Diagnostyka

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

O „zimówkach”

O cenach, konstrukcji, komforcie, wyglądzie i stosowaniu opon zimowych, czyli obalanie mitów związanych z użytkowaniem opon zimowych

W Europie zmienna jest nie tylko pogoda. Każdy region i każdy kraj mają też różne przepisy dotyczące stosowania opon zimowych. Istnieje również wiele mitów związanych z ich stosowaniem. Jednak kluby i stowarzyszenia motoryzacyjne na Starym Kontynencie zgadzają się w jednym: “zimówki” znacznie zwiększają bezpieczeństwo.

Mit 1: Opony zimowe są drogie. Prawda jest następująca: Generalnie, nie ma większej różnicy między ceną opon zimowych i letnich.
Opony zimowe to idealne rozwiązanie na zimę. Korzyści płynące z ich stosowania są jasne: przede wszystkim zwiększone bezpieczeństwo na drodze. Inną korzyścią stosowania “zimówek” jest to, że w niskich temperaturach opony letnie szybciej się zużywają, podczas gdy bardziej elastyczne opony zimowe szybciej zużywają się podczas letnich upałów. Zmiana opon o odpowiedniej porze roku znacznie wydłuża więc ich przebieg i żywotność. W ostatnich latach trwałość opon zimowych znacznie wzrosła dzięki zastosowaniu nowych technologii i materiałów. Regularna kontrola ciśnienia powietrza w oponach pozwala zmniejszyć wydatki na ogumienie, ponieważ opony zużywają się w bardziej jednolity sposób, a ponadto samochód zużywa mniej paliwa. Początkowa inwestycja w dodatkowe zimowe obręcze zwraca się po kilku zimowych sezonach i ułatwia wymianę opon. Wiele warsztatów oferuje przechowanie opon letnich w sezonie zimowym – coraz częściej bez żadnych dodatkowych opłat.

Mit 2: Stosowanie opon zimowych nie ma sensu, o ile nie mieszka się na obszarze, gdzie drogi regularnie pokrywa śnieg i lód.
Prawda jest następująca: Opony zimowe zwiększają bezpieczeństwo w niskich temperaturach w każdych zimowych warunkach.


Zimą na śliskich drogach opony letnie szybciej tracą przyczepność ze względu na odmienną technologię ich wytworzenia oraz kompozycję kauczuku użytego do ich produkcji. W efekcie jazda zimą na letnich oponach skutkuje wydłużeniem drogi hamowania. Nowoczesne opony zimowe ze specjalną technologią lamelek zapewniają lepszą przyczepność nie tylko na śniegu czy lodzie, ale także na zamarzniętych nawierzchniach pokrytych błotem. Ogumienie zimowe, o bardziej elastycznej kompozycji kauczuku, zachowuje się lepiej w niskich temperaturach i na zamarzniętych nawierzchniach niż ogumienie letnie. Przykład: Samochód wyposażony w opony zimowe, jadący na śniegu z początkową prędkością 80 km/h zatrzymuje się po około 70 metrach. Przy tej samej prędkości początkowej ten sam samochód na oponach letnich potrzebuje na zatrzymanie się ponad 110 metrów – 40 metrów więcej niż samochód z oponami zimowymi. Podobne badania opon zimowych w temperaturach poniżej zera i na mokrych nawierzchniach wykazują zbliżone wyniki. Ogólnie rzecz biorąc, opony zimowe zachowują się lepiej w niskich temperaturach niż opony letnie. Na obszarach, gdzie nigdy nie pada śnieg rozwiązaniem kompromisowym byłyby opony “całosezonowe”, o ile kierowca nie wybiera się na zimowe wakacje lub w daleką podróż do krajów, gdzie zima jest bardziej surowa. Opony “całosezonowe” mogłyby być również idealnym rozwiązaniem dla drugiego samochodu w rodzinie, używanego jedynie do jazdy po mieście i który nie jest potrzebny wcześnie rano.





Mit 3: Zachowanie opon zimowych nie zależy od głębokości bieżnika. Prawda jest następująca: im większa głębokość bieżnika opony zimowej, tym lepiej zachowuje się ona podczas jazdy na zimowej drodze. Wiele krajów europejskich wprowadziło przepisy dotyczące głębokości bieżnika opon. Zazwyczaj opony posiadają wskaźnik zużycia bieżnika, który pokazuje głębokość 1,6 mm. Niezależnie od obowiązujących przepisów zaleca się, aby opony zimowe miały bieżnik o głębokości co najmniej 4 mm. Z tego powodu opony zimowe produkowane przez Grupę Goodyear w Polsce wyposażone są w dodatkowy wskaźnik zużycia bieżnika.

Mit 4: Jazda na oponach zimowych jest mniej komfortowa. Prawda jest następująca: Opony zimowe pozwalają na wygodną jazdę na każdej nawierzchni. Wielu użytkowników nie odczuwa żadnej różnicy w komforcie jazdy po zmianie opon na zimowe. Nawet na suchych autostradach przy dużych prędkościach nowoczesne “zimówki” pozwalają cieszyć się komfortową jazdą, przy niskim poziomie hałasu.

Mit 5: Opony zimowe nie zachowują się najlepiej przy dużych prędkościach. Prawda jest następująca: Nowoczesne opony zimowe zapewniają wysokie osiągi niezbędne do jazdy z dużą prędkością. Np. Grupa Goodyear w Polsce oferuje opony zimowe nadające się do jazdy z prędkością do 270 km/h. W ostatnich latach, prędkości jakie można osiągnąć na oponach zimowych znacznie się zwiększyły. Indeks prędkości umieszczony jest na bocznej ścianie opony w postaci kodu literowego. Przykład: litera Q oznacza, że opona może być stosowana do maksymalnej prędkości 160 km/h, H wskazuje na maksymalną prędkość 210 km/h, T jest oznaczeniem opon nadających się do jazdy do prędkości 190 km/h, V gwarantuje bezpieczeństwo do 240 km/h, a W – do 270 km/h.

Mit 6: Samochody sportowo-użytkowe oraz z napędem 4x4 nie muszą posiadać opon zimowych. Prawda jest następująca: Właśnie ciężkie SUV-y powinny być wyposażone w “zimówki”. Ze względu na większą wagę i wymiary nowoczesnych samochodów 4x4 i SUV (samochody sportowo-użytkowe), Grupa Goodyear w Polsce szczególnie zaleca wyposażenie tych aut w opony zimowe zapewniające lepszą przyczepność oraz większą precyzję jazdy na śliskich lub pokrytych lodem nawierzchniach. Napęd na cztery koła nie pomoże na śniegu czy lodzie, jeśli samochód ma ogumienie letnie.

Mit 7: Nie ważne w jaki sposób i w jakiej kolejności zamontuję swoje “zimówki”. Prawda jest następująca: Zakładanie opon zimowych powinno odbywać się według specjalnych zasad. Jeśli konieczna jest wymiana ogumienia zimowego, zaleca się wymianę wszystkich czterech opon, co zagwarantuje takie samo zachowanie i reakcję wszystkich założonych opon. Zaleca się również, aby wszystkie cztery zamontowane opony były tego samego typu i miały tę samą konstrukcję. Używanie różnych typów opon zimowych może spowodować nieoczekiwane zachowanie pojazdu. “Zimówki” powinny być regularnie obracane, dzięki czemu będą się równomiernie zużywać; nie powinno się również przekładać opon zimowych z jednego samochodu do drugiego. W przypadku napędu na obie osie, opony z głębszym bieżnikiem powinny być zamontowane na osi tylnej.

Materiały Grupy Goodyear.
Skróty i poprawki od redakcji.
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony