Części i regeneracja

ponad rok temu  03.11.2014, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Obowiązkowy ESP

Od 1 listopada 2014 roku wszystkie nowo rejestrowane samochody osobowe i lżejsze samochody użytkowe o masie całkowitej do 3,5 tony muszą być wyposażone w układ ESP zapobiegający poślizgom.

Wszystkie pozostałe pojazdy zostaną objęte tym obowiązkiem rok później.

Skuteczność układu potwierdzają badania przeprowadzone przez firmę Bosch. W roku 2011, kiedy układ ESP był zastosowany w 40% aut, pomógł zapobiec ponad 33 000 wypadków i uratował życie ponad 1 000 osób w 25 krajach Unii Europejskiej. Od czasu wprowadzenia układu ESP na rynek udało się uniknąć 190 000 wypadków i uratować życie ponad 6 000 ludzi w Europie.

Obok pasów bezpieczeństwa, ESP jest najważniejszym układem bezpieczeństwa w samochodzie – ważniejszym nawet niż poduszki powietrzne. Od czasu uruchomienia produkcji seryjnej w 1995 roku Bosch wyprodukował ponad 100 milionów układów ESP. Według danych za rok 2014, 84% wszystkich samochodów użytkowych w Europie jest wyposażonych w układ zapobiegający poślizgom, na świecie tylko 59%. Jak pokazują niezależne badania, układ ESP mógłby zapobiec nawet 80% wszystkich wypadków będących skutkiem poślizgu, gdyby wyposażyć w niego wszystkie pojazdy.

Omijanie przeszkód na suchej, mokrej, błotnistej lub śliskiej nawierzchni to częsta przyczyna poważnych wypadków drogowych. Z pomocą inteligentnych czujników układ ESP aż 25 razy na sekundę sprawdza, czy samochód porusza się zgodnie z kierunkiem zadanym przez kierowcę. Jeśli wartości zadane różnią się od rzeczywistych, układ ingeruje – redukując najpierw moment obrotowy silnika, a jeśli to nie wystarczy, wyhamowuje dodatkowo poszczególne koła, co pomaga utrzymać właściwy tor poruszania się pojazdu.

Układ ESP jest rozszerzoną wersją opracowanego przez firmę Bosch w 1978 roku układu ABS (zapobiega blokowaniu się kół podczas hamowania), a obecnie pełni także wiele innych funkcji. Znaczna część funkcjonalności układu przypada dziś na funkcje dodatkowe, takie jak funkcja stabilizacji pojazdu podczas wjeżdżania na wzniesienia. Z innych ciekawych funkcji można wymienić stabilizację przyczep samochodowych lub zapobieganie ryzyku przewrócenia się pojazdu w przypadku samochodów terenowych i lżejszych samochodów użytkowych.

Dodajmy, że istotną rolę ESP w poprawie bezpieczeństwa na drogach dostrzegają także inne kraje. Od września 2011 roku wszystkie pojazdy o masie całkowitej do 4,5 tony w USA i Kanadzie muszą być wyposażone w układ ESP. Również Australia oraz Izrael wprowadziły obowiązek jego stosowania, a w nadchodzących latach odpowiednie przepisy wejdą także w Japonii, Korei, Rosji oraz Turcji.

Fot. Bosch

Tagi: Bosch, ESP,

GALERIA ZDJĘĆ

Obowiązkowy ESP
Obowiązkowy ESP
Obowiązkowy ESP

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony