Warsztat, który zajmuje się montażem instalacji gazowych do samochodów lub zakład, który chciałby rozpocząć taką działalność, powinien dysponować odpowiednio wyposażonymi stanowiskami pracy. Oprócz narzędzi ręcznych, takich jak: izolacje, otwornice, wiertarki itp., które są podstawowymi elementami każdego warsztatu zajmującego się instalacjami LPG lub mechanicznymi naprawami pojazdów, istnieje kilkanaście niezbędnych elementów do montażu i serwisowania instalacji gazowych. Wszystkie urządzenia wykorzystywane do montażu i kalibracji instalacji, a także urządzenia elektroniczne służące do diagnozowania usterek powinny mieć homologacje oraz odpowiednie atesty, bez których nie powinny być używane. Homologacje oraz atesty muszą mieć wszystkie urządzenia elektroniczne dopuszczane do sprzedaży w naszym kraju. Każdy warsztat zajmujący się montażem samochodowych instalacji gazowych powinien być wyposażony w:
- tester szczelności (obowiązkowo);
- analizator spalin (obowiązkowo);
- ręczne testery diagnostyczne lub rozbudowane komputery diagnostyczne ułatwiające odczyt parametrów, oscyloskop (alternatywnie);
- hamownię podwoziową wraz z oprzyrządowaniem (alternatywnie).
Warto również wspomnieć o odpowiednim przystosowaniu budynku oraz zapewnieniu recyrkulacji powietrza.
Jednym z najważniejszych urządzeń, niezbędnym w każdym warsztacie jest tester szczelności. Jest to bardzo ważne urządzenie, ponieważ dzięki niemu sprawdzane są potencjalne wycieki gazu z instalacji. Są dwa rodzaje testerów: tester elektroniczny oraz tester w sprayu. Tester elektroniczny odczytuje i sygnalizuje stężenie gazu w powietrzu automatycznie. Tester taki ma regulowaną czułość odczytu stężenia oraz sygnalizację dźwiękowo–świetlną. Tester w sprayu należy użyć manualnie, sprawdzając poszczególne miejsca narażone na przecieki gazu po zamontowaniu instalacji, jak również w późniejszych przeglądach instalacji gazowej.
Kolejnym bardzo ważnym elementem wyposażenia jest analizator spalin, który służy do pomiaru jakości spalonego paliwa oraz sprawdzenia emisji zanieczyszczenia, a dokładniej składników zawartości gazowej, takich jak: tlenek węgla, dwutlenek węgla, węglowodory czy tlen. Analizator spalin jest bardzo pomocny przy ustawianiu i regulacji pojazdów samochodowych wyposażonych w alternatywne zasilanie silnika samochodowego. Bardzo łatwo można zaobserwować czy element regulujący mieszankę paliwowo-powietrzną działa prawidłowo oraz czy ilość zanieczyszczeń w spalinach jest odpowiednia. Analizatory spalin dzielimy na analizatory klasy 0 oraz klasy I. Różnią się one typem kalibracji, którą wykonują firmy zajmujące się serwisowaniem analizatorów – jest to tak zwana kalibracja wzorcowa. Odbywa się ona poprzez przebadanie butli z gazem o specjalnych właściwościach i porównywaniu danych z analizatora. Można dodać, że kalibracja taka jest wykonywana okresowo.
Równie ważnym elementem wyposażenia warsztatu jest tester diagnostyczny lub komputer służący do obserwacji elementów wykonawczych w pojeździe wyposażonym w gniazdo OBD lub EOBD. Bardzo łatwo jest zdiagnozować usterkę występującą w samochodzie, jak również uzyskać pomoc podczas regulacji instalacji gazowej poprzez odczyt odpowiednich parametrów. Tester należy podłączyć do gniazda OBD w samochodzie, reszta wykonywana jest automatycznie przez samo urządzenie elektroniczne. Tester diagnostyczny potrafi odczytywać, kasować błędy oraz sprawdzać każdy element elektroniczny, który jest nadzorowany przez komputer samochodu. Różnica między testerami jest duża w zależności od możliwości oraz ceny testera. Na rynku są dostępne testery ręczne, jak również rozbudowane komputery, które w dużym stopniu ułatwiają pracę montażystom i elektronikom samochodowym.
W warsztacie warto również mieć oscyloskop, czyli urządzenie, które obrazuje przebiegi elektroniczne w elementach wykonawczych. Oscyloskopy można podzielić na dwie grupy: cyfrowe i analogowe. Cyfrowy oscyloskop ma wyświetlacz i mikroprocesor, który przetwarza sygnały elektroniczne na obraz, natomiast analogowy pracuje na lampie oscyloskopowej, na której wyświetlany jest przebieg elektroniczny danego elementu wykonawczego. Oscyloskop stosuje się do obserwacji przebiegów szybkozmiennych, które są niewidoczne dla ludzkiego oka. Przyrząd ten jest bardzo pomocny podczas badania elementów, z których potrzebujemy pobrać sygnał dla centrali gazowej.
Większe i lepiej wyposażone warsztaty specjalizujące się w montażu instalacji LPG dysponują hamownią podwoziową, która jest bardzo przydatna podczas regulacji i ustawiania instalacji gazowych. Istnieją dwa typy hamowni: obciążeniowa oraz inercyjna. Najlepszym rozwiązaniem dla warsztatu gazowego jest hamownia obciążeniowa, która ma również funkcje hamowni inercyjnej, a mianowicie wszystkie możliwe pomiary przy stałych obrotach i stałych obciążeniach. Hamownia taka dostarczana jest oprócz konstrukcji rolkowej, czyli stanowiska dla pojazdu oraz hamulców spełniających rolę obciążenia, także z pełnym oprogramowaniem służącym do obsługi całego urządzenia. Jest możliwości regulacji pojazdu na takiej hamowni w zależności od wybranego przez nas programu (stałe obroty, symulacja jazdy pod górę, z góry, test drogowy). Ważnym elementem jest również odpowiednie przeszkolenie osoby, która obsługuje wszystkie urządzenia, jak również jej doświadczenie umożliwiające profesjonalną obsługę urządzeń warsztatowych.
Osoby zainteresowane tematem, które chciałyby zobaczyć jak wygląda dobrze wyposażony warsztat, serdecznie zapraszamy do obejrzenia profesjonalnej hamowni podwoziowej, w której odbywa się montaż samochodowych instalacji gazowych ZENIT oraz COMPACT. Hamownia znajduje się w miejscowości Antoniówka k. Radomia.
Łukasz Brzezowski
Specjalista ds. technicznych
Auto-Gaz Centrum
– niezbędne wyposażenie
Komentarze (0)