10 marca 2009 roku Parlament Europejski wydał zgodę na wprowadzenie obowiązkowego stosowania ESP przez producentów aut. Zgodnie z nowym przepisem, wszystkie nowe modele samochodów osobowych i użytkowych od roku 2011 roku, rejestrowane na terenie Unii Europejskiej, muszą być wyposażone w aktywny system bezpieczeństwa ESP. Od listopada 2014 roku przepis ten obejmie wszystkie nowe pojazdy. ESP zaprojektowała w roku 1995 firma Bosch.
Nowe przepisy przyczynią się do poprawy bezpieczeństwa
Obowiązkowe stosowanie systemu ESP jest częścią obszernego pakietu środków, przy pomocy których Unia Europejska zamierza poprawić bezpieczeństwo w ruchu drogowym, dlatego pojazdy użytkowe o masie przekraczającej 3,5 tony oraz pojazdy do przewozu osób, liczące ponad 8 miejsc siedzących, od listopada 2013 r. (nowe modele) lub od listopada 2015 r. (wszystkie nowo rejestrowane pojazdy) będą musiały być przepisowo wyposażone nie tylko w system ESP, ale także w inteligentne systemy hamulcowe oraz systemy monitorujące pas jazdy. W USA ustawę nakazującą seryjne wyposażenie w ESP wszystkich modeli samochodów osobowych począwszy od modeli z roku 2012 wydano już w roku 2007.
Badania dotyczące wypadków wskazują na samoistny poślizg pojazdu jako główną przyczynę wypadków ze skutkiem śmiertelnym. System ESP może zapobiec nawet 80 proc. wszystkich wypadków, których przyczyną był poślizg, dlatego jest, zaraz po pasach bezpieczeństwa, najważniejszym systemem chroniącym zdrowie i życie pasażerów w samochodzie.
Czym jest i jak działa ESP?
Elektroniczny system kontroli trakcji ESP zaprojektowała w roku 1995 firma Bosch i jako pierwsze przedsiębiorstwo wprowadziła go do produkcji seryjnej. Pierwszą marką, w której zaczęto montować system był Mercedes. Według analiz Boscha, w pierwszej połowie 2008 roku już 53 proc. nowo rejestrowanych samochodów w Europie miało na pokładzie ESP, w Niemczech było to aż 81 proc., podczas gdy w roku 2006 na całym świecie tylko 26 proc. wszystkich nowych pojazdów było wyposażonych w ten system. Wśród polskich kierowców świadomość dotycząca systemów aktywnego bezpieczeństwa wciąż jest bardzo niska, a wyposażenie samochodu w te systemy nie jest spontanicznie kojarzone z bezpieczeństwem. ESP zna jedynie 8,8 proc. polskich kierowców, a 30 proc. z nich błędnie opisuje jego działanie. Aktywny system bezpieczeństwa ESP pomaga kierowcy w niemal wszystkich krytycznych sytuacjach na drodze, zapewnia bowiem stabilne prowadzenie samochodu dzięki rozpoznaniu zagrożenia utraty zadanego toru jazdy i obniżeniu mocy silnika oraz dodatkowemu wyhamowaniu poszczególnych kół. System obejmuje także funkcje ABS (zapobiega blokowaniu kół w trakcie hamowania) i ASR (zapobiega utracie przyczepności kół napędowych). System rejestruje odchylenia od zadanego toru jazdy oraz aktywnie im przeciwdziała. Organizacja Euro NCAP (European New Car Assessment Programme), badająca bezpieczeństwo samochodów w symulowanych sytuacjach zagrożenia i przyznająca oceny, od lutego 2009 roku uwzględnia system ESP w swojej nowej procedurze oceny. Od roku 2010 najwyższą ocenę – 5 gwiazdek – będą mogły otrzymać tylko modele samochodów seryjnie wyposażone w ESP.
Kampania na rzecz bezpieczeństwa na europejskich drogach
W 2001 roku Komisja Europejska postawiła sobie za cel obniżenie do roku 2010 liczby śmiertelnych ofiar wypadków z 50 tys. w tamtym czasie do połowy. Wprowadzane w tym celu programy bezpieczeństwa wspiera także firma Bosch jako jeden z wiodących od wielu lat producentów ESP oraz innych systemów bezpieczeństwa w pojeździe. W 2004 roku Bosch został członkiem założycielem “Europejskiej Karty na rzecz poprawy bezpieczeństwa drogowego”, której celem jest wywołanie w kierowcach większego poczucia odpowiedzialności za bezpieczeństwo na drogach. Firma angażuje się także w kampanię informacyjną „ChooseESC!”, która poprzez działalność edukacyjną ma na celu zwiększenie liczby samochodów wyposażonych w ratujące życie ESP. W roku 2006 liczba ofiar śmiertelnych wypadków na terenie Unii wynosiła 39 500 osób.
Strona internetowa poświęcona systemowi ESP
By propagować wiedzę o systemie ESP i przekazywać wszystkie niezbędne dla kierowcy informacje do podjęcia świadomej decyzji o zakupie samochodu wyposażonego w ESP firma Bosch stworzyła specjalną stronę internetową: www.bosch-esperience.pl. Serwis w atrakcyjnej formie przekazuje informacje o zasadzie działania systemu i jego funkcji. Poparty przez animacje i filmy nakręcone na torze testowym jest prawdziwym źródłem wiedzy o systemie ESP firmy Bosch.
Komentarze (0)