Wyposażenie warsztatu

ponad rok temu  01.10.2015, ~ Administrator - ,   Czas czytania 7 minut

O prawdziwych innowacjach na stacji kontroli pojazdów
Strona 1 z 2

W artykule opowiemy o kierunkach rozwoju linii diagnostycznych stosowanych w stacjach kontroli pojazdów oraz o tym, co wnoszą ostatnie innowacje technologiczne z punktu widzenia diagnosty i właściciela stacji. Osoby planujące zakup urządzeń diagnostycznych znajdą tu ważne i przydatne informacje.

Historia pewnej innowacji
Zacznę od historii, która miała miejsce w firmie UNIMETAL, a która związana jest z pewną innowacją w liniach diagnostycznych. W firmie pracuje inżynier zajmujący się rozwojem urządzeń w zakresie IT, który swoim entuzjazmem i oryginalnością pomysłów przypomina wynalazcę Q z filmów o Jamesie Bondzie. Ów kolega z własnej inicjatywy, w zasadzie przez nikogo nieproszony (już jakieś kilka lat temu), napisał aplikację na urządzenia mobilne z systemem Android, która pozwala na sterowanie linią diagnostyczną oraz odczyt komunikatów i wyników przy użyciu jedynie tableta lub smartfona. Pełen samozadowolenia, z radością na twarzy – zupełnie jak wspomniany filmowy bohater Q – zachwalał nam nowe możliwości i wygodę pracy. Muszę przyznać, że wówczas uśmiechaliśmy się i w duchu myśleliśmy, że to gadżet, jedynie taka ciekawostka. Byliśmy co najmniej zaskoczeni, gdy nie minął rok i okazało się, że wielu diagnostów i właścicieli stacji kontroli pojazdów oczekuje właśnie takich funkcjonalności, czyli rozwiązań idących z duchem technologii, z którymi stykamy się w innych dziedzinach życia, gdzie można ściągnąć aplikację niemal do wszystkiego.

Przytaczam tę historię nie po to, aby mówić o samej aplikacji jako takiej. Otóż przykład ten wskazuje na pewien trend w rozwoju wyposażenia stacji kontroli pojazdów, ukierunkowany na wykorzystanie najnowszych technologii informacyjnych dla usprawnienia interakcji pomiędzy użytkownikiem i urządzeniami, zapewnienie przepływu danych pomiędzy urządzeniami oraz ich wymiany z otoczeniem stacji. Są to istotne aspekty działania linii diagnostycznej w stacji kontroli pojazdów, gdzie – oprócz spraw zasadniczych, jakimi są same badania techniczne pojazdu – kluczowe okazuje się również powiązanie wyników z konkretnym pojazdem, ocena wyników wg kryteriów prawnych, zachowanie danych z przeglądu technicznego oraz ich przesył i archiwizacja. Jest to znacznie więcej niż wymaga się w warsztacie czy serwisie samochodowym (przynajmniej pod tym względem). Przez linię diagnostyczną rozumiemy tu centralnie zintegrowany system urządzeń, składający się przynajmniej z: urządzenia rolkowego do badania hamulców (wraz z osprzętem), testera zawieszenia, płyty do oceny zbieżności, szarpaka, a także analizatora spalin z dymomierzem oraz testera świateł.

Wdrożony w 2014 roku przez UNIMETAL nowy sterownik mikroprocesorowy µPLC QUANTUM (µPLC – Micro Programmable Logic Controller), oprócz tego, że pozwala na sterowanie i zarządzanie linią diagnostyczną Uniline Quantum, dodatkowo komunikuje się w technologii Ethernet. Innowacyjne funkcjonalności, uzyskane dzięki jego zastosowaniu, bez wątpienia wpisują się w powyższe trendy rozwojowe. Przy czym pole zastosowań technologii Ethernet na stacjach kontroli pojazdów i wokół wydaje się być równie nieograniczone, jak zastosowania owej technologii w innych dziedzinach. I właśnie temu poświęcę więcej miejsca.

 

Ekran pomiarowy z QUANTUM TERMINAL – aplikacji do sterowania linią diagnostyczną UNIILINE QUANTUM (dostępna bezpłatnie w sklepie Google Play).

Innowacje od strony użytkownika
Z punktu widzenia producenta sprzęt ma zaspokajać rzeczywiste potrzeby użytkowników oraz rozwiązywać ich codzienne problemy. W końcu chodzi o to, aby użytkownicy linii diagnostycznych jeszcze bardziej lubili na nich pracować i aby stały się obiektem pożądania dla obecnych i przyszłych klientów. Przechodząc na poziom konkretów, które zwykle rozważa się przy zakupie sprzętu, należy wymienić takie elementy jak:

- komfort pracy diagnosty, w tym automatyzację, wygodę sterowania urządzeniami, łatwość odczytu komunikatów i wyników, ograniczenie pracy z dokumentami;
- efektywność uzyskiwaną przez optymalizację czasu niezbędnego do przebadania pojazdu i usprawnienia samej procedury;
- niezawodność urządzeń, która przekłada się na ciągłość pracy;
- sprawna obsługa serwisowa, która w dużej mierze zależy od szybkiej diagnozy problemu;
- kompatybilność z poprzednimi wersjami urządzeń, pozwalającą na przyszłą modernizację;
- modułowość systemu, dającą możliwość rozbudowy i integracji z innymi urządzeniami używanymi na stacji kontroli;
- wartość dodana dla zainteresowanego i wymagającego klienta (dodatkowe informacje o stanie technicznym pojazdu, niewchodzące w zakres wymaganych badań, graficzna prezentacja wyników).

Przy tym wszystkim trzymamy się jednej ważnej zasady: jakakolwiek innowacja nie może utrudnić życia osobie, której nie interesują nowe (choćby niesamowite) możliwości i która chce wykonać badanie pojazdu „po staremu”. Mówiąc krótko: każda funkcjonalność musi być solidnie przemyślana, a obsługa musi być tak samo prosta, jak przedtem, a najlepiej jeszcze prostsza.

 UNILINE QUANTUM – przykład połączenia nowoczesnego designu z najnowszymi dostępnymi technologiami w zakresie zdalnej komunikacji i zarządzania danymi.

GALERIA ZDJĘĆ

O prawdziwych innowacjach na stacji kontroli pojazdów
O prawdziwych innowacjach na stacji kontroli pojazdów
O prawdziwych innowacjach na stacji kontroli pojazdów
O prawdziwych innowacjach na stacji kontroli pojazdów
O prawdziwych innowacjach na stacji kontroli pojazdów

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony