Części i regeneracja

ponad rok temu  14.09.2017, ~ Administrator - ,   Czas czytania 6 minut

NTN-SNR. Czujniki prędkości koła

Czujnik prędkości koła SNR, Mercedes W210

Firma NTN-SNR, twórca łożysk w technologii ASB (Active Sensor Bearing), wprowadziła je do seryjnej produkcji w 1997 roku. Umożliwia ona zastąpienie tak zwanej technologii pasywnej technologią aktywną, zawierającą aktywny czujnik i uszczelniacz z wbudowanym enkoderem magnetycznym, na którym znajdują się bieguny N i S, które dostarczają czujnikowi sygnał cyfrowy, określający liczbę obrotów koła. Komputer pokładowy pojazdu potrzebuje tych informacji, aby uruchomić takie układy jak: ABS, ESC, HSS (wspomaganie ruszania na wzniesieniu), nawigację itd.

Rozwiązanie to ma wiele zalet, a wśród nich:
- możliwość zmierzenia prędkości koła (od zerowej prędkości obrotowej),
- pierścień magnetyczny zintegrowany z uszczelniaczem łożyska: miniaturyzacja układu,
- mniejsza liczba podzespołów: ułatwiony montaż,
- bardziej precyzyjne pozyskiwanie danych,
- standaryzacja komponentów.

Opierając się na tak bogatym doświadczeniu, NTN-SNR oferuje pełną gamę czujników prędkości koła oraz serwis okołosprzedażowy (katalogi, szkolenia, wsparcie w rozpatrywaniu reklamacji).

Rynek czujników
Rynek czujników prędkości koła przeżywa boom. Już ponad 90% pojazdów poruszających się obecnie po drogach wyposażonych jest w tego typu czujniki. Samochód ma ich od dwóch do czterech, w większości przypadków współpracują one bezpośrednio z łożyskiem. Ponadto technologia ta stosowana jest we wszystkich łożyskach kół trzeciej generacji, co wymaga obecności czterech czujników w pojeździe.
Inne czynniki mające wpływ na rynek to:
- Electronic Stability Control (ESC), który w USA jest obowiązkowy od września 2011 roku, a w krajach członkowskich Unii Europejskiej od końca 2014 roku,
- znaczny wzrost liczby układów ABS i ESC w samochodach klasy niższej w krajach rozwiniętych w ciągu ostatnich dziesięciu lat,
- podobny wzrost można obserwować teraz na rynkach wschodzących, takich jak Chiny, Indie i Brazylia,
- zapotrzebowanie na układy ABS, które w 2009 r. wynosiło 45,7 milionów jednostek, w roku 2017 osiągnęło poziom 100 milionów.

Jakie jest zadanie czujnika prędkości koła?
Czujnik prędkości odgrywa kluczową rolę w działaniu wielu układów pokładowych. Mierzy prędkość koła, współpracując z enkoderem magnetycznym lub pierścieniem zębatym znajdującym się na piaście. W najnowszych samochodach czujniki prędkości koła przekazują dane dotyczące prędkości do wielu innych układów, które kontrolują dynamikę pojazdu oraz szeroką gamę funkcji pomocniczych.
Ostrzeżenie! Utrata sygnału ASB może być fatalna w skutkach! Świecąca kontrolka ABS oznacza, że układ jest uszkodzony. Gdy ABS nie funkcjonuje prawidłowo, nie zabezpiecza kół przed blokowaniem i nie stabilizuje pojazdu podczas hamowania.
ABS: zapobiega blokadzie koła w trakcie nagłego awaryjnego hamowania, skraca drogę hamowania oraz zapobiega utracie kontroli nad pojazdem.
ESC: pozwala utrzymać stabilność w przypadku utraty trakcji przez koła.
ASR: układ kontroli trakcji, który zapobiega poślizgowi kół podczas przyśpieszania.
Prędkość: umożliwia komputerowi pokładowemu przekaz i wyświetlenie dokładnej prędkości pojazdu.
Nawigacja: nawet będąc w tunelu, bez sygnału satelitarnego, ASB umożliwia pozycjonowanie pojazdu na mapie.
Elektryczny hamulec ręczny: zapobiega staczaniu się samochodu w czasie ruszania na wzniesieniu.
Aktywny tempomat: gwarantuje utrzymanie stałej odległości za poprzedzającym pojazdem.
Parkowanie: umożliwia automatyczne zaparkowanie pojazdu, kierowca nie musi trzymać kierownicy.

DOSTĘPNE TECHNOLOGIE

Czujniki pasywne
Pierścień zębaty znajduje się na piaście. Czujnik składa się z cewki nawiniętej na rdzeń magnetyczny i magnesu trwałego. Ruch pierścienia zębatego powoduje zmiany w polu magnetycznym, co skutkuje indukowaniem napięcia w czujniku. Wartość tego napięcia jest odczytywana przez komputer sterujący, który przetwarza ją w wymaganą informację. Technologia ta nie jest w stanie zdiagnozować bardzo niskich prędkości ani rozpoznać kierunku obrotu koła. Czujniki pasywne znajdują zastosowanie jedynie w rozwiązaniach z pierścieniami zębatymi.

Czujniki aktywne
Główną zaletą układu aktywnego jest generowanie sygnału wyjściowego o stałej amplitudzie, nawet przy bardzo niskiej lub zerowej prędkości. Dzięki temu sygnał czujnika prędkości obrotowej jest dokładniejszy, a wszystkie systemy powiązane z tym sygnałem funkcjonują lepiej.
Czujniki aktywne zazwyczaj współpracują z enkoderem magnetycznym (zintegrowanym z łożyskiem): technologia ASB. Niektóre czujniki aktywne współpracują również z pierścieniem zębatym.
Istnieją trzy rodzaje czujników aktywnych:
- aktywny czujnik Halla – zawiera elementy półprzewodnikowe, które rozpoznają wytwarzane zmienne fale pola magnetycznego, przekształcając sygnał analogowy fal w cyfrowy,
- czujnik Halla z pierścieniem magnetycznym – pole magnetyczne wytwarzane jest przez bieguny N i S rozłożone naprzemiennie na enkoderze magnetycznym w momencie przejścia przed czujnikiem. Pierścień zębaty zastąpiony został przez enkoder magnetyczny, będący jednocześnie uszczelniaczem łożyska, 
- magnetorezystacyjny czujnik AMR – technologia ta umożliwia precyzyjne wykrycie sygnału w skomplikowanych układach, gdzie czujnik umiejscowiony jest w większej odległości od enkodera.

Kiedy wymienić czujnik prędkości koła?
Kiedy na desce rozdzielczej zapali się kontrolka ABS, czujnik należy wymienić. Z powodu nieprawidłowego działania ABS koła mogą zablokować się podczas hamowania, co prowadzi do poślizgu. Czujnik jest źródłem problemu w około 80% przypadków usterek w układzie ABS.

Dlaczego czujniki prędkości ulegają awariom?
Czujnik prędkości koła nie jest częścią eksploatacyjną, a jego awaria może doprowadzić do zatrzymania pojazdu. Jako że czujnik jest częścią odpowiadającą za bezpieczeństwo, należy jak najszybciej wymienić go i zastosować część o wysokiej jakości.
Umiejscowienie czujników sprawia, że są narażone na wyjątkowo ciężkie warunki pracy. Produkty NTN-SNR są w 100% testowane i wykazują odporność na wszelkiego rodzaju niesprzyjające czynniki zewnętrzne.
Istnieje wiele możliwych przyczyn awarii czujników prędkości koła (patrz tabela).

Ostrzeżenie! Czujnik prędkości koła jest delikatnym elementem. Należy obchodzić się z nim ostrożnie, ponieważ może ulec uszkodzeniu w czasie wymiany łożyska.

Czujnik prędkości to element kluczowy dla bezpieczeństwa. Wadliwy sygnał ASB będzie dostarczał nieprawidłowych informacji, powodując:
- niekontrolowane uruchomienie systemu ABS, które może skutkować nieprzewidywalnym zachowaniem pojazdu,
- mylny pomiar prędkości koła przez komputer: układ ESP nie jest w stanie zagwarantować kontroli stabilności,
- wyświetlanie nieprawidłowej prędkości na desce rozdzielczej, ryzyko niezamierzonego i niebezpiecznego przekroczenia dozwolonej prędkości.

Do optymalnej pracy czujnika prędkości koła niezbędne jest sprawnie działające łożysko koła ze zintegrowanym enkoderem magnetycznym.

Gama produktów NTN-SNR
NTN-SNR oferuje kompletną gamę czujników prędkości koła, łącząc wszystkie technologie obecne na rynku. Oferta firmy to prawie 300 referencji, 65% z nich to czujniki aktywne, a 35% czujniki pasywne. Znajdują one zastosowanie w ponad 7000 modeli samochodów.

Dlaczego warto wybrać czujnik NTN-SNR?
Pozycja NTN-SNR jako eksperta w zakresie łożyskowania kół umożliwiła, we współpracy z producentami pojazdów, rozwinięcie technologii ASB. Twórca ASB, firma NTN-SNR, przekazał licencję na używanie tej technologii innym producentom, uzyskując w ten sposób pozycję globalnego standardu. W tej sytuacji logiczne było poszerzenie oferty łożysk kół, będącej główną gałęzią działalności firmy, i dostarczenie klientom elementu wykorzystującego doświadczenie w technologii ASB – czujnik.

Jakość NTN-SNR
Czujniki NTN-SNR są w 100% przetestowane oraz poddawane kontroli jakości na linii produkcyjnej, dzięki czemu producent może zagwarantować całkowitą niezawodność swoich produktów.
- Test na odporność termiczną od -40 do +150°C.
- Test na szczelność.
- Test odporności na wibracje.
- Test na wytrzymałość mechaniczną.

NTN-SNR zapewnia swoim klientom dostęp do wszystkich przydatnych informacji technicznych:
- katalog czujników – poświęcony czujnikom, zawierający link do zestawu łożyska koła,
- Techinfo – zalecenia do montażu, demontażu produktu w oparciu o doświadczenie i wiedzę inżynierów NTN-SNR,
- Techscan’r – dane techniczne dostępne dzięki aplikacji na smartfony z IOS i Androidem (bezpłatne ściąganie, zdjęcia 3D, bezpośredni scan numeru części z pudełka lub z katalogu).

B1 - prenumerata NW podstrony

GALERIA ZDJĘĆ

Czujnik prędkości koła SNR z aktywnym łożyskiem ASB (Active Sensor Bearing)

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony