Jesienny Salon Samochodowy we Frankfurcie nad Menem (IAA) odbywający się co dwa lata stanowi dla producentów ostatnią okazję do pochwalenia się swoimi nowymi modelami mającymi wejść na europejski rynek na przełomie lat 2013 i 2014. Również dostawcy komponentów mogą tu prezentować swoje najnowsze rozwiązania konstrukcyjne i technologiczne.
Na tegorocznej, 65. edycji tej imprezy dominowały samochody marek europejskich. Zgodnie z aktualnymi tendencjami nadal wzrasta zainteresowanie pojazdami o bardziej ekologicznym układzie napędowym i niemal na każdym stoisku był samochód o napędzie hybrydowym lub elektrycznym. W polskich warunkach pojazdy tego rodzaju nie znajdują jednak wielu nabywców.
Miejski Hyundai
Jedyną nowością w segmencie najmniejszych samochodów był Hyundai i10 drugiej generacji. Ten nowy pojazd miejski (segment A) ma nieco zwiększone wymiary w porównaniu do poprzednika. Rozstaw osi powiększono co prawda tylko o 5 mm, ale dodano 80 mm do długości całkowitej. Poprawę proporcji całej bryły nadwozia uzyskano przez wzrost szerokości o 65 mm i zmniejszenie wysokości o 50 mm. Zmiany te korzystnie wpłynęły na poprawę warunków jazdy i zwiększenie podstawowej pojemności bagażnika do 252 dm3. Wersja podstawowa będzie napędzana trzycylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności skokowej 1,0 dm3, a wersja wzmocniona otrzyma czterocylindrowy silnik o pojemności 1,25 dm3. Moc maksymalna tych jednostek napędowych wynosi odpowiednio 49 i 64 kW (66 i 87 KM). Na liście dodatkowego wyposażenia pojawiły się takie „luksusy” jak automatyczna klimatyzacja, podgrzewana kierownica czy tempomat. Produkcja nowego modelu i10 będzie przeniesiona z Indii do Turcji.
Zgodnie z aktualnymi tendencjami nadal wzrasta zainteresowanie pojazdami o bardziej ekologicznym układzie napędowym i niemal na każdym stoisku był samochód o napędzie hybrydowym lub elektrycznym.
Druga generacja 308
Na stoisku firmy Peugeot miała miejsce światowa premiera nowej, czyli drugiej generacji samochodów rodziny 308. Pojazdy te będą reprezentować firmę w grupie samochodów kompaktowych (segment rynkowy C). Konstrukcja samochodów rodziny 308 bazuje na nowej, modularnej platformie EMP2 (korzysta z niej także nowy Citroën C4 Picasso). W stosunku do pierwszej generacji tego modelu rozstaw osi zwiększono tylko o 12 mm. Samonośne nadwozie dwubryłowe typu hatchback ma układ pięciodrzwiowy, a jego długość całkowita wynosi 4253 mm, czyli jest mniejsza o 23 mm. Zmniejszono także szerokość nadwozia (o 11 mm) oraz wysokość o 41 mm. Ta korekta wymiarów zewnętrznych nie miała wpływu na wnętrze pojazdu, ale przyczyniła się do redukcji masy. Zaletą jest powiększenie podstawowej przestrzeń bagażowej do 420 dm3. Pod względem stylistycznym nadwozie nawiązuje do innych nowych modeli tej marki jak np. 2008. Oprócz kilku wersji silnikowych o pojemności od 1,2 do 1,6 dm3, które jeszcze w tym roku trafią do salonów sprzedaży, pokazany był prototyp o nazwie 308 R Concept o radykalnie podniesionych osiągach.
Rodzinny Sportsvan
Nowa wersja nadwoziowa Golfa nosi dodatkową nazwę Sportsvan i w niedalekiej przyszłości zastąpi dotychczasowy model Plus, bazujący na poprzedniej generacji. Jest to trzecia (po hatchbacku i kombi) i dość uniwersalna, rodzinna wersja nadwoziowa o cechach pojazdu wielofunkcyjnego. Pod względem długości nowy Sportsvan mieści się między podstawowym Golfem a wersją kombi (Variant). Modularna platforma MQB, na której powstał Golf siódmej generacji, pozwala na znaczne różnicowanie głównych wymiarów pojazdu, w tym rozstawu osi. W nadwoziach typu hatchback i kombi wymiar ten wynosi 2631-2637 mm, natomiast w wersji Sportsvan został powiększony do 2685 mm. W porównaniu do Plusa wymiar ten jest większy aż o 107 mm, co przekłada się na bardziej obszerne wnętrze. Długość całkowita nowej wersji wynosi 4338 mm, jest więc o 7 cm większa niż bazowego Golfa VII. Najbardziej znacząco wzrosła wysokość pojazdu, która wynosi 1580 mm i jest aż o 12,6 cm większa od zwykłego Golfa. Siedzenia zostały posadowione wyżej, a tylna kanapa dzielona w proporcji 60:40 ma możliwość przesuwania w zakresie 18 cm. Podstawowa pojemność bagażnika wynosi 498 dm3, ale po przesunięciu siedzeń tylnych do przodu wrasta do 585 dm3. Wersja Sportsvan otrzyma szeroką gamę turbodoładowanych silników benzynowych i silników Diesla o pojemności od 1,2 do 2,0 dm3 i mocy maksymalnej w zakresie od 63 do 110 kW (85-150 KM). Poza bazowym silnikiem benzynowym 1,2 TSI o mocy 63 kW pozostałe jednostki będą mogły współpracować z dwusprzęgłowymi skrzyniami biegów typu DSG. Najbardziej oszczędną wersją będzie 1,6 TDI o mocy 81 kW (110 KM), która w teście europejskim spala średnio 3,7 dm3 paliwa na 100 km i emituje przy tym 95 g CO2 na kilometr. Debiut rynkowy odbędzie się w pierwszym kwartale przyszłego roku.
Kuzyn Leon
Hiszpański kuzyn Golfa VII o nazwie Leon miał swój debiut podczas Salonu Samochodowego w Paryżu jesienią 2012 roku. Jest to trzecia generacja pojazdów o tej nazwie. Pojazd powstał na platformie MQB i początkowo oferowano go tylko w nadwoziu hatchback w układzie pięciodrzwiowym. W tym roku, w marcu na Salonie Samochodowym w Genewie zaprezentowano wersję trzydrzwiową, mającą oznaczenie SC (Sport Coupe) o nieco krótszym rozstawie osi. Teraz zaprezentowano trzecią wersję nadwoziową, czyli kombi z dodatkowym oznaczeniem ST (Sport Tourer). Stylizacja przedniej części nadwozia nie została zmieniona, natomiast znacznie wydłużono tylną część nadwozia (aż o 27 cm). Zabieg ten pozwolił na wygospodarowanie sporej przestrzeni na bagaż, ale długość całkowita tej wersji wzrosła do 4,54 m. Podstawowa przestrzeń bagażowa wynosi 587 dm3, a więc sporo, ale nieco mniej niż u kuzynów (Golf Variant czy Škoda Octavia). Silnym atutem pozostaje jednak atrakcyjna sylwetka tego modelu. W nadwoziu kombi montowane będą takie same silniki jak w podstawowym hatchbacku. Wszystkie mają bezpośredni wtrysk paliwa i turbodoładowanie. Jednostki benzynowe mają pojemność skokową 1,2; 1,4 lub 1,8 dm3, natomiast silniki Diesla 1,6 lub 2,0 dm3. Standardowo napęd przenoszony będzie na koła przednie, ale nieco później pojawią się na rynku wersje z dołączalnym napędem kół tylnej osi (system Haldex).
Kompaktowy crossover
Jedną z nowości tego Salonu jest model Mercedes-Benz GLA, będący kompaktowym crossoverem klasy premium. W jego konstrukcji wykorzystano zespoły i elementy z produkcyjnych modeli klasy A i B. Samochód otrzymał samonośne nadwozie typu hatchback w układzie pięciodrzwiowym. Długość całkowita tego pojazdu wynosi 4417 mm, szerokość 1804 mm, a wysokość 1494 mm. Na uwagę zasługuje fakt, że kształty nadwozia są zdecydowanie bardziej obłe niż w dotychczasowych większych SUV-ach tej marki. Tylna część nadwozia jest silniej pochylona niż to zwykle bywa w pojazdach tego rodzaju. W efekcie uzyskano stosunkowo niską wartość współczynnika oporu powietrza Cx wynoszącą 0,29. Drzwi boczne zostały pozbawione górnych ramek, a więc przez takie rozwiązanie podkreślono sportowy charakter pojazdu. Do napędu rodziny tych pojazdów zastosowano czterocylindrowe silniki o pojemności od 1,6 do 2,2 dm3. Dzięki turbodoładowaniu ich moc maksymalna mieści się w granicach od 100 kW (136 KM) do 155 kW (211 KM), co wróży dobrą dynamikę. Napęd przenoszony jest na przednie lub wszystkie koła pojazdu (system 4Matic). Stosowane będą tradycyjne, sześciobiegowe oraz dwusprzęgłowe skrzynie przekładniowe o siedmiu biegach (7G-DCT). Sprzedaż samochodów GLA ruszy z początkiem 2014 roku, a głównymi konkurentami będą takie pojazdy, jak: Audi Q3 czy Range Rover Evoque.
Nowa seria
W pawilonie BMW oficjalnie zaprezentowano nową serię modelową. Seria 4 wypełni lukę między dotychczasowymi seriami 3 oraz 5, ale pod względem konstrukcyjnym bazuje na rozwiązaniach samochodów serii 3. Mają to być pojazdy o bardziej sportowym charakterze zarówno pod względem wyglądu, jak i osiągów. Pierwszą wersją nadwoziową będzie klasyczne coupé, które w gamie BMW zastąpi podobną wersję oferowaną dotychczas w ramach serii 3. Dwudrzwiowe nadwozie typu coupé ma sylwetką trzybryłową i bazuje na platformie z aktualnej serii 3 o rozstawie osi wynoszącym 2810 mm. Długość oraz szerokość całkowita zostały nieznacznie powiększone i wynoszą odpowiednio 4638 i 1825 mm, natomiast wysokość została znacznie zmniejszona do 1362 mm, czyli niemal o 7 cm. Dzięki płynnym liniom wartość współczynnika oporu powietrza Cx jest niewielka i wynosi od 0,28 do 0,30, w zależności od wersji silnika. Początkowo w ofercie znajdą się dwie wersje benzynowe oraz jedna wersja z silnikiem Diesla. Czterocylindrowy silnik modelu 428i ma pojemność skokową 2,0 dm3 i rozwija moc maksymalną 180 kW (245 KM), natomiast w modelu 435i będzie silnik sześciocylindrowy o pojemności 3,0 dm3 i mocy wynoszącej 335 kW (306 KM). Silnik Diesla w wersji 420d ma cztery cylindry i pojemność 2,0 dm3, a jego moc maksymalna to 135 kW (184 KM). Wszystkie te jednostki napędowe będą łączone z mechanicznymi skrzyniami o sześciu biegach lub alternatywnie z ośmiobiegowymi automatami. Wersje benzynowe będą niebawem dostępne także z napędem obu osi, a w niedalekiej przyszłości seria 4 zostanie powiększona o wersję kabriolet oraz czterodrzwiową Gran Coupe.
Andrzej Zieliński
Komentarze (0)