Wyposażenie warsztatu

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Nowy czynnik chłodniczy w układach klimatyzacji
Chłodziwo R134a jest używane w samochodowych systemach klimatyzacji pojazdów silnikowych od początku lat dziewięćdziesiątych. Zastąpiło ono „freon” R12 zakazany przez Protokół Montrealski ze względu na jego niekorzystny wpływ na redukcję warstwy ozonowej.

Aktualnie dzięki dyrektywie 2006/40/WE przyjętej przez wszystkie państwa członkowskie Komisja Europejska postanowiła również stopniowo wprowadzać zakaz korzystania z obecnego czynnika R134a w pojazdach silnikowych o masie poniżej 3,5 tony. Decyzja ta spowodowana była faktem, iż chłodziwo to przyczynia się do globalnego ocieplenia klimatu, tak zwanego „efektu cieplarnianego”. Niniejsza dyrektywa ma zastosowanie w odniesieniu do każdego nowo homologowanego pojazdu. Nowym czynnikiem chłodzącym, który znalazł zastosowanie w samochodowych systemach klimatyzacji, jest R1234yf. W najbliższym czasie warsztaty będą potrzebowały co najmniej dwóch różnych urządzeń, aby obsłużyć różne typy układów AC. Jedno przydatne będzie w pracy z obecnym czynnikiem chłodniczym (R134a), a drugie dedykowane będzie do obsługi nowego gazu (R123yf). Bardzo wygodnym rozwiązaniem jest zakup specjalnej stacji umożliwiającej pracę jednocześnie z dwoma typami czynnika chłodzącego. Na dzień dzisiejszy jedynym producentem oferującym na rynku takie rozwiązanie jest firma Texa (model Konfort780R Bi-Gas). Jest to rozwiązanie nowatorskie, jednak zapewne nie każdy warsztat będzie chciał w tej chwili wydawać większą kwotę na takie urządzenie. Jako alternatywę Texa przewidziała inne rozwiązanie. Użytkownicy, którzy początkowo wybiorą czynnik R134a, będą mogli w późniejszym, dowolnym terminie przezbroić własną stację KONFORT, dostosowując ją do nowego czynnika R1234yf poprzez zakup i zastosowanie „Zestawu przezbrajania stacji” dostarczanego przez Texa jako opcja.
Gama urządzeń serii 770R jest szeroka i każdy możne znaleźć w niej model idealnie pasujący do swoich potrzeb. Seria ta zawiera następujące modele:
- K720R,
- K760R,
- K760R Bus,
- K780R Bi-Gas.

Stacje klimatyzacji K720R oraz K760R mogą zostać wyposażone w standardzie w zestaw do obsługi gazu R1234yf. Cena urządzenia pozostaje wówczas niezmienna. Późniejsza konwersja wiąże się z dodatkowym kosztem zestawu. Rok 2012 jest rokiem przełomowym, gdyż pojawiają się pierwsze pojazdy wyposażone w nowy czynnik chłodniczy R1234yf. W związku z tym Autoryzowane Stacje Obsługi muszą przygotować się do obsługi takich pojazdów w zakresie corocznego serwisu układu AC, jak również pod kątem obsługi aut powypadkowych, w których dojdzie do wycieku gazu. Dla autoryzowanych warsztatów przygotowano specjalne urządzenie Konfort 770S, spełniające rygorystyczne wymagania niemieckich producentów. Jednym z tych wymogów jest posiadanie identyfikatora gazu, co wykluczy pomyłkę przy obsługiwaniu pojazdu oraz zabezpiecza warsztat przed fałszywym gazem.

Jacek Bilski
Specjalista ds. Wyposażenia Serwisów


Firma Tip-Topol posiada w swej ofercie szeroki wybór urządzeń Texa. Więcej informacji na www.tiptopol.com.pl.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony