W połowie roku do produkcji seryjnej weszła rozszerzona wersja systemu ESP® o nazwie ESP®plus. Nowe funkcje poprawiają bezpieczeństwo jazdy. Jak wykazują badania, stosowanie systemu ESP® pozwala uniknąć ciężkich wypadków drogowych spowodowanych utratą kontroli nad pojazdem.
Podstawowym zadaniem elektronicznego systemu kontroli trakcji ESP® jest rozpoznanie zagrożenia utraty danego toru jazdy i poprzez obniżenie mocy silnika oraz dodatkowe wyhamowanie poszczególnych kół utrzymanie stabilnego prowadzenia pojazdu. ESP® obejmuje także funkcję ABS (zapobieganie blokowaniu kół w trakcie hamowania) i ASR (zapobieganie utracie przyczepności kół napędowych). Jednak największe znaczenie ma utrzymanie zadanego toru jazdy. Według analiz Niemieckiego Związku Ubezpieczycieli (GDV), przyczyną aż 25% wszystkich wypadków z udziałem ciężko rannych oraz 60% wszystkich wypadków ze skutkiem śmiertelnym był poślizg pojazdu. To tradycyjne zadanie ESP® już nie wystarcza. Dlatego Bosch pracuje obecnie nad rozszerzeniem funkcji tego systemu. W połowie roku do produkcji seryjnej weszła rozszerzona wersja systemu o nazwie ESP®plus. Na razie nowy układ jest montowany w samochodach klasy wyższej. Już w przyszłym roku na rynku pojawi się trzecia, najbardziej rozbudowana wersja o nazwie ESP®premium. Nowy system ESP®plus został wyposażony w ulepszoną hydraulikę i wydajniejszy sterownik. Dwa sterowane analogowo zawory elektromagnetyczne umożliwiają jeszcze dokładniejszą regulację ciśnienia hydraulicznego w zakresie poniżej 40 barów, a tym samym bardziej precyzyjne hamowanie. Dzięki temu system został uzupełniony o nowe rozwiązania. Funkcja Electronic Brake Prefill (przygotowanie układu hamulcowego do nagłego hamowania) uaktywnia się, gdy kierowca gwałtownie zdejmie nogę z gazu, co system odczytuje jako przygotowanie do awaryjnego hamowania. W sposób niezauważalny dla kierowcy następuje wtedy zbliżenie na minimalną odległość klocków do tarcz hamulcowych, by w razie hamowania zapewnić możliwie najkrótszy czas reakcji układu hamulcowego. Jeśli kierowca teraz zdecyduje się nacisnąć na pedał hamulca, system zareaguje natychmiastowym hamowaniem. Drugą funkcją przydatną podczas opadów deszczu, jest Brake Disc Wiping (osuszanie tarcz hamulcowych). Polega ona na przykładaniu okładziny do tarcz w zdefiniowanych odstępach czasu i usuwaniu z nich wilgoci powodującej wydłużenie drogi hamowania. Także inne rozwiązania systemu ESP®plus ułatwiają jazdę. Dzięki Hill Hold Control (zapobieganie staczaniu się pojazdu przy podjeżdżaniu pod górę) układ hamulcowy samoczynnie utrzymuje ciśnienie hamowania do chwili, gdy kierowca ponownie naciśnie pedał gazu. System ESP®plus umożliwia także funkcję łagodnego hamowania aż do całkowitego zatrzymania auta. W połączeniu z systemem ACC (Adaptive Cruise Control) pozwala to na wygodniejszą jazdę w korkach. W 2006 roku na rynku zadebiutuje ESP®premium firmy Bosch. Trzecia i najbardziej rozbudowana wersja systemu umożliwia integrację funkcji, które do tej pory uważano za domenę układów hamulcowych Brake-by-Wire. Dzięki wydajniejszemu układowi hydraulicznemu możliwe będzie jeszcze szybsze, cichsze i niemal niezauważalne działanie stabilizujące oraz realizacja zadań dodatkowych. Dalszy rozwój układu ESP® koncentruje się głównie na połączeniu go w sieć z innymi systemami w pojeździe. W ramach programu CAPS (Combined Active and Passive Safety – połączone systemy bezpieczeństwa aktywnego i biernego) Bosch pracuje nad możliwościami wyposażenia ESP® w czujniki rejestrujące otoczenie pojazdu oraz wykorzystaniem systemów bezpieczeństwa biernego do przetwarzania tych informacji.
System ESP® rozpoznaje zagrożenie poślizgiem i poprzez obniżenie mocy silnika oraz dodatkowe wyhamowanie poszczególnych kół utrzymuje stabilność pojazdu. Fot. Bosch
Skuteczność systemu ESP® potwierdziło już wiele badań przeprowadzonych przez producentów pojazdów oraz niezależne instytucje. Amerykański urząd NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) ustalił, że w samochodach osobowych produkowanych między 1997 a 2002 rokiem i wyposażonych seryjnie w ESP®, liczba wypadków związanych z utratą panowania nad pojazdem, niezawinioną przez innych użytkowników dróg, była o 35% niższa w porównaniu do tych samych modeli bez ESP®. Analiza japońskiej organizacji NASVA (National Agency for Automotive Safety & Victims Aid) z lutego 2005 roku wykazuje, że dzięki ESP® można by obniżyć udział ciężkich kolizji drogowych w całkowitej liczbie wypadków nawet o 62%. Z roku na rok system cieszy się coraz większą popularnością. Według szacunków Boscha, udział samochodów z ESP® w ogólnej liczbie noworejestrowanych aut wyniósł w całej Europie w ubiegłym roku 37%., co oznacza wzrost o 8% w stosunku do roku 2003. Rosnące zainteresowanie systemem ESP® oraz rozszerzenie funkcji samego układu pomogą w realizacji celu, jaki postawiła sobie Unia Europejska – zmniejszenia do 2010 roku liczby ofiar śmiertelnych wypadków o połowę.
Podstawowym zadaniem elektronicznego systemu kontroli trakcji ESP® jest rozpoznanie zagrożenia utraty danego toru jazdy i poprzez obniżenie mocy silnika oraz dodatkowe wyhamowanie poszczególnych kół utrzymanie stabilnego prowadzenia pojazdu. ESP® obejmuje także funkcję ABS (zapobieganie blokowaniu kół w trakcie hamowania) i ASR (zapobieganie utracie przyczepności kół napędowych). Jednak największe znaczenie ma utrzymanie zadanego toru jazdy. Według analiz Niemieckiego Związku Ubezpieczycieli (GDV), przyczyną aż 25% wszystkich wypadków z udziałem ciężko rannych oraz 60% wszystkich wypadków ze skutkiem śmiertelnym był poślizg pojazdu. To tradycyjne zadanie ESP® już nie wystarcza. Dlatego Bosch pracuje obecnie nad rozszerzeniem funkcji tego systemu. W połowie roku do produkcji seryjnej weszła rozszerzona wersja systemu o nazwie ESP®plus. Na razie nowy układ jest montowany w samochodach klasy wyższej. Już w przyszłym roku na rynku pojawi się trzecia, najbardziej rozbudowana wersja o nazwie ESP®premium. Nowy system ESP®plus został wyposażony w ulepszoną hydraulikę i wydajniejszy sterownik. Dwa sterowane analogowo zawory elektromagnetyczne umożliwiają jeszcze dokładniejszą regulację ciśnienia hydraulicznego w zakresie poniżej 40 barów, a tym samym bardziej precyzyjne hamowanie. Dzięki temu system został uzupełniony o nowe rozwiązania. Funkcja Electronic Brake Prefill (przygotowanie układu hamulcowego do nagłego hamowania) uaktywnia się, gdy kierowca gwałtownie zdejmie nogę z gazu, co system odczytuje jako przygotowanie do awaryjnego hamowania. W sposób niezauważalny dla kierowcy następuje wtedy zbliżenie na minimalną odległość klocków do tarcz hamulcowych, by w razie hamowania zapewnić możliwie najkrótszy czas reakcji układu hamulcowego. Jeśli kierowca teraz zdecyduje się nacisnąć na pedał hamulca, system zareaguje natychmiastowym hamowaniem. Drugą funkcją przydatną podczas opadów deszczu, jest Brake Disc Wiping (osuszanie tarcz hamulcowych). Polega ona na przykładaniu okładziny do tarcz w zdefiniowanych odstępach czasu i usuwaniu z nich wilgoci powodującej wydłużenie drogi hamowania. Także inne rozwiązania systemu ESP®plus ułatwiają jazdę. Dzięki Hill Hold Control (zapobieganie staczaniu się pojazdu przy podjeżdżaniu pod górę) układ hamulcowy samoczynnie utrzymuje ciśnienie hamowania do chwili, gdy kierowca ponownie naciśnie pedał gazu. System ESP®plus umożliwia także funkcję łagodnego hamowania aż do całkowitego zatrzymania auta. W połączeniu z systemem ACC (Adaptive Cruise Control) pozwala to na wygodniejszą jazdę w korkach. W 2006 roku na rynku zadebiutuje ESP®premium firmy Bosch. Trzecia i najbardziej rozbudowana wersja systemu umożliwia integrację funkcji, które do tej pory uważano za domenę układów hamulcowych Brake-by-Wire. Dzięki wydajniejszemu układowi hydraulicznemu możliwe będzie jeszcze szybsze, cichsze i niemal niezauważalne działanie stabilizujące oraz realizacja zadań dodatkowych. Dalszy rozwój układu ESP® koncentruje się głównie na połączeniu go w sieć z innymi systemami w pojeździe. W ramach programu CAPS (Combined Active and Passive Safety – połączone systemy bezpieczeństwa aktywnego i biernego) Bosch pracuje nad możliwościami wyposażenia ESP® w czujniki rejestrujące otoczenie pojazdu oraz wykorzystaniem systemów bezpieczeństwa biernego do przetwarzania tych informacji.
System ESP® rozpoznaje zagrożenie poślizgiem i poprzez obniżenie mocy silnika oraz dodatkowe wyhamowanie poszczególnych kół utrzymuje stabilność pojazdu. Fot. Bosch
Skuteczność systemu ESP® potwierdziło już wiele badań przeprowadzonych przez producentów pojazdów oraz niezależne instytucje. Amerykański urząd NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) ustalił, że w samochodach osobowych produkowanych między 1997 a 2002 rokiem i wyposażonych seryjnie w ESP®, liczba wypadków związanych z utratą panowania nad pojazdem, niezawinioną przez innych użytkowników dróg, była o 35% niższa w porównaniu do tych samych modeli bez ESP®. Analiza japońskiej organizacji NASVA (National Agency for Automotive Safety & Victims Aid) z lutego 2005 roku wykazuje, że dzięki ESP® można by obniżyć udział ciężkich kolizji drogowych w całkowitej liczbie wypadków nawet o 62%. Z roku na rok system cieszy się coraz większą popularnością. Według szacunków Boscha, udział samochodów z ESP® w ogólnej liczbie noworejestrowanych aut wyniósł w całej Europie w ubiegłym roku 37%., co oznacza wzrost o 8% w stosunku do roku 2003. Rosnące zainteresowanie systemem ESP® oraz rozszerzenie funkcji samego układu pomogą w realizacji celu, jaki postawiła sobie Unia Europejska – zmniejszenia do 2010 roku liczby ofiar śmiertelnych wypadków o połowę.
Komentarze (0)