Części i regeneracja

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

O czym należy pamiętać, wymieniając kompresor klimatyzacji na nowy?
Które z podzespołów w układzie klimatyzacji należy wymienić na nowe, przystępując do montażu nowej sprężarki? Jakie czynności serwisowe są niezbędne, aby uchronić się przed kłopotliwymi reklamacjami ze strony klientów? To pytania, które w branży usług motoryzacyjnych pojawiają się odwiecznie, ale w przypadku serwisu klimatyzacji mają wyjątkowo istotne znacznie.

Okazuje się bowiem, że wymiana samej sprężarki na nową to dopiero początek, a kłopoty mogą pojawić się wówczas, gdy zabraknie niezbędnej wiedzy i doświadczenia. W polskich realiach serwisanci często narzekają na skrajną oszczędność klientów, którzy odmawiają ponoszenia dodatkowych kosztów związanych z wymianą osuszacza czy zaworu rozprężnego. Ważne jest jednak, aby dokonywali takich wyborów świadomie i na własną odpowiedzialność rezygnowali z prawa do ewentualnej reklamacji. Klient sam musi zdecydować, czy postępujemy drogą absolutnego minimum i oszczędności, czy też wykonujemy kompleksową usługę i wymieniamy na nowe wszystkie podzespoły powiązane z konkretnym problemem.

W przeciągu ostatnich 2-3 lat poprawiła się już znacznie świadomość dotycząca ochrony układu klimatyzacji przed wilgocią i podczas montażu regenerowanego bądź nowego kompresora wymieniany jest także osuszacz. Nie zawsze jest to jednak część fabrycznie nowa. Niestety, nadal na rynku można bez problemu nabyć używane i bezużyteczne osuszacze. Wymiana pochłaniacza wilgoci na nowy jest obowiązkowa, jeżeli tylko w układzie pojawiła się nieszczelność bądź gdy rozszczelnienia układu wymagały podjęte czynności naprawcze. Znacznie gorzej wygląda sytuacja w przypadku zaworów rozprężnych i skraplaczy. Te pierwsze zostają często całkowicie pominięte ze względu na trudną dostępność i konieczność demontażu wielu podzespołów niezwiązanych z klimatyzacją. W przypadku, gdy doszło do zatarcia starego kompresora, wymiana zaworu rozprężnego bądź też dyszy dławiącej (w zależności od typu układu) jest koniecznością.
Zabrudzony i zapchany opiłkami zawór rozprężny ulega najczęściej mechanicznemu zblokowaniu i nie spełnia swojej funkcji. W zależności od pozycji, w której iglica zaworu zostanie zblokowana albo utrudnia on przepływ gazu, albo dopuszcza zbyt dużą ilość czynnika chłodniczego w postaci płynnej do parownika. Każda z tych sytuacji jest niestety niepożądana i nie tylko nie pozwoli na korzystanie z klimatyzacji, ale może także skutkować poważnym uszkodzeniem nowo zamontowanej sprężarki. Aby uchronić kompresor przed zatarciem, można także zastosować ochronne sitka montowane na porty sprężarki.

Poważne kłopoty może także sprawić pozostawiony w samochodzie zanieczyszczony skraplacz. Tu dodatkowym problemem jest sama cena chłodnicy, która często (szczególnie w przypadku nowych roczników) może stanowić połowę albo i 70%. ceny nowej sprężarki. Mechanicy próbują często zatrzymać klienta i nie wystraszyć go dużymi kosztami części, proponując płukanie układu. Rozwiązanie jak najbardziej słuszne i niezbędne w przypadku układów po zatarciu sprężarki, jednak należy pamiętać, że coraz częściej spotykane w samochodach skraplacze typu równoległego nie nadają się do płukania.

Na koniec pozostawiłem element całkowicie niezwiązany z układem klimatyzacji, a jednak wpływający na pracę i kondycję napędu samego kompresora. Mowa o sprzęgle jednokierunkowym alternatora. Zapoznając się z warunkami gwarancji czołowych producentów sprężarek na świecie, możemy przeczytać zapis mówiący o konieczności wymiany sprzęgła jednokierunkowego jako warunku koniecznego, zapewniającego prawo do reklamacji. Oczywiście nie dotyczy to wszystkich modeli i marek pojazdów, ale wszystkich tych, w których alternator ma największy wpływ na ogólne zachowanie wszystkich pozostałych elementów układu pasowego. Uszkodzone i niewłaściwie pracujące sprzęgło alternatora pod wpływem zmiennych obciążeń pracy silnika i pozostałych urządzeń pomocniczych może powodować wiele niepożądanych skutków w obrębie całego układu. Objawy mogą być różnorodne, począwszy od nadmiernego hałasu, przez zbyt duże siły na napinaczu i w konsekwencji zwiększone drgania, a kończąc na mechanicznych uszkodzeniach koła pasowego, a nawet szyi pokrywy przedniej sprężarki klimatyzacji. Niebezpieczeństwo uszkodzenia sprężarki jest szczególnie duże w tych układach, gdzie sprzęgło jednokierunkowe znajduje się bezpośrednio przed kołem pasowym sprężarki klimy. Często zbyt duże siły przenoszą się także poprzez rolkę napinacza – idealnym przykładem są samochody francuskie, w których nagminnie można spotkać się z luzem na osadzeniu koła pasowego sprężarki. Nie pomoże w tym przypadku wymiana łożyska czy całego zespołu napędowego, ponieważ w wyniku zbyt dużych sił działających ze strony układu pasowego dochodzi do wytarcia się powierzchni pokrywy przedniej, a często także i do skrzywienia wału korbowego sprężarki. Wymiana wolnego koła alternatora, kosztującego kilkakrotnie mniej od kompresora klimatyzacji, często pozwala uniknąć kłopotów i przede wszystkim kosztów związanych z kolejnymi naprawami.

mgr Adam Mańkowski

Opracowanie na podstawie danych „MACS Service Reports” oraz wiedzy i praktyki firmy Laser-Sinex.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony