy części. Z jednej strony jest to dowód na innowacyjność firm, z drugiej natomiast świadczy o elastyczności i umiejętności odbierania sygnałów z rynku. Osoby odpowiedzialne za organizację szkoleń często borykają się z problemem braku czasu u mechaników na udział w szkoleniach, zwłaszcza jeśli konieczny jest dojazd do dalszej miejscowości. Odpowiedzią na tę przeszkodę są szkolenia przeprowadzane w mobilnych centrach szkoleniowych – ciężarówkach będących połączeniem sal wykładowych i ćwiczeniowych.
Pojemność 15,2 l
ShowCar to program bezpłatnych szkoleń technicznych realizowanych przy współpracy z kluczowymi dostawcami firmy Inter Cars SA. Wiedza i materiały do szkoleń pochodzą od największych światowych producentów części i podzespołów samochodowych, co gwarantuje tym samym dostarczenie mechanikom najważniejszych i najbardziej aktualnych informacji technicznych. Projekty tego typu powstają z myślą o warsztatach, które dostrzegają potrzebę ciągłego zwiększania kompetencji swoich pracowników oraz chcą sprawnie konkurować na rynku napraw samochodów. W ramach tego innowacyjnego projektu wszystkie szkolenia realizowane są wewnątrz naczepy samochodu ciężarowego.
Dla projektu ShowCar pracują dwie ciężarówki Freightliner Coronado – jedna o pojemności 15,2, a druga 14 l i mocy odpowiednio 450 i 515 KM. Sale wykładowe wewnątrz naczep mogą pomieścić nawet 40 osób i wyposażone są w systemy multimedialne. Niemal 20-metrowe pojazdy podróżują po całej Polsce, przystanki-szkolenia organizowane są w miejscach usytuowania filii dystrybutora części.
Od Europy po Afrykę Północną
Przykładem międzynarodowego projektu jest „Tenneco on Tour”. Firma Tenneco Inc., producent układów zawieszenia Monroe i systemów kontroli emisji spalin Walker, w minionym roku przeprowadziła mobilną kampanię skierowaną do mechaników i dystrybutorów. Swoim zasięgiem objęła ona Europę, Środkowy Wschód i Afrykę Północną. Podczas szkoleń Tenneco prezentowało swoje możliwości dostawcy na rynek Oryginalnego Wyposażenie OE oraz usługi ukierunkowane na rynek części zamiennych, ze szczególnym naciskiem na diagnostykę oraz szkolenia. Działania szkoleniowe koncentrowały się na zawieszeniu i produktach kontroli emisji spalin, wykorzystaniu narzędzi diagnostycznych oraz działaniach marketingowych. W jednym miejscu, w kompleksowej formie można było zapoznać się z najnowszymi narzędziami diagnostycznymi, wykonać testy porównawcze na kontrolę emisji spalin, a jazdy testowe pozwalały przekonać się, jak zużyte amortyzatory wpływają na bezpieczeństwo pojazdu. Zespół Tenneco szkolił w montażu układów zawieszenia Monroe quick-strut oraz prezentował działanie stanowiska testowego Monroe.
Ofensywa techniczna
Mianem ofensywy technicznej firma ZF Services nazwała szkolenia pracowników warsztatów będące realizacją motta: „Tylko ci, którzy nieustannie dbają o rozwój swoich umiejętności, mogą cieszyć się sukcesem”. Idąc za potrzebami rynku, firma rozbudowała swoją ofertę, wprowadzając do niej m.in. szkolenia poświęcone napędom elektrycznym i hybrydowym. Także w tym wypadku część szkoleń organizowana jest z udziałem ciężarówki szkoleniowej, która ma swoje przystanki w miejscach dogodnych do spotkań z przedstawicielami warsztatów. Mechanicy, zyskując bezpośredni dostęp do najnowszych produktów i technologii, mogą oferować wysokiej jakości usługi milionom polskich kierowców.
Mobilność, a co za tym idzie – większa dostępność, dostosowanie do zmian rynkowych, wiedza i profesjonalizm prowadzących, połączenie teorii i praktyki to podstawowe atuty szkoleń organizowanych przez producentów i dystrybutorów części. Innowacyjna formuła przekazywania wiedzy pokazuje, że sektor niezależny nie boi się nowych rozwiązań, a nawet jest liderem w ich wprowadzaniu.
Źródło: Forum Motoryzacja dla Wszystkich
Warsztaty niezależne skutecznie konkurują z autoryzowanymi stacjami obsługi pojazdów w zakresie napraw samochodów. Dla ponad 16 milionów kierowców powierzających swoje auta mechanikom z sektora niezależnego argumentem są atrakcyjne ceny, szeroki wybór produktów, jakość usług gwarantowana przez odpowiednio wykwalifikowanych pracowników i właściwe wyposażenie warsztatów.
Komentarze (0)